Dla wielu biznesów ostatnie lata były trudnym okresem stagnacji. Zagrożenie pandemiczne jednak ustało, a to przebudziło, niektórych inwestorów. W 2022 roku liczba przejęć i fuzji wzrosła rok do roku o niemal 3 proc., informuje opublikowany przez Deloitte raport „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023”.
W 2022 roku sfinalizowano 292 fuzje i przejęcia w branży luksusowej. To wzrost o 2,8 proc., czyli 8 fuzji, w porównaniu z 2021 rokiem. Jedną z największych operacji z omawianego okresu było przejęcie za 2,3 mld USD marki Tom Ford. Jej nowym właścicielem został amerykański gigant kosmetyczny Estee Lauder.
Transakcje przeprowadzone w sektorze osobistych dóbr luksusowych stanowiły 43,2 proc. wszystkich w branży. W 2022 roku w kategorii „Apparel & Accessories” dopiętych zostało 77 fuzji. „Kosmetyki i Zapachy” odpowiadały za 29 transakcje, a kategoria „Zegarki i Biżuteria” za 20. Warto zwrócić również uwagę na sektor hoteli luksusowych, w którym w ubiegłym roku dokonano 98 przejęć. Według raportu Deloitte’a większość transakcji stanowiły konsolidacje.
– Po wpływie pandemii Covid-19 branża luksusowa po raz kolejny wykazała się dużą odpornością. Tym bardziej w obliczu trwających zawirowań związanych z niepewnością makroekonomiczną i geopolityczną. Branża nadal się rozwija i pozostaje jedną z najatrakcyjniejszych dla inwestorów – powiedział Elio Milantoni z Deloitte.
Przeczytaj również: Jak często wybierasz marki premium? Rynek dóbr luksusowych przebił wartość 345 mld EUR
Czas wyzwań
Pod względem geograficznym Europa odnotowała najwyższy wzrost liczby fuzji i przejęć. W 2022 roku było ich o 25 więcej niż w 2021 roku. Następny na tej liście znalazł się Bliski Wschód (wzrost o 5). Mniejszą aktywność inwestorską odnotowano w Ameryce Północnej (spadek o 12), regionie Azji i Pacyfiku (spadek o 10) i Japonii (spadek o 3).
Co może czekać nas w niedalekiej przyszłości? Według Tommaso Nastasi z Deloitte, „cyfryzacja i zrównoważony rozwój to dwa zasadnicze elementy, na których musi skupić się branża dóbr luksusowych. Konsumenci są coraz bardziej zaangażowani w wybieranie produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony”. Dostosowanie się do potrzeb rynkowych ma szansę odbicia w większej liczbie inwestycji.
Deloitte oszacował, że w 2023 roku branża luksusowa stanie się atrakcyjna dla ośmiu na dziesięciu inwestorów. 80 proc. respondentów zapowiedziało, że część swoich funduszy zostawi właśnie w tym sektorze. 63 proc. z nich myśli o spółkach związanych kosmetykami, podczas gdy 33 proc. postawi na zegarki i biżuterię.
Nie powinniśmy jednak spodziewać się spektakularnych ruchów. Dwie trzecie inwestorów przygląda się działalności małych firm (o rocznych przychodach poniżej 50 mln USD). 31 proc. podgląda ruchy średnich przedsiębiorstw (o przychodach do 250 mln USD).
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: LOUIS VUITTON NEVERFULL: CZY WARTO ZAINWESTOWAĆ W TEN MODEL?