Lipiec to kolejny kluczowy miesiąc dla retailerów. Społeczeństwo nauczyło się żyć z wirusem, a to pozytywnie wpłynęło na wyniki finansowe polskich spółek odzieżowych. LPP w lipcu zanotowało w lipcu wyższe przychody niż w ubiegłym roku. VRG również zamyka miesiąc z tendencją wzrostową. Jak przedstawiają się skonsolidowane przychody ze sprzedaży poszczególnych spółek? Jak zachowują się indeksy na giełdzie?
Złoty czas dla LPP
Grupa LPP zdecydowanie ma powody do świętowania. Przychody w lipcu ostatecznie były wyższe o kilkanaście procent w zestawieniu z ubiegłym rokiem. Do dobrych wyników spółki przyczyniła się głównie sprzedaż e-commerce, która w II kwartale roku wzrosła aż o 124 proc. i przełożyła się na 620 mln złotych przychodu. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży za II kwartał wyniosły z kolei 2,1 mld złotych, co daje 10 proc. spadek r/r. Warto podkreślić, że analitycy LPP nie spodziewali się tak dobrych wyników finansowych. Aby jeszcze bardziej ułatwić zakupy klientom oraz odpowiadać na potrzeby młodego pokolenia, spółka zdecydowała się na wprowadzenie usługi odroczonych płatności we współpracy z PayPo. Czy „kup teraz, zapłać później” przełoży się na wyniki sprzedażowe grupy? Czas pokaże.
Więcej na temat odroczonych płatności pisaliśmy TUTAJ.
VRG (Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler, W.Kruk) na dobrej drodze
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy wyniosły w lipcu 85,2 mln złotych i były na poziomie przychodów osiągniętych przez spółkę w lipcu 2019 r. Najlepiej przedstawia się sytuacja W.Kruk. Marka zanotowała 11 proc. wzrost r/r. W przypadku marek odzieżowych VRG, spadki wyniosły 5 proc. r/r., co spowodowane jest ich asortymentem (głównie eleganckie ubrania).
Spadki w Top Secret
W lipcu sprzedaż w sklepach Top Secret wyniosła 13 mln złotych i była niższa o 12 proc. w zestawieniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Kanał e-commerce przyniósł spółce przychody w wysokości 2,4 mln złotych i były na takim samym poziomie jak w lipcu 2019 roku. W ujęciu narastającym sprzedaż Top Secret wyniosła ok. 76 mln złotych i była niższa o 42 proc. r/r. Niemniej jednak widoczny jest wzrost w zakresie marży procentowej na sprzedaży. Warto także zaznaczyć, że dość słabe wyniki grupy spowodowane są między innymi powierzchnią handlową, która jest o 23 proc. niższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wojas nadal traci
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte przez grupę wyniosły w lipcu 20,3 mln złotych i były niższe o 7,1 proc. w zestawieniu z ubiegłym rokiem. Przychody ze sprzedaży detalicznej w lipcu 2020 roku wyniosły natomiast 14,8 mln złotych i były niższe o 8,9% r/r. Natomiast w okresie styczeń – lipiec 2020 wielkość skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży wyniosła 123 mln złotych i była niższa o 14,9 % w stosunku do przychodów osiągniętych w analogicznym okresie 2019 roku.
Kupujemy dwa razy więcej online niż rok temu
Od początku pandemii platforma Shoper notuje rekordowe wzrosty. Liczba transakcji w maju w kategorii Delikatesy (produkty spożywcze) na stronie Shoper zwiększyła się aż o 300 proc. r/r. Dużym zainteresowaniem cieszą się także kategorie Upominki i Akcesoria (123 proc. wzrost r/r.), Dom i Ogród (118 proc. wzrost w zestawieniu z ubiegłym rokiem), Sport i Podróże (82 proc. więcej transakcji niż w 2019 roku) oraz Ubrania (68 proc. wzrost r/r.). Utrzymujące się wzrosty sprzedaży wskazują, że dla wielu z nas może to być trwała zmiana nawyków zakupowych.
WIG-Odzież zyskuje
W przeciwieństwie do czerwca, kiedy pomimo przywrócenia w pełni handlu, WIG-odzież notował wyraźne spadki i nic nie wskazywało na to, aby sytuacja uległa zmianie, w lipcu, zwłaszcza w pierwszym tygodniu, WIG-Odzież znacznie urósł, co widać na wykresie. Tendencja wzrostowa na giełdzie nadal się utrzymuje.