Wyniki sprzedażowe spółek odzieżowych w czerwcu: VRG, CCC, Eobuwie.pl LPP, Wittchen, Solar, Wojas, Top Secret

646

Czerwiec był kluczowym miesiącem w branży modowej na rynku polskim. Po ponownym otwarciu galerii handlowych i zniesieniu obostrzeń, konsumenci mogli powrócić do stacjonarnych zakupów odzieżowych. Kto był zwycięzcą, kto przegranym, a kto zyskuje na pandemii? Przedstawiamy raport sprzedażowy polskich spółek.

VRG (Vistula, W Kruk, Wólczanka, Deni Cler, Bytom) – wahania na giełdzie

Objęcie stanowiska prezesa przez Andrzeja Jaworskiego nie wpłynęło pozytywnie na notowania spółki na giełdzie. Za jedną akcję VRG zapłacimy o około 12 proc. mniej niż w poniedziałek (13 lipca). Kontrowersyjna decyzja może mieć wpływ na wyniki sprzedażowe grupy w lipcu. Od początku roku VRG osiągnęła przychody w wysokości 371,8 mln złotych, co daje 23 proc. spadek r/r. W czerwcu przychody ze sprzedaży detalicznej w segmencie odzieżowym (Vistula, Wólczanka, Deni Cler, Bytom) wyniosły 50,1 mln złotych i były niższe o 13,7 proc. r/r. Natomiast przychody w segmencie jubilerskim (W.KRUK) w czerwcu wyniosły 30,5 mln złotych (3.8 proc. spadek r/r). Skonsolidowana sprzedaż w okresie styczeń-czerwiec wyniosła 133,4 mln złotych, co wiąże się z 15.6 proc. spadkiem. 

CCC – potencjał zagranicznych rynków 

Całkowita sprzedaż Grupy CCC w II kwartale 2020 roku była o 21 proc. niższa niż w 2019 roku (1,29 mld złotych vs 1,64 mld złotych). Przychody z kanału e-commerce w II kwartale wyniosły z kolei 626 mln złotych, co daje 79 proc. wzrost w stosunku do ubiegłego roku (349 mln złotych). Grupa CCC uruchomiła aplikację mobilną w Rumunii i jednocześnie umocniła swoją pozycję jako kluczowego gracza europejskiego w segmencie obuwniczym. Rumunia jest piątym rynkiem, na którym klienci mogą korzystać z aplikacji mobilnej. Aplikacja znacznie ułatwia zakupy i jest doskonałym przykładem postępującego customer experience. 

Sprzedaż to jedno, a zobowiązania firmy to drugie. Nie zapominajmy, że CCC jest spółką rekordowo zadłużoną a debt ratio, czyli wskaźnik mierzący stosunek kapitałów obcych (zobowiązania ogółem i rezerwy na zobowiązania) do aktywów ogólem wynosi 90 proc. Czyli firma jest prawie warta tyle co jej długi.

Eobuwie.pl – technologiczny i sprzedażowy gigant 

Technologia wpływa na zachowania klientów w coraz głębszym stopniu – np. robiąc zakupy, klienci przeglądają oferty sklepu internetowego, porównują ceny i oglądają produkty stacjonarnie

Marcin Grzymkowski, Prezes eobuwie.pl

Wyniki mówią same za siebie. W II kwartale roku, Eobuwie osiągnęło 57 proc. wzrost przychodów (519 mln złotych). Sukces brandu nie opiera się jedynie na szerokim asortymencie, lecz także na pełnej integracji kanałów sprzedaży, obecności na kilkunastu zagranicznych rynkach, inwestycjach w innowacje i przede wszystkim na wsłuchiwaniu się w potrzeby nowoczesnego klienta. 

LPP ze spadkiem i nowymi inwestycjami 

Największa polska spółka odzieżowa w czerwcu zanotowała 23 proc. spadek sprzedaży. W sklepach stacjonarnych wyniósł on 41 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Nie jest zaskoczeniem, że kanały e-commerce LPP utrzymują trzycyfrowy wzrost: 110 proc. Przypomnijmy, że w maju spółka zanotowała 364 proc. wzrost sprzedaży online i 77 proc. spadek sprzedaży offline. LPP podaje, że trzycyfrowa dynamika w sprzedaży online to pochodna rozpoznawalności marek spółki. 

Pomimo ciągłego spadku sprzedaży detalicznej, LPP notuje szybsze odbudowywanie sprzedaży w sklepach tradycyjnych niż zakładano. Grupa przedłużyła także umowę najmu w jednym z najlepszych centrów logistycznych – Tristar Gdańsk na kolejne lata. 

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Monika Kapłan rusza z nowym start-upem modowym

Co będzie dalej ze spółką? Przypomnijmy, że końcem roku z Reserved – głównej marki z portfolio grupy- odeszła Monika Kapłan. Na jej stanowisko nie zatrudniono nikogo. Z końcem roku zawieszono także działalność showroomu i wstrzymano część wypożyczeń do sesji. W jaki więc sposób spółka zamierza budować swój wizerunek? Tego jeszcze nie wiemy a minęło już ponad pół roku od decyzji w zespole komunikacji i marketingu.

Wittchen – brak popytu na skórzane i podróżnicze akcesoria 

Spółka jest wiodącym na rynku sprzedawcą galanterii skórzanej, luksusowych dodatków oraz akcesoriów podróżniczych. W II kwartale 2020 roku Wittchen odnotował 40 proc. spadek przychodów. Sama sprzedaż detaliczna spadła o 37 proc. i wyniosła 30,7 mln złotych w zestawieniu z ubiegłym rokiem. Kanał B2B grupy stracił najwięcej, bo aż 71 proc. w ujęciu rok do roku. Natomiast łączne przychody ze sprzedaży w II kwartale wyniosły 32,8 mln złotych przy 55,9 mln złotych w 2019 roku (41 proc. spadek). 

Nasi czytelnicy donoszą na grupie „Praca w branży modowej” na Facebooku o problemach wewnętrznych spółki i nieustannych roszadach kadrowych. Czyżby coś niedobrego działo się w szeregach spółki? Więcej przeczytacie TUTAJ.

Optymizmem napawa kolejna umowa marki Wittchen z Lidlem. Do sklepów trafią torebki warte około 13 mln zł jeszcze w tym roku. I choć kwota kontraktu imponuje, to już zapał konsumentów na produkty Wittchena pozostawia wiele do życzenia. Kiedyś w Lidlu po torebki marki Wittchen ustawiały się długie kolejki. Teraz nie ma już takiego zainteresowania, ale obie marki dalej będą ze sobą współpracować.

Solar – racjonalne kroki 

Skonsolidowane przychody spółki wyniosły w czerwcu 2020 roku 11,9 mln złotych. Marka, podobnie jak inne polskie brandy, znacznie ucierpiała na pandemii koronawirusa. W kwietniu bieżącego roku grupa uzyskała przychody w wysokości 22 proc. przychodów z kwietnia 2019 roku. Solar koncentruje się teraz na rozwoju kanału e-commerce, w którym odnotował znaczące wzrosty oraz na szeregu działań mających na celu ograniczenie i rozłożenie wydatków w czasie czy poszukiwanie nowego inwestora. 

Wojas – zysk na integracji z Bartkiem 

Grupa, biorąc pod uwagę statystyki, podjęła dobry krok w kierunku dalszego rozwoju i utrzymaniu wyników sprzedażowych dzięki konsolidacji z siecią obuwniczą Bartek. Po I kwartale 2020 roku, przychody Wojas wyniosły 52 664 tys. złotych, co oznacza 3,9 proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu zeszłego roku. 

Pomijając integrację marek, sprzedaż detaliczna spadła o 13,9 proc. r/r, natomiast sprzedaż online zwiekszyła się w I kwartale 2020 roku o 38,8 proc. Przejęcie sieci Bartek wpłynęło tym samym na zwiększenie liczby butików stacjonarnych w Polsce o 13. Wojas posiada obecnie 182 salony. 

Spadek notowań segmentu odzieżowego 

Niestabilność polskiego przemysłu modowego pokazują znaczne wahania WIG-odzież na giełdzie. 

WIG-ODZIEŻ czerwiec 2020, źródło: bankier.pl

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wyniki sprzedażowe spółek odzieżowych w maju: LPP, CCC, eobuwie.pl, VRG, Monnari.