REKLAMA

Polityk prezesem Vistula Group. „Dobra zmiana” wkracza do świata mody?

REKLAMA

Jak poinformowała spółka Vistula Retail Group, nowym prezesem grupy odzieżowej został Andrzej Jaworski – były poseł PiS trzech kadencji, a w przeszłości m.in. członek zarządu PZU. Jak ta decyzja może wpłynąć na przyszłość VGR?

Nowy prezes Vistula Retail Group

Vistula Retail Group to prywatny koncern, do którego należą takie marki odzieżowe jak Vistula, Bytom, Wólczanka czy Deni Cler oraz jubilerska W.Kruk. W poniedziałek Rada Nadzorcza VRG odwołała ze składu zarządu prezesa Michała Wójcika (który sprawował to stanowisko od 2018 roku) oraz wiceprezesa Mateusza Żmijewskiego. Na miejsce prezesa spółki mianowano Andrzeja Jaworskiego. Z kolei wiceprezesem VRG został Radosław Jakociuk.

Andrzej Jaworski, nowy prezes zarządu, był wcześniej m.in. członkiem zarządu Krajowej Spółki Cukrowej (2017-2018) oraz członkiem zarządu PZU (2016-2017) i prezesem Stoczni Gdynia (2006-2008). Ponadro, Jaworski był posłem na Sejm VI, VII i VIII kadencji wybranym z list Prawa i Sprawiedliwości.

Protegowany Ojca Rydzyka w modzie?

Jak trafnie zauważył Michał Zaczyński, Andrzej Jaworski to zaufany współpracownik Tadeusza Rydzyka i osoba od dawna związana ze środowiskiem Radia Maryja. Jaworski to m.in. przewodniczący Instytutu Pamięci i Tożsamości im. Świętego Jana Pawła II, który został powołany przez fundację Lux Veritatis (czyli nadawcę Telewizji Trwam). Ma sprecyzowany światopogląd i nie stroni od publicznych deklaracji – zauważa Zaczyński. Zresztą trudno przejść obojętnym obok publicznych deklaracji prezesa Jaworskiego, który jawnie deklaruje nienawiść do „ideologii LGBT” i imigrantów.  Jeden z ostatnich wpisów na Twitterze nie pozostawia żadnych wątpliwości: 

źródło: facebook.com/michalzaczynskiblog

Jak obsadzenie  przedstawiciela „dobrej zmiany” wpłynie na notowania spółki? Zaznaczmy, że Andrzej Jaworski nie może poszczycić się jakimkolwiek doświadczeniem w branży odzieżowej. Czy osoba blisko związana z polityką to dobry wybór na prezesa marki, która niezależnie od działań będzie musiała zmierzyć się z narastającym kryzysem swoim sektorze? 

Według Euromonitor International segment eleganckiej odzieży męskiej systematycznie się kurczy. W samym USA sprzedaż spadła z $2.7 miliarda w 2005 do $1.9 miliarda w 2019. Nie obeszło się też bez bankructw – zaledwie kilka dni temu pożegnaliśmy się z Brooks Brothers. specjalizująca się w produkcji garniturów premium, po ponad 200 latach działalności złożyła wniosek o upadłość. Sprzedaż w Vistula w okresie styczeń-czerwiec tego roku wyniosła około 371,8 mln zł i była niższa o około 23,3% od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Nowy prezes nie ma nic wspólnego z branżą, ale ma konekcje w rządzie… Czy VRG wyruszyło właśnie drogą na skróty po finansowe wsparcie rządu? 

Takiego wyboru raczej nikt się nie spodziewał

Za wyborem Andrzeja Jaworskiego stoi Jerzy Mazgaj – przewodniczący Rady nadzorczej VRG, który jak zauważyła „Gazeta Wyborcza”, jeszcze do niedawna uchodził jako przeciwnik rządów Prawa i Sprawiedliwości. Mazgaj od pewnego czasu zapowiadał wzmocnienie zarządu, jednak takiego wyboru raczej nikt się nie spodziewał.

Jerzy Mazgaj pytany kilka dni temu przez dziennik „Parkiet” o to, „czym go ujął kandydat na prezesa i czy to dobry pomysł, aby firmą kierował polityk, bez doświadczenia w branży modowej i jubilerskiej, zapewnia, że według niego jest to wzmocnienie spółki” – odpowiedział: Menedżer to przede wszystkim fachowiec od zarządzania. Nie musi specjalizować się w konkretnej branży. Jest wiele przykładów prezesów, którzy znakomicie sprawdzają się, mając doświadczenie z różnych sektorów. Pan Jaworski może liczyć na wsparcie pozostałych fachowców z zarządu, w tym prezesa W.Kruka. Celem jest wzrost wartości spółki i ja jako akcjonariusz traktuję tę nominację jako jej wzmocnienie

Jak rysuje się przyszłość VRG?

Czy jednak światopogląd i powiązania prezesa zarządu mogą pokrzyżować plany wzrostu?  Sądząc po setkach komentarzy, jakie już pojawiły się w sieci – jawnie wyrażane, dyskryminujące poglądy mogą odbić się szerokim echem i odebrać markom VRG klientów. Skoro tak otwarcie popieramy działania marek na rzecz mniejszości seksualnych, etnicznych czy kulturowych, czemu mamy nie bojkotować firm, które obsadzają na najwyższych stołkach osoby o – delikatnie mówiąc – kontrowersyjnych poglądach – rozważają klienci. Zastanawiający jest też fakt, czy ambasadorzy marki dalej będą ją wspierać i promować. Przypomnijmy, że wśród „twarzy” VRG znajdują się takie nazwiska jak Robert Lewandowski czy Joanna Kulig. XXI wiek rządzi się swoimi prawami, a jeśli działania marki nie idą w szeregu z otwartością i tolerancją, niechęć klientów w niedługim czasie może być widoczna w wynikach sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że każda ze spółek z portfolio VRG ma swój management. Miejmy więc nadzieję, że prywatne poglądy nowego prezesa nie będą miały na nich wpływu.

Przeczytaj również: Wyniki sprzedażowe spółek odzieżowych w czerwcu: VRG, CCC, Eobuwie.pl LPP, Wittchen, Solar, Wojas, Top Secret

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES