Wyniki sprzedażowe spółek odzieżowych w maju: LPP, CCC, eobuwie.pl, VRG, Monnari.

6665

Spadek, umiarkowany wzrost, stagnacja, a może konsumencki boom po okresie kwarantanny? Przedstawiamy wyniki sprzedażowe za maj 2020 najważniejszych spółek retailowych w Polsce. 

Jak przewidywano rynek e-commerce ucierpi najmniej na pandemii koronawirusa. Sprzedaż internetowa był – do momentu ponownego otwarcia galerii handlowych i butików stacjonarnych – jedynym kanałem sprzedaży nie tylko na rynku modowym. Jak znoszenie obostrzeń wpłynęło na wyniki finansowe w maju w największych polskich spółkach? 

Internetowa sielanka LPP 

Polski gigant odzieżowy, który stoi za takimi markami jak Reserved, Cropp, House, Mohito czy Sinsay, po trzech tygodniach maja odnotował spadek sprzedaży na poziomie 43 proc., w porównaniu do 32 proc. spadku w marcu i 68 proc. w kwietniu 2020 roku. Co ciekawe, pomimo znacznego spadku sprzedaży w sklepach stacjonarnych, sprzedaż online wzrosła w maju aż o 381 proc.! Prezes LPP Marek Piechocki w liście załączonym do raportu rocznego wyraża swój optymizm w związku z rozwojem spółki:

[…] klienci będą zwracać uwagę na przystępne cenowo marki, […] wpływ środowiskowy odzieży […]Oferta marek LPP jest dobrą odpowiedzią na przewidywane trendy. W kolejnych kwartałach zamierzamy koncentrować się na e-commerce i rozwoju marki Sinsay. 

Marek Piechocki, Prezes LPP

Sklepy internetowe LPP działają już na 30 rynkach. W konsekwencji, właściciel Reserved planuje osiągnąć ponad 2 mld złotych przychodów z e-commerce na koniec tego roku, w porównaniu do 1,17 mld złotych w 2019/2020 roku. 

Jeszcze w tym tygodniu poznamy wyniki sprzedaży LPP za pierwszy kwartał a więc stay tuned.

CCC – m-commerce na pierwszym miejscu

Lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej nie podał dokładnych wyników sprzedażowych za miesiąc maj. Grupa skupia się obecnie na rozwoju m-commerce w sprzedaży omnichannel. Pandemia koronawirusa zwiększyła znacząco ten trend. Spółka może pochwalić się też obecnością aplikacji w Top 3 najczęściej pobieranych aplikacjach w ciągu ostatnich 12 miesięcy na platformie Google Play. 

Eobuwie.pl – technologie, popkultura i wygoda 

eobuwie.pl podobnie jak CCC nie ujawniło póki co wyników sprzedażowych za maj. Podobnie jak w przypadku innych spółek, grupa zanotowała spadki. Jednak w wywiadzie dla Business Insider, Marcin Grzymkowski, prezes spółki podkreśla:

Okres pandemii spowodował zmianę trendów zakupowych. Nieoczywiste kategorie stały się popularne i zanotowaliśmy w nich duże wzrosty. […] W Modivo, naszym sklepie online z modą premium, zanotowaliśmy 600-proc. wzrost sprzedaży bielizny i piżam. Ludzie, przebywając w domu, oglądali więcej telewizji i serwisów VoD. Serial dokumentalny Netfliksa o Michaelu Jordanie miał pewnie wpływ na skokowy wzrost sprzedaży obuwia z kolekcji Jordan o ok 50 proc.

Marcin Grzymkowski- prezes e-obuwie

Grupa jest również potentatem w zastosowaniu najnowszych technologii. W czasie pandemii została uruchomiona możliwość dokonywania skanów 2D za pomocą smartfonu, która cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem.

Materiały prasowe LPP

VGR – rynek jubilerski traci mniej niż moda męska 

Spółka VGR, do której należą marki: Vistula, Wólczanka, Deni Cler, Bytom, W.KRUK poinformowała o 35,4 proc. spadku sprzedaży w maju tego roku w zestawieniu z majem 2019. Przychody ze sprzedaży samej odzieży w maju wyniosły 38,3 mln złotych, co przekłada się na 37,5 proc. spadek w porównaniu do ubiegłego roku. Warto wspomnieć, że w obliczu pandemii, jeśli konsumenci decydują się na zakupy to stawiają na inwestycje w sektorze jubilerskim. Przychody, które wygenerował W.KRUK w maju, były niższe o 26,6 proc. od przychodów osiągniętych w maju 2019 roku. 

Monnari – powolny powrót do gry 

Pandemia COVID-19 miała szczególnie negatywny wpływ na markę Monnari, której model biznesowy skupiał się przede wszystkim na sklepach stacjonarnych. W rezultacie przychody grupy ze sprzedaży spadły w marcu o 67 proc. r/r, a w kwietniu o prawie 90 proc.! Od maja firma obserwuje powolny wzrost sprzedaży. W raporcie Monnari czytamy:

Pierwszy tydzień sprzedaży [w maju] wykazał się spadkiem w porównaniu do 2019r. o około 50 proc. […], kolejne tygodnie [maja] pokazują stopniowo coraz mniejsze spadki […]. Jednocześnie w maju Grupa odnotowała ponad 10-proc. wzrost sprzedaży w kanale internetowym. 

Raport Monnari

Co więcej, spółka zakłada w lipcu i sierpniu powrót do poziomu sprzedaży i porównywalnej rentowności, biorąc pod uwagę trendy i działania. Czy to możliwe? Wakacje nigdy nie były szałowym czasem na zakupy eleganckiej odzieżī a więc poddajemy ten optymistyczny scenariusz pod wątpliwość.

Sprzedaż detaliczna w ujęciu holistycznym 

Z opublikowanego przez GUS raportu, dowiadujemy się, że spadek sprzedaży odzieży i obuwia w maju wyniósł 8.2 proc. Wynik jest lepszy niż się spodziewano. Tymczasem, analitycy finansowi są nastawieni sceptycznie do pozornego, post-kwarantannowego boomu konsumpcyjnego. Ich zdaniem powrót do poziomu konsumpcji sprzed pandemii będzie niemożliwy. Jako główne czynniki podają trudną sytuację na rynku pracy oraz zmianę nawyków zakupowych w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego. 

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rusza gigantyczny projekt „Przepis na rozwój- Kompetencje szyte na miarę”. Uzyskaj 80% dofinansowania do edukacji