noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Garnitury męskie pod lupą. UOKiK nałożył karę finansową za fałszowanie składów.

Koniec z fałszowaniem składów ubrań! UOKiK nakłada milionowe grzywny na znanych producentów

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ukarał dwa przedsiębiorstwa za wprowadzanie konsumentów w błąd co do składu ubrań. Chodzi o firmę Lord oraz Polskie Składy Odzieżowe, sprzedające pod marką Lavard (obecnie w restrukturyzacji). Na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe. 

Celem badań było sprawdzenie, czy deklaracje producentów dotyczące składu surowcowego (np. ilość wełny, bawełny, poliestru) są zgodne z rzeczywistością. Wyniki badań okazały się alarmujące. Z 27 zbadanych próbek ubrań marki Lavard aż 24 nie odpowiadało deklarowanemu składowi, a w przypadku 10 z 11 próbek ubrań marki Lord stwierdzono rozbieżności.

Konsumenci nie mogą samodzielnie zweryfikować składu surowcowego odzieży, muszą w tym zakresie ufać informacjom na etykiecie. Dla wielu osób taka informacja jest bardzo ważna – ma wpływ na cenę, sposób konserwacji czy zastosowanie. W przypadku przedsiębiorców sprzedających swoje produkty pod markami Lord i Lavard w wielu przypadkach klienci byli wprowadzani w błąd. Przykładowo zgodnie z deklaracją na etykiecie spodnie miały być wykonane z materiału, który zawierał 70 proc. wełny – w rzeczywistości wełny całkowicie brakowało. Gdyby konsumenci mieli rzetelne i prawdziwe informacje o składzie odzieży, mogliby nie zdecydować się na zakup – mówi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. 

Przeczytaj również: Czy rzeczywiście warto inwestować w klasyczne torebki Louis Vuitton? Obalamy mity

Polskie marki z karami finansowymi

W związku z wprowadzaniem konsumentów w błąd, Prezes UOKiK: nałożył na Polskie Składy Odzieżowe (Lavard) karę finansową w wysokości 3 830 838 zł. Na firmę Lord nałożono karę finansową w wysokości 213 478 zł.

Po uprawomocnieniu się decyzji, firmy będą zobowiązane do opublikowania informacji o nich na swoich stronach internetowych oraz wywieszenia oświadczeń w sklepach stacjonarnych Lavard. Istotne jest, że decyzje nie są prawomocne i przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Warto wspomnieć, że to nie jedyne działania UOKiK ukierunkowane na zwalczanie wprowadzania konsumentów w błąd co do składu ubrań. W marcu 2022 r. Prezes Urzędu ukarał łączną kwotą ponad 2,1 mln zł producentów męskiej odzieży wizytowej: Kubenz, Recman i Dastan Logistics. Działania UOKiK pokazują, że instytucja ta stoi na straży praw konsumentów i konsekwentnie walczy z nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej: Zarzuty wobec marek Lavard i Lord. „Konsumenci mają prawo do rzetelnej informacji”

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi

UOKiK

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES