SPONSOR SERWISU
(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
Wnętrze galerii handlowej. Na pierwszym planie kadru znajdują się ruchome schody.

Rośnie rynek centrów handlowych. W 2023 roku oddano 35 obiektów

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Z raportu opublikowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że na koniec 2023 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,3 mln mkw. GLA. Łącznie w 2023 r. przybyło 424 tys. mkw. GLA. To o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 353 mkw. na 1000 mieszkańców.

Przeczytaj również: Majówka 2024: kiedy wziąć urlop, żeby mieć 9 dni wolnego?

Rynek obiektów handlowych w Polsce: podsumowanie 2023 roku

W 2023 r. w Polsce otwarto 35 nowych obiektów handlowych z czego 23 w drugiej połowie roku. Dodatkowo, 14 obiektów zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych.

 Na koniec grudnia 2023 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,3 mln mkw. GLA. Nową podaż zdominowały parki handlowe, odpowiadające za 83 proc. wszystkich otwarć. Jednak nie zmieniło to znacząco struktury zasobów handlowych, nadal dominują centra handlowe odpowiadające za 81 proc. mkw. GLA, parki handlowe stanowią 17 proc. mkw. GLA, a centra wyprzedażowe 2 proc. mkw. GLA – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

centrum handlowe inflacja
fot. Unsplash

Obiekty handlowe oddane w 2023 roku w Polsce

Największymi obiektami oddanymi do użytku w 2023 r. były: przebudowane centrum handlowe E. Leclerc w Jeleniej Górze, Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, ponownie otwarty Fort Wola w Warszawie, a także parki handlowe Karuzela w Białej Podlaskiej, Ozimska Park w Opolu oraz N-Park w Olkuszu.

Nowa podaż szczególnie uzupełniła rynki miast o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Otwarto w nich większość nowych inwestycji, co przełożyło się na ponad 70 proc. powierzchni handlowej, oddanej do użytku w 2023 r. Obecnie 53 proc. powierzchni zasobów handlowych w Polsce znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 24 proc. w miastach pomiędzy 100-400 tysięcy mieszkańców, a 23 proc. w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Spośród oddanych do użytku w 2023 r. parków handlowych, aż 62 proc. stanowiły małe i bardzo małe obiekty, o powierzchni do 10 tys. m kw. GLA. Parki handlowe z łączną powierzchnią wynoszącą 2,5 mln mkw. GLA odgrywają coraz istotniejszą rolę na polskim rynku.

Inwestycje trwające w 2024 roku

Obecnie w budowie są 32 obiekty (6 centrów handlowych, 1 centrum wyprzedażowe i 25 parków handlowych) o łącznej powierzchni handlowej ponad 317 tys. mkw. GLA.

Więcej informacji o polskiej modzie znajdziesz na lamode.info

Zdjęcie główne: Pexels

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES