REKLAMA
Trendy wellness 2024

W pogoni za nauką: 5 trendów wellness na 2024 rok

REKLAMA

Warty 1,8 biliona dolarów światowy rynek wellness choć bardzo lubi się z chwilowymi trendami, coraz widoczniej obiera nowy kurs. Obecnie konsumenci nie tylko chętniej wydają fundusze na dbanie o siebie, ale i częściej zadają sobie pytanie: „Co mówi nauka?”

Konsumenci coraz chętniej inwestują w swoje zdrowie i dobre samopoczucie, co przekłada się na dynamiczny rozwój rynku wellness. Badanie McKinsey Future of Wellness, obejmujące ponad 5000 respondentów z Chin, Wielkiej Brytanii i USA, ujawnia trendy kształtujące ten prężnie rozwijający się sektor.

Szacuje się, że wartość rynku wellness w samych Stanach Zjednoczonych sięga imponujących 480 miliardów dolarów. Jej wzrost szacowany jest na 5-10 procent rocznie. Ta imponująca kwota ukazuje ogromny potencjał tego sektora i jego znaczenie dla amerykańskiej gospodarki. 82 procent konsumentów w USA uważa obecnie dobre samopoczucie za najwyższy lub ważny priorytet w swoim codziennym życiu. Podobnie deklarują również konsumenci w Wielkiej Brytanii i Chinach (odpowiednio 73 procent i 87 procent).

Troska o ciało i ducha jest szczególnie widoczna wśród konsumentów z pokolenia Z i millenialsów, którzy obecnie kupują więcej produktów i usług wellness niż starsze pokolenia. Zdrowie, sen, odżywianie, kondycja, wygląd i uważność stały się wyjątkowo istotnymi kwestiami, na które są gotowi wydawać coraz większe kwoty. Badania potwierdziły, że oczekiwania konsumentów względem rynku wellness mają jedną nadrzędną cechę: pragną oni rozwiązań w zakresie zdrowia i dobrego samopoczucia, które są skuteczne, oparte na danych i udowodnione naukowo.

Raport McKinsey Future of Wellness wyróżnia pięć trendów kształtujących przestrzeń zdrowia i dobrego samopoczucia konsumentów w roku 2024. 

Trendy wellness: zdrowie w domu 

Pandemia Covid-19 sprawiła, że domowe zestawy testowe stały się artykułami gospodarstwa domowego. Ponieważ czasy pandemiczne mamy już za sobą, konsumenci wyrażają coraz większe zainteresowanie innymi rodzajami zestawów do użytku domowego. 26 proc. konsumentów w USA jest zainteresowanych domowymi testami na niedobory witamin i minerałów, 24 procent testami na objawy przeziębienia i grypy, a 23 procent chciałoby sprawdzać w domu poziom cholesterolu. 

Domowe testy diagnostyczne są atrakcyjne dla konsumentów, ponieważ zapewniają większą wygodę niż wizyta u lekarza, szybkie wyniki i możliwość częstego wykonywania badań. W Chinach 35 procent konsumentów zgłosiło, że zastąpiło nawet niektóre wizyty w gabinecie lekarskim testami diagnostycznymi wykonywanymi w domu. 

Trendy wellness: nowa era biomonitoringu

Połowa ankietowanych konsumentów kupiła kiedyś monitorujące urządzenie do pomiarów ciała. Chociaż największą popularnością od lat cieszą się zegarki (np. Apple Watch, Samsung Galaxy Watch czy Xiomi Redmi Watch) uwagę zyskują coraz to nowsze sposoby dokonywania pomiarów oparte na przełomowych technologiach. Doskonałym przykładem są pierścienie biometryczne wyposażone w czujniki, które zapewniają konsumentom wgląd w jakość ich snu za pośrednictwem sparowanych aplikacji mobilnych. Na popularności zyskują również monitory poziomu glukozy, które można umieścić na tylnej części ramienia użytkownika. Dostarczają one informacji na temat poziomu cukru we krwi użytkownika, które mogą kolejno zostać zinterpretowane przez dietetyka. 

Trendy wellness: Personalizacja łączy się z AI

W Stanach Zjednoczonych obserwuje się wzrost zainteresowania spersonalizowanymi produktami i usługami. Niemal co piąty konsument oraz co trzeci millenials deklaruje preferencje dla spersonalizowanych ofert. Chociaż w przypadku spersonalizowanych produktów wellness odnotowano spadek preferencji w porównaniu do lat ubiegłych, prawdopodobną przyczyną jest rosnąca selektywność konsumentów. Oczekują oni bardziej dopasowanych i precyzyjnie odpowiadających na ich potrzeby rozwiązań.

Postęp technologiczny i wzrost liczby danych własnych nadają personalizacji nowy wymiar. Około 20 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych oraz 30 proc. w Chinach szuka spersonalizowanych produktów i usług, które wykorzystują dane biometryczne do przedstawiania rekomendacji. Istnieje możliwość sparowania tych narzędzi z sztuczną inteligencją, aby odblokować większą precyzję i personalizację. W rzeczywistości sztuczna inteligencja generacji trafiła już do urządzeń do noszenia i aplikacji. Na przykład niektóre urządzenia wykorzystują AI do projektowania spersonalizowanych treningów dla użytkowników w oparciu o ich dane dotyczące kondycji.

Trendy wellness: Kliniczne ponad naturalne

Już w zeszłym roku zaobserwowano, że konsumenci zaczęli odchodzić od produktów wellness zawierających czyste lub naturalne składniki na rzecz produktów zawierających składniki sprawdzone klinicznie. Dziś ta zmiana jest jeszcze bardziej widoczna. Mniej więcej połowa konsumentów w Wielkiej Brytanii i USA podała skuteczność kliniczną jako główny czynnik zakupu, podczas gdy tylko około 20 procent zgłosiło to samo w przypadku składników naturalnych lub czystych. Tendencja ta jest najbardziej widoczna w kategoriach takich jak leki dostępne bez recepty oraz witaminy i suplementy.

Trendy wellness: wzrost znaczenia opinii lekarskiej

Rozprzestrzenianie się influencer marketingu w przestrzeni konsumenckiej stworzyło nowe źródła informacji o zdrowiu – niestety o różnym stopniu wiarygodności. Ponieważ konsumenci starają się unikać „healthwashingu” (tzn. zwodniczego marketingu, który przedstawia produkt jako zdrowszy niż w rzeczywistości), zalecenia lekarzy stają się ponownie ważne.

Rekomendacje i opinie lekarzy są trzecim co do wielkości źródłem wpływu na decyzje zakupowe konsumentów w Stanach Zjednoczonych. Konsumenci twierdzą, że największe znaczenie mają dla nich zalecenia lekarzy, gdy szukają opieki związanej z uważnością, snem i ogólnym stanem zdrowia (co obejmuje stosowanie witamin, leków dostępnych bez recepty oraz produktów do higieny osobistej i domowej).

Przeczytaj również: Popularna drogeria z silnymi wzrostami e-commerce. W planach ma też rozwój sieci stacjonarnej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES