Platfroma ThredUp opublikowała coroczny „Raport odsprzedaży”. Jego wyniki wskazują na wzrost wartości rynku odzieży używanej do 350 mld USD w ciągu najbliższych czterech lat. Oznacza to skumulowaną roczną stopę wzrostu (CARG) na poziomie 12 proc. Przyjrzyjmy się szczegółom.
Przeczytaj również: Chiara Ferragni zwolniona z pracy
Rynek odzieży używanej: wyniki raportu ThredUp
Najnowszy raport, przygotowany przez ThredUp we współpracy z GlobalData, podkreśla, że rynek odzieży używanej wyprzedza ogólny sektor detaliczny. W rzeczywistości amerykański rynek odzieży używanej rósł w 2023 roku siedmiokrotnie szybciej niż rynek detaliczny. Eksperci sugerują, że do 2028 roku osiągnie on wartość 73 mld USD.
– Globalny rynek odzieży używanej nadal rośnie. To dowód na wartość, jaką nabywcy widzą w używanej odzieży, oraz na znaczącą zmianę w kierunku bardziej cyrkularnego ekosystemu mody. W kontekście zachowań zakupowych, konsumenci coraz częściej preferują zakupy odzieży używanej online, zwłaszcza młodsze pokolenia – powiedział James Reinhart, dyrektor generalny ThredUp.
Według szacunków platformy ThredUp, sprzedaż online wzrośnie ponad dwukrotnie w ciągu najbliższych pięciu lat. Osiągnie ona wartość 40 mld USD do 2028 roku przy CAGR na poziomie 17 proc. Zauważono, że prawie dwie trzecie konsumentów, którzy dokonali zakupu odzieży używanej w 2023 roku, dokonało co najmniej jednego zakupu online. Stanowi to wzrost o 17 punktów procentowych w porównaniu z 2022 rokiem. 60 proc. konsumentów uważa, że zakupy odzieży używanej przynoszą im największy zwrot z inwestycji, a 55 proc. z nich deklaruje, że zwiększy swoje wydatki na używaną odzież, jeżeli sytuacja gospodarcza nie poprawi się.
Przeczytaj również: Czy sankcje Zachodu działają? Liczba miliarderów w Rosji najwyższa w historii
Proekologiczna polityka marek: kto prowadzi odsprzedaż ?
Entuzjaści zakupów z drugiej ręki z pewnością chwalą sobie trend rosnącej liczby marek oferujących odsprzedaż odzieży używanej. Według omawianego raportu, obecnie 163 marki prowadzą sklepy z odsprzedażą. Oznacza to wzrost o 31 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Marki, które dołączyły do tego grona w 2023 roku to między innymi J. Crew, American Eagle i Kate Spade.
Raport podkreśla również potencjalny wpływ działań rządowych na przyspieszenie transformacji branży modowej w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości. Warto zauważyć, że 42 proc. konsumentów popiera środki legislacyjne promujące zrównoważoną modę, a 40 proc. z nich deklaruje, że są bardziej skłonni głosować na kandydata popierającego zrównoważoną modę.
– Świętując ten postęp, zdajemy sobie sprawę z istotnej roli, jaką rząd może odegrać w przyspieszeniu transformacji w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości mody. Teraz, w 12. roku, “Raport odsprzedaży” pokazuje niektóre z najbardziej obiecujących sygnałów, jak mogłaby wyglądać ta przyszłość przy zwiększonym poziomie wsparcia. Dopóki moda pozostaje jednym z najbardziej szkodliwych sektorów globalnej gospodarki, będziemy dążyć do tego, aby rząd wspierał zmiany w branży modowej – komentował Reinhart, CEO ThredUp.
Zdjęcie główne: Unsplash