noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Rynek e-commerce Q1 2024

Rynek e-commerce w I kwartale 2024: Tempo wzrostu słabnie, ale lojalność wobec marek rośnie [raport]

REKLAMA
noSlotData

Rynek e-commerce wykazuje oznaki spowolnienia. Wzrost sprzedaży online jest niższy niż w poprzednich latach, a konsumenci stają się bardziej ostrożni w swoich wydatkach. Mimo to, Europa Wschodnia wyróżnia się dynamicznym wzrostem, a lojalność wobec marek rośnie. Najnowszy raport Salesforce Shopping Index ujawnia trendy w handlu online w pierwszym kwartale 2024. 

Sytuacja gospodarcza w pierwszym kwartale bieżącego roku zaskoczyła analityków.Wcześniej spodziewano się obniżek stóp procentowych, jednak stabilizacja inflacji czyni ten scenariusz mniej prawdopodobnym. Dodatkowo, niepewność geopolityczna może prowadzić do wzrostu cen ropy naftowej, co z kolei mogłoby wywołać dalszy wzrost inflacji. Biorąc pod uwagę te czynniki, prognozuje się utrzymanie presji inflacyjnej z lat 2022 i 2023 roku również w 2024 roku. Analiza danych Salesforce Shopping Index za pierwszy kwartał 2024 roku wskazuje na ostrożność i ograniczanie wydatków przez konsumentów. Istnieje prawdopodobieństwo, że odkładają oni zakupy większych dóbr na później, podobnie jak miało to miejsce w 2023 roku.

Globalne dane o sprzedaży online z pierwszego kwartału 2024 roku

Wzrost sprzedaży online wyhamował. Chociaż w porównaniu do ubiegłego roku odnotowano nieznaczny wzrost o 2%, zarówno liczba odwiedzin witryn internetowych, jak i średnia wartość zamówienia wzrosły zaledwie o 1%. Mimo większego ruchu i wydatków, globalna liczba zamówień spadła o 2%. Oznacza to, że konsumenci kupują mniej produktów, choć wydają na nie więcej ze względu na wyższą inflację.

Po napędzaniu globalnego wzrostu w poprzednich kwartałach, Europa doświadczyła spowolnienia sprzedaży online, osiągając jedynie 3% wzrostu rok do roku. Wyjątek stanowi Wielka Brytania, która jako jedyna spośród kluczowych rynków (wraz z Niemcami i Francją) odnotowała wzrost.

Europa Wschodnia radzi sobie dobrze

Europa Wschodnia, w tym Polska, kontynuuje dynamiczny wzrost handlu cyfrowego. W pierwszym kwartale 2024 roku region ten odnotował imponujący wzrost o 21% w porównaniu z 20% w poprzednim kwartale, plasując się tym samym na czele globalnego rankingu pod tym względem. Mimo wzrostu, średnia kwota wydatków na wizytę konsumenta nieznacznie spadła z 1,60 USD do 1,50 USD.Ogólny wskaźnik konwersji w regionie również nieznacznie się obniżył z 1,6% do 1,5%.

Przeczytaj również: Stopy procentowe bez zmian. NBP najstabilniejszy w Europie?

Klienci stawiają na zdrowie, piękno i oszczędność

Analiza danych sprzedażowych pokazuje, że konsumenci skupiają się na zakupach produktów z kategorii zdrowia i urody (+12%), a także torebek (+7%). Z kolei kategorie elektroniki, zabawek i produktów edukacyjnych odnotowały największe spadki (-13% i -12% odpowiednio). Trend ten wpisuje się w szerszą tendencję obserwowaną w ostatnich latach, gdzie klienci ograniczają wydatki na rzeczy nieistotne i szukają okazji cenowych.

Oszczędzanie na ważne okazje

Dane wskazują, że konsumenci nadal oszczędzają, podobnie jak przez większą część 2023 roku. W Stanach Zjednoczonych wolumen zamówień spadł o 3% rok do roku, co świadczy o ograniczeniu zakupów produktów innych niż te pierwszej potrzeby. Obserwowany wzrost sprzedaży wynika raczej ze wzrostu cen niż zwiększonej ilości kupowanych produktów.

Jednym z dowodów na oszczędzanie jest spadek sprzedaży produktów luksusowych. W pierwszym kwartale zanotowano znaczne spadki w kategoriach wysokiej klasy odzieży (-2%) i torebek (-10%), a także zabawek (-12%) i elektroniki (-12%). Konsumenci chętniej wybierają produkty pierwszej potrzeby, takie jak artykuły zdrowotne i kosmetyczne (+12%). Ponadto obserwuje się wzrost popularności tańszych alternatyw, co widać po wzroście sprzedaży torebek o 7%.

Eksperci Salesforce porównują zachowanie konsumentów w pierwszym kwartale do ich podejście do zakupów świątecznych w 2023 roku. Czekali oni na atrakcyjne rabaty, takie jak te oferowane podczas Prime Day, sezonu szkolnego, Black Friday i Cyber Monday.

Lojalność wobec marek rośnie

Po okresie chętnej zmiany marek, m.in. ze względu na ceny, obserwujemy powrót do lojalności. Odsetek stałych klientów na całym świecie wzrósł o 8% od 2022 roku i w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł 43%. Trend ten może być częściowo wynikiem rosnącego zaangażowania marek w programy lojalnościowe. Przeciętny Amerykanin subskrybował 16,6 takich programów w 2022 roku. Według danych Salesforce dotyczących sprzedaży detalicznej, programy punktowe są najpopularniejszym rodzajem programów lojalnościowych. W pierwszym kwartale 2024 roku klienci sklepów zgłosili, że możliwość wymiany punktów lojalnościowych była jednym z trzech najważniejszych czynników (oprócz ceny i dostępności produktu) wpływających na ich decyzję o zakupie.

Urządzenia mobilne królują w e-commerce

Zakupy za pomocą urządzeń mobilnych to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów w tym kwartale. Wzrost ten widać w stale rosnącym ruchu i liczbie zamówień generowanych przez urządzenia mobilne na stronach e-commerce. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej za pierwszy kwartał pokazują, że globalny ruch mobilny i liczba zamówień wzrosły o 4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając odpowiednio 78% i 66% udziału w rynku.

Duża część tego wzrostu wynika z ułatwienia procesu zakupowego. Korzystanie z portfeli mobilnych, których popularność wzrosła o 46% rok do roku, stało się łatwiejsze i bardziej płynne. Wraz z rozwojem płatności mobilnych i rosnącą pewnością konsumentów w korzystaniu z tych przyjaznych dla urządzeń mobilnych opcji płatności, spodziewamy się, że migracja w kierunku zakupów mobilnych będzie nadal postępować w bezprecedensowym tempie.

Zdjęcie główne: Pexels

Przeczytaj również: Coraz częściej płacimy Blikiem. Ile transakcji wykonali Polacy w I kwartale 2024 roku?

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES