Jak co roku od kilku lat także i w tym roku platforma sprzedażowa allegro.pl opublikowała badanie dotyczące stosunku Polaków do mody, dokonywanych przez nich wyborów i przyzwyczajeń zakupowych.
Czy Polacy to zakręceni na punkcie mody zakupoholicy?
Internetowa galeria handlowa
Kupowanie na allegro.pl stało się w Polsce sportem narodowym. Co minutę na portalu sprzedaje się blisko 100 produktów. Polacy kupują i to dużo, mimo że ich miesięczny budżet nie przekracza 200 zł. Kupują nie tylko odzież (produkty z kategorii „Moda” stanowią 10% całej oferty allegro.pl), chociaż w tej kategorii nasze osiągnięcia zdumiewają. W ubiegłym roku statystycznie każdy dorosły Polak kupił na allegro.pl dwie rzeczy. Towary z kategorii „Moda” sprzedają się na portalu jak ciepłe bułeczki. Jak podają autorzy raportu –
Co minutę ktoś “wychodzi od nas” z nową kurtką, sukienką na specjalną okazję czy parą wygodnych trampek.
Buszując na internetowych zakupach Polacy kierują się przede wszystkim ceną, wygodą oraz praktycznością. Dla polskich klientów ważna jest także jakość wykonania. Co ciekawe zgodność z trendami nie odgrywa szczególnej roli w wyborach Polaków.
Produkty – rekordziści? Zdecydowanie buty z wynikiem 15 tysięcy par dziennie, na drugim miejscu jest biżuteria, której w ubiegłym roku co dzień sprzedawało się 5,5 tysiąca sztuk, a także t-shirty z wynikiem 4 tysięcy sztuk każdego dnia.
Polka na łowach
Polka na zakupach szuka przede wszystkim sukienek w klasycznym stylu. Nic dziwnego, jeden element garderoby, a tworzy całą stylizację. Jeżeli chodzi o ulubione przez Polki kolory, za czernią plasują się biel, niebieski oraz szary. Klasyka ponad wszystko. Jak podaje allegro.pl, w ubiegłym roku na portalu sprzedało się aż 1,5 mln sukienek, a hasło „sukienka na wesele” wyszukiwane było aż 85 tysięcy raz. „Mała czarna” to wciąż niekwestionowana królowa wśród kategorii sukienek. Poza tym klasycznym wyborem, polskie klientki stawiają na koronki – bardziej w stylu glamour, a także na maxi sukienki w stylu boho. Na przyjęcia weselne Polki wybierają natomiast sukienki w kwiaty.
Oprócz sukienek, na aukcjach internetowych Polki rozglądają się także za kurtkami. Bluzki, bluzy, swetry znalazły się trochę dalej na listach zakupowych Polek.
W kategorii bielizna lider jest tylko jeden – czarny stanik push-up w rozmiarze 75B. Czyżby autorzy raportu ujawnili jeden z największych sekretów kobiet?
Szpilki? Stawiamy na wygodę
Polki, mimo że lubią się wystroić, przede wszystkim dbają o komfort. Obuwie sportowe to kategoria najczęściej wybierana przez Polki robiące zakupy na allegro.pl. Czółenka zdecydowanie zeszły na dalszy plan w codziennych wyborach Polek. W ubiegłym roku na allegro.pl najlepiej sprzedawały się białe trampki, japonki Crocs i ponadczasowe modele firmy Adidas. Z trendowych nowinek popularnością cieszyły się sneakersy z ledową podeszwą oraz klapki z futerkiem.
Czy Polka to sroczka?
Okazuje się, że tak! I mieni się srebrem. Najczęściej wybiera bransoletki, kolczyki (najchętniej długie, z frędzlami). Dzięki wsparciu męskiej klienteli nosi także pierścionki. Jak się bowiem okazuje to na allegro.pl mężczyźni szukają pierścionków zaręczynowych. W ubiegłym roku sprzedało się ich aż 12 tysięcy. Co ciekawe, przy okazji przeprowadzonych badań, autorzy raportu zdradzili kiedy przyszłe narzeczone mogą spodziewać się „tej magicznej chwili”. Okres okołowalentynkowy i okołoświąteczny to czas, gdy biżuteria zaręczynowa sprzedaje się najlepiej.
Sezonowa szafa Polki
Wiosną i latem polskie klientki stawiają na zwiewne, proste w stylizacji sukienki i spódnice o długości maxi. W szafie Polki nie może zabraknąć także praktycznej bluzy dresowej w szarym kolorze. Jeżeli chodzi o ekstrawagancje zdecydowanie należą do nich fantazyjne kolczyki, perłowe spinki czy „morska” biżuteria z muszli.
Dresowe sukienki oraz buty w stylu emu wciąż mocno się trzymają. Ukochane przez Polki dresówki to jeden z najpopularniejszych wyborów okresu jesienno-zimowego. W tym czasie polskie klientki szukają także kurtek obszytych futerkiem oraz płaszczy o klasycznym kroju. Z dodatków Polki wybierają czapki i kominy, najlepiej w kolorze szarym. W dzisiejszym świecie ciężko rozstać się z telefonem – jak pokazuje raport, polskie klientki dobrze znają ten problem, dlatego coraz częściej szukają rękawiczek dotykowych umożliwiających korzystanie ze smartfona.
Moda plus size
Jak podają autorzy raportu coraz większą popularnością cieszy się moda plus size, w tym bielizna modelująca. Hitem w kategorii plus size w ubiegłym roku była parka wiosenna. Klientki kupują także luźne sukienki, stroje kąpielowe oraz bluzki.
Polak na zakupach
Polski mężczyzna polubił zakupy w sieci. Sprzedaż mody męskiej na allegro.pl wzrosła aż o 25% w stosunku do ubiegłego roku, a jak podają autorzy raportu:
Ubrania kupione na naszej platformie ma w swojej szafie co trzeci dorosły Polak.
Co jeszcze – oprócz pierścionka zaręczynowego – znajduje się w koszyku Polaka?
Pierwsze skrzypce grają t-shirty oraz koszulki polo w stonowanych kolorach. Niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszą się bluzy i kurtki, a także spodnie casualowe i dżinsy. Jeżeli chodzi o buty – podobnie jak Polki – Polacy stawiają na wygodę. Aż ¾ polskich mężczyzn wybiera obuwie sportowe. W ubiegłym roku na allegro.pl sprzedało się aż 2,5 tysiąca sztuk sneakersów. Najczęściej wybierane przez Polaków marki to 4F, Tommy Hilfiger, Adidas i Nike.
Co ciekawe, oprócz biżuterii dla drugiej połówki, Polscy mężczyźni szukają także biżuterii dla siebie. Surferskie bransoletki, do tego sportowy zegarek, okulary pilotki i letnia stylizacja gotowa.
Jesienią dominują swetry. Ukochany przez Polaków sweter z dekoltem w serek bije rekordy popularności – na allegro.pl w ubiegłym roku sprzedało się 100 swetrów V-neck dziennie. Klienci szukający elegancji stawiają na golfy oraz białe i niebieskie koszule slim fit. Zbyt klasycznie? Niekoniecznie. Polacy lubią zaszaleć wybierając kolorowe skarpetki. Jeszcze kilka lat temu zupełnie nie do pomyślenia, dzisiaj już niemal klasyk.
Polki i Polacy – podobieństwa i różnice
Co ciekawe Polki i Polacy są kolorystycznie skoordynowani. Podobnie jak u Polek, najbliższy sercu mężczyzn jest kolor czarny, a za nim szary, niebieski i granatowy. Jeżeli chodzi zaś o wybór stylizacji Polki i Polaków dzieli – delikatnie mówiąc- przepaść. Według autorów raportu aż 80% mężczyzn poświęca na wybór stylizacji zaledwie kilka minut, podczas gdy ponad 20% kobiet potrzebuje na decyzję dotyczącą ubioru co najmniej pół godziny.
Zarówno Polki, jak i Polacy coraz bardziej przekonują się do produktów z drugiej ręki. Kupują kobiety (głównie odzież i buty), kupują mężczyźni (ubrania). Jak podają autorzy raportu, klienci poszukują towarów „z górnej półki” (markowe torebki), wykonanych z drogich materiałów (jedwabie), którym mogą podarować drugie życie.
Poza ofertami kupna-sprzedaży Polacy chętnie biorą także udział w licytacjach. Allegro.pl podaje, że w ubiegłym roku co godzinę rozpoczynało się ponad 100 nowych licytacji w kategorii moda. Michael Kors, Calvin Klein, Guess to marki poszukiwane przez Polaków na licytacjach.
Polacy – naród modny?
A jakże! Aż 50,8% badanych uważa, że jesteśmy modnym narodem. Przeciwnego zdania jest 17,7% przepytanych osób.
Za ikony stylu uważamy Małgorzatę Kożuchowską (największa liczba wskazań respondentów), Annę i Roberta Lewandowskich, a także Jolantę Kwaśniewską. Na liście „polskich ikon mody” pojawiają się także Joanna Krupa, Anja Rubik, Ewa Minge, a także obecna Para Prezydencka.
Polacy mają także własne stanowisko dotyczące „modowych obciachów”. Skarpety do sandałów, białe kozaczki oraz szerokie spodnie/dzwony to niedopuszczalne modowe faux pas.