“360 stopni – subiektywnie o biznesie mody” to cotygodniowy newsletter opisujący, jak zmienia się branża fashion, pokazujący najciekawsze pomysły i kolekcje, a także publikujący oferty pracy!
THIERRY MUGLER NIE ŻYJE
Świat mody żegna kolejną legendę. Thierry Mugler – projektant, wizjoner, geniusz haute couture i reżyser mody – zmarł w wieku 73 lat.
O śmierci projektanta poinformowano za pośrednictwem jego kont w mediach społecznościowych. W pożegnalnym poście na Instagramie opisano go jako „wizjonera, które wyobraźnia dawała ludziom na całym świecie siłę, by każdego dnia byli odważniejsi i marzyli o większych rzeczach”.
Mówiono o nim „reżyser mody”, bo każdy jego pokaz urastał do rangi spektaklu. Proponował modę awangardową, ekstrawagancką, teatralną. Choć Manfred Thierry Mugler (w ostatnich latach wolał, by zwracać się do niego właśnie w ten sposób) odszedł na emeryturę na początku lat 2000., nadal projektował. Tworzył jedyne w swoim rodzaju kreacje dla największych gwiazd showbiznesu: Beyoncé, Lady Gagi, Kim Kardashian i Cardi B.
Więcej o zmarłym projektancie przeczytasz tutaj.
BURDA MEDIA POLSKA PODJĘŁA DECYZJĘ O ZAMKNIĘCIU ELLE MAN, FOCUS I SAMO ZDROWIE
Kryzys na rynku prasy zbiera swoje kolejne żniwa. Tym razem Burda Media Polska podjęła decyzję o zamknięciu grupy tytułów związanych z marką „Focus” („Focus”, „Focus Historia”, „Focus Coaching”) oraz magazynów „Elle Man” i „Samo Zdrowie”.
„Podejmując decyzję o reorganizacji portfolio, Burda reaguje na dynamicznie zmieniającą się sytuację rynkową, która wynika głównie z szybko rosnących kosztów papieru, energii i usług, a także ze zmian w zachowaniach konsumenckich. Reorganizacja portfolio pozwoli także na usprawnienie działań operacyjnych firmy i efektywną realizację przyjętej strategii rozwojowej” – czytamy w oświadczeniu Burda Media Polska.
W 2020 roku przychody wydawnictwa Burda Media Polska zmalały o 20% do 130,75 mln zł, głównie z powodu spadku wpływów reklamowych o 35,2 proc. 2021 rok nie przyniósł kolejnych wzrostów od reklamodawców. Przypomnijmy, że w 2021 wydawnictwo zrezygnowało po wielu latach z prowadzenia dwutygodnika “Gala”. Decyzja wydawnictwa nie powinna dziwić w kontekście dużego spadku czytelnictwa prasy drukowanej w ciągu ostatnich lat. Jednak można podejrzewać, że ostateczny wpływ na decyzję, miała tu planowana fuzja Burda Media Polska z Edipresse Group.
Więcej na temat decyzji Burda Media Polska przeczytasz tutaj.
NOWY ROZDZIAŁ HAUTE COUTURE: CHANEL WIOSNA-LATO 2022
Pokaz Chanel haute couture na wiosnę-lato 2022 już przeszedł do historii – a wszystko za sprawą Charlotte Casiraghi, muzy Karla Lagerferda, która otworzyła pokaz wjeżdżając na wybieg na koniu. Nie da się ukryć, że koncept ten wywołał wiele skrajnych opinii w sieci oraz zapoczątkował dyskusję, czy obecność zwierzęcia na wybiegu była stosowna.
Uwadze nie umknęła również nowa kolekcja Chanel, która wprowadziła koncept haute couture w zupełnie inny wymiar. Sylwetki Chanel stworzone pod kierownictwem artystycznym Virginie Viard, znacznie różniły się od tego, z czym większość z nas kojarzy haute couture. Nie było tu przepastnych falban i piór, nie było wielkich objętości, doczepianych skrzydeł i opinających ciało gorsetów. Doceniono kunszt rękodzieła, wyrafinowane krawiectwo i potęgę detalu. Czy to nowy rozdział w historii haute couture?
Więcej na temat pokazu Chanel przeczytasz na Fashion Biznes, a po więcej sylwetek z pokazu zapraszamy na nasz Instagram.
4F UBIERZE OLIMPIJCZYKÓW W PEKINIE
uż 4 lutego zapłonie olimpijski znicz na XXIV Zimowych Igrzyskach Olimpijskich Pekin 2022. Polska reprezentacja po raz kolejny wystąpi w strojach 4F.
Prace nad przygotowaniem kolekcji trwały ponad trzy lata. Przed zespołem stanął szereg wyzwań: konieczność dopasowania ubrań do różnych potrzeb w zależności od uprawianej dyscypliny sportowej, warunków atmosferycznych panujących w Pekinie czy możliwości zestawiania asortymentu i jego kolorów tak, aby sportowcy dowolnie i w łatwy sposób mogli tworzyć różne stylizacje w ramach jednej kolekcji. Projektanci koncentrowali się również na najważniejszym dla zawodników aspekcie – funkcjonalności odzieży. Zawodnikom pomóc ma w tym specjalna aplikacja. Po zeskanowaniu kodu QR olimpijczyk zostanie przeniesiony na stronę z dostępem do setów dopasowanych do warunków atmosferycznych. Warto również zaznaczyć, że jedna trzecia kolekcji składa się z materiałów pozyskanych z recycklingu.
Światowy poziom prezentowany przez 4F został doceniony także przez zagraniczne komitety olimpijskie. W tym roku w strojach 4F w Pekinie wystąpią zawodnicy ośmiu komitetów olimpijskich i trzech paraolimpijskich. Poza Polakami na Igrzyskach w Pekinie stroje 4F będą nosić też sportowcy ze Słowacji, Litwy, Grecji, Chorwacji, Łotwy, Serbii czy Portugalii oraz polscy, słowaccy i chorwaccy paraolimpijczycy. Brawo 4F!
JUDE LAW I RAFF LAW NOWYMI AMBASADORAMI BRIONI
Włoska marka luksusowej odzieży męskiej Brioni ogłosiła Jude’a Law oraz jego syna Raff’a Law najnowszymi ambasadorami domu. Duet zadebiutuje w kampanii marki na wiosnę/lato 2022.
Brioni, luksusowa marka odzieży męskiej, została założona w 1945 roku w Rzymie. Projektanci od początku korzystali z odważnej palety barw i wprowadzili wysmuklające modele odzieży wierzchniej. Pozycję na rynku mody umocnili produkcją garniturów, kapeluszy, krawatów, koszul i obuwia.
W 2019 roku ambasadorem marki został Brad Pitt, który wystąpił w kilku kampaniach. Wraz z nowym sezonem przyszła pora na zmianę. Duet Jude’a Law i Raffa Law będzie można oglądać w wiosennej kampanii Brioni, do której zdjęcia robił Craig McDean.
O nowej kampanii Biorni przeczytasz tutaj.
TOM FORD ODWOŁUJE POKAZ NA NEW YORK FASHION WEEK
Projektant Tom Ford odwołał plany pokazu kolekcji na jesień/zimę 2022 podczas New York Fashion Week, który pierwotnie miał zakończyć nowojorski tydzień mody 16 lutego.
„Jestem niesamowicie rozczarowany, że nie mogę zaprezentować pokazu podczas New York Fashion Week. W ciągu ostatniego miesiąca zmagaliśmy się z wieloma przypadkami zachorowań na COVID – zarówno w naszym studiu projektowym, atelier w Los Angeles, jak również w naszych fabrykach we Włoszech. Próbowaliśmy wszystkiego, co w naszej mocy. Niestety, nie jesteśmy w stanie zaprezentować gotowej kolekcji” – czytamy w oświadczeniu marki Tom Ford.
Więcej na temat pokazu Toma Forda przeczytasz tutaj.
Co słychać w biznesie mody?
STORE-IN-STORE: DECATHLON TESTUJE NOWY KONCEPT W HIPERMARKECIE CARREFOUR
Wygląda na to, że jesteśmy świadkami niemałych innowacji na rynku handlowym. Jednym z prekursorów jest Decathlon, który na terenie pabianickiego hipermarketu Carrefour sieć otworzy sklep marki Decathlon Basic. To pierwszy w Polsce przykład współpracy sieci handlowej oraz sportowej w formacie store-in-store, który pozwoli na zapewnienie dostępu do oferty Decathlon w mniejszych miastach. Jeśli format ten spotka się z zainteresowaniem klientów, sieć planuje otwarcie kolejnych konceptów Decathlon Basic.
W kwestii nowości na rynku handlowym, warto wspomnieć również o nowym koncepcie bezobsługowej Żabki, która z kolei pojawił się w jednym z salonów Decathlon. Żabka Nano, została niedawno otwarta w salonie w Piasecznie. Choć nie jest to pierwsza bezobsługowa Żabka na rynku, ten salon jako pierwszy wykorzystuje innowacyjną metodę autoryzacji i płatności za zakupy. Po więcej szczegółów sięgniecie tutaj.
Aby dowiedzieć się więcej o koncepcie Decathlon Basic, kliknij tutaj.
GRUPA CCC JAKO PIERWSZA FIRMA Z POLSKI W RANKINGU CIRCULYTICS
Grupa CCC to już kolejna spółka, która bierze na jeden ze swoich głównych celów odpowiedzialność względem klientów, pracowników, społeczeństwa i środowiska naturalnego. Efektem tych działań ma być wprowadzenie w kolejnych latach modelu gospodarki cyrkularnej. Działania Grupy zostały poddane analizie Circulytics, narzędzia stworzonego przez Ellen MacArthur Foudation, organizacji zajmującej się rozwojem i promocją gospodarki cyrkularnej, która pomaga firmom mierzyć i śledzić obieg surowców wtórnych.
Jesteśmy pierwszą spółką w Polsce, która zdecydowała się raportować do Circulytics. Zyskaliśmy nie tylko ocenę tego, co do tej pory udało nam się osiągnąć w kontekście gospodarki cyrkulacyjnej, ale także wskazówki dotyczące kierunków do doskonalenia i możliwość porównania postępów Grupy z innymi podmiotami z sektora i branży – mówi Hanna Kamińska, Dyrektor Biura Zarządu w Grupie CCC.
Więcej na temat wyników spółki przeczytacie na Fashion Biznes.
Z kolei po więcej więcej informacji na temat cyrkularności w modzie, zachęcamy do sięgnięcia po materiał Eweliny Antonowicz w cyklu #MovingForward.
PRIMARK OTWORZY DWA NOWE SKLEPY W POLSCE
Ekspansja Primarka na polskim rynku trwa na dobre. Właśnie ogłoszono nowe plany dotyczącenowych sklepów, zlokalizowanych w galerii handlowej Magnolia Park we Wrocławiu oraz w Manufakturze w Łodzi. Ich otwarcie zaplanowano na koniec 2023 r. Dołączą one do ogłoszonych wcześniej salonów w Krakowie i Katowicach, zwiększając tym samym liczbę zapowiedzianych otwarć sklepów Primark w Polsce do czterech.
Kolejnymi rynkami, które planuje podbić detalista mają być Słowacja i Rumunia. W ubiegłym roku firma ogłosiła plany przyspieszenia jej tempa na rynku amerykańskim, bazując na wysokich obrotach i rosnącejświadomości marki, z zamiarem osiągnięcia poziomu około 60 sklepów w ciągu najbliższych pięciu lat.
Więcej na temat planów irlandzkiej sieciówki przeczytasz tutaj.
Przeczytaj w ten weekend
PR-OWIEC TO NIE HANDLOWIEC. NA CZYM POLEGA PRACA PROWCA?
Zawód PR-owca łączy wiele kompetencji, jednak zdaje się, że wciąż niedostatecznie samo otoczenie, ale także klienci znają istotę i naturę tej pracy. Justyna Majka postanowiła sprawdzić jakie są na ten temat opinie fachowców zajmujących się PR-em, ale także samych dziennikarzy.
Ekspertkami, które w części I. tekstu podzieliły się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem są specjalistki PR:
- Helena Korniejew (Strategic Director w Big Picture / PR & Public affairs)
- Karolina Gadzimska (Femi Stories a wcześniej La Mania, Mally&Co, LOFT 37 oraz LaMarqueuse)
- Kamila Cichocka, obecnie prowadzi portal lifestylowy issue27.pl, a wcześniej PR-owiec po stronie agencji KONKRET PR (obecnie Human Signs).
Aby przeczytać więcej, kliknij tutaj.