Rok 2022 według specjalistek PR z agencji AHAVA PR. "Rynek się normalizuje, a marki nie kreują już nierealnych wizji"

Rok 2022 według specjalistek PR z agencji AHAVA PR. “Rynek się normalizuje, a marki nie kreują już nierealnych wizji”

AHAVA PR to multidyscyplinarna agencja, dostarczająca kompleksowe usługi wspierające funkcjonowanie marek na polskim rynku. Specjalizuje się m.in. w doradztwie strategicznym i komunikacji kryzysowej dla firm korporacyjnych oraz brandów osobistych. Jak agencja rozwijała się w ciągu 2022 roku? Ostatnie działania i sukcesy podsumowują Marta Chruścińska i Maria Głowacka, specjalistki PR w AHAVA PR.

Jak podsumujecie mijający 2022 rok w Waszej agencji?

Mijający rok był dla nas rokiem rozwoju, poszerzania portfolio, ale przede wszystkim wielu wyzwań. Zawsze podkreślamy, że AHAVA PR jest agencją butikową – rozumiemy przez to tworzenie i dobieranie narzędzi pod unikalne potrzeby każdego klienta. Widzimy też, jak bardzo trend wzmacniania marki osobistej wpłynął na poszerzenie się sekcji realizującej działania personal brandingu. Personal branding to ogromna siła, ponieważ odpowiednie kreowanie marki osobistej daje bezpośrednie przełożenie na biznes. 

Czy ten rok zmienił priorytety i potrzeby marek, z którymi pracujecie?

Pewne zawieszenie, które można było zaobserwować w trakcie pandemii, spowodowało chęć powrotu do starej rzeczywistości. W pracy biurowej spotkania online nie przeważają już nad tymi twarzą w twarz. Są też korzyści tego trudnego okresu – klienci docenili rolę działań online i widzą w nich ogromny potencjał. Branża kładzie duży nacisk na to, aby z powrotem wpaść we wszystkim nam znany rytm, np. dotyczący eventów. Skupia się na budowaniu świadomości w sferze ekologii, składów ubrań, ich etycznego powstawania i wszystkiego, co dzieje się od momentu podjęcia decyzji o zakupie.

Największa niespodzianka w branży PR w 2022 roku, to…

Niestety postpandemiczne zaskoczenia, czyli wybuch wojny w Ukrainie. Kiedy już myśleliśmy, że nic gorszego się nie wydarzy… pojawił się kolejny kryzys. I z jednej strony widać było pocovidowe, stopniowe “rozmrażanie” branży, a z drugiej wojnę, rzucająca cień na wszystkie inne aktywności. Sytuacja na Ukrainie przeorganizowała także działania przedsiębiorstw – wiele marek wyspecjalizowało się w podejmowaniu adekwatnych do okoliczności działań. Krokiem milowym ze strony części firm było zrezygnowanie ze sprzedaży na terenie Rosji. To mimo wszystko odważny krok – ten rynek dla wielu z nich generował ogromne przychody. Ci, którzy nie podjęli tak radykalnych działań, spotkali się w dużej mierze z bojkotem konsumenckim. 

Zobacz też: Wojna w Ukrainie, drożyzna, zwolnienia. Najgłośniejsze wydarzenia 2022 roku w branży modowej

Z jakiego projektu w 2022 roku jesteście najbardziej dumni?

Jako butikowa agencja PR nie możemy odpowiedzieć inaczej – jesteśmy dumni ze wszystkich naszych projektów tego roku. Świadomie dobieramy marki, z którymi współpracujemy. Widzimy też, że nasi klienci rozsądnie podchodzą do zmian rynkowych. Wiedzą, że aby zyskać, trzeba inwestować. Doceniają nasze działania – nie tylko sam kontakt z mediami, ale przede wszystkim skrupulatne realizowanie założonej strategii, działania kreatywne i analityczne. Personal branding zaowocował wieloma współpracami, które możemy już nazwać stałymi. Nasze gwiazdy były obecne w podcastach, kampaniach reklamowych, działaniach charytatywnych i programach telewizyjnych. Pracujemy ciężko, ale daje to korzyści adekwatne do zaangażowania.  Oczywiście jako agencja nie pozostajemy bierni na to, co dzieje się na świecie. Podjęliśmy działania wspierające komunikację dodatkowych zajęć dla dzieci z ukraińskich domów dziecka, które przybywały licznie w tym roku na tereny województwa łódzkiego. 

Najciekawsze polskie kampanie z 2022 roku, to…

Widzimy tendencję po 2021 roku, że komunikacja kieruje się w stronę kobiet, które mają moc. Pewnie każdy pamięta kampanię marki YES z udziałem Aleksandry Żebrowskiej, która karmiła dziecko w galerii sztuki. Jest to pewien trend, który marka kontynuuje – w tym roku postawiła na przekaz “Przyszłość jest kobietą”. Kampania daje do myślenia i bardzo nas wzrusza.

Yes - Jestem kobietą, jestem przyszłością

Poza dużymi brandami, które od lat funkcjonują w świadomości odbiorców, widzimy też dużo młodych, ambitnych, polskich firm, które próbują przebić się i dotrzeć szeroko. Tutaj można wspomnieć o marce MIŁO, z niebanalnymi projektami na koncie, która zaprosiła do współpracy aktorkę Sandrę Drzymalską.

A jeśli o niebanalnych projektach mowa… musimy tutaj wspomnieć o marce Tilsam Fine Jewelry, którą opiekujemy się od połowy tego roku. Karolina Richter – założycielka oraz projektantka tego brandu, połączyła w jedno kamienie szlachetne i złoto. Tilsam to jedna z niewielu propozycji na rynku, która dzięki wykorzystywaniu nieoszlifowanych brył, wykorzystuje 100% z tego, co stworzyła Matka Natura. 

Zobacz też: W jaką biżuterię warto inwestować? Radzi Karolina Richter, założycielka i projektantka marki TILSAM FINE JEWELRY.

Na jakie zmiany na rynku nastawia się branża PR w 2023 roku?

Na pewno nastawiamy się na klienta świadomego usługi, jaką jest budowanie wizerunku. Rynek się normalizuje, a marki nie kreują już nierealnych wizji, tylko odpowiadają na to, co dzieje się dookoła. Coraz częściej spotykamy się z brandami znającymi swoje mocne strony, ale przy tym gotowymi zaufać agencji. Tak jak zmienia się rynek medialny, tak i działy PR muszą w pewien sposób uelastyczniać swoje działania. Dalej mamy wielki potencjał w dotarciu do mediów – podcasty, videopodcasty, prasa online, szeroki zakres działań z twórcami internetowymi… a także nowe formaty, których nie możemy się doczekać (na pewno pojawią się w 2023 roku!). 

Przeczytaj też: Pierwszy Ubraniomat na osiedlu mieszkaniowym. Do 2025 roku będzie ich więcej

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *