noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Handel w Polsce notuje widoczne odbicie. Na zdjeciu sklep odzieżowy

Optymizm na polskim rynku handlowym. Nowe inwestycje, debiutujące marki i rosnąca sprzedaż

REKLAMA
noSlotData

Rok 2024 na polskim rynku nieruchomości handlowych rozpoczął się obiecująco. Pierwszy kwartał przyniósł znaczące wzrosty w kluczowych wskaźnikach, a eksperci Cushman & Wakefield prognozują dalsze pozytywne trendy w kolejnych miesiącach.

Otwarcie 2024 roku napawa optymizmem. Eksperci Cushman & Wakefield prognozują, że pod względem podaży nowych powierzchni handlowych kolejne miesiące mogą być zbliżone lub nawet lepsze od ubiegłego roku. Do kolejnych debiutów na polskim rynku zachęcają rosnące obroty i odwiedzalność centrów handlowych, a także wyhamowanie wpływu inflacji na sprzedaż.

Wzrost powierzchni handlowych w 2024

Pierwszy kwartał 2024 roku przyniósł dobre wyniki. Oddano do użytku 82 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym sześć nowych parków handlowych, z czego OTO Park w Koszalinie (38 000 mkw.) – jest największym tego typu obiektem oddanym do użytku od 2013 roku. Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie ok. 16,3 mln mkw. W budowie pozostaje ok. 400 000 mkw., z czego 310 000 mkw. stanowić będą nowe obiekty, a pozostałe 90 000 mkw. to rozbudowy i przebudowy.

Nowe marki na polskim rynku

Popyt na powierzchnię handlową również jest silny. W pierwszym kwartale 2024 roku na polski rynek weszło pięć nowych marek: Jack & Jones, House of Diamond, Kamalion, Made by Society oraz Hesburger. Jednocześnie zniknęła z niego holenderska marka Hunkemöller.

Przeczytaj również: Polska marka odzieżowa znika z rynku. Wyprzedaje swoje kolekcje nawet 90 proc. taniej! 

Sprzedaż detaliczna: duży spadek w kategorii tekstyliów

Sprzedaż detaliczna w Polsce odnotowuje odbicie. W pierwszym kwartale wzrosła ona o 3 proc. w styczniu i aż o 6,1 proc. w lutym. Z wyjątkiem tekstyliów, odzieży i obuwia (spadek o 21,5 proc. r/r) oraz mebli, RTV i AGD (spadek o 5,2 proc. r/r), wszystkie kategorie odnotowały wzrosty. Najwyższe wzrosty zanotowały pojazdy samochodowe, motocykle i ich części (26,6 proc.) oraz “Pozostałe” (23 proc.). Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej utrzymał się na poziomie 8,6 proc.

Klienci chętnie wracają do centrów handlowych

Odwiedzalność w pierwszym kwartale 2024 roku była o 17,1 proc. wyższa niż w 2023 roku i o 5,5 proc. wyższa niż w 2022 roku. Średnia liczba klientów w jednym obiekcie handlowym wyniosła ok. 420 000 osób, a najlepszym miesiącem pod tym względem był marzec (455 000 osób).

Handel w Polsce 2024: klienci chętnie odwiedzają centra handlowe
Polscy klienci chętnie odwiedzają centra handlowe / fot. Pexels

Obroty w centrach handlowych również rosną. – W styczniu średnie obroty centrów sięgnęły aż 972 PLN netto na mkw., co wskazuje na nominalny wzrost o 4,3 proc. r/r. Luty był nieco gorszy, gdyż odnotowano obroty na poziomie 849 PLN netto/ mkw. Co ważne, inflacja przestała powodować, że obroty w ujęciu realnym są na kilkuprocentowym minusie. Ponadto nastroje konsumenckie nie pogorszyły się w stosunku do poprzednich miesięcy, a to dobry prognostyk dla całego rynku handlowego – tłumaczy Ewelina Staruch, Analityk Rynku, Cushman & Wakefield.

Wzrastają czynsze

We wszystkich formatach handlowych (galerie handlowe, parki handlowe, ulice handlowe) czynsze rok do roku poszły w górę. Najbardziej wzrosły one w parkach handlowych (o 13,5 proc.), a w galeriach i na ulicach handlowych o ok. 11 proc.

Przeczytaj również: Polska moda staje się ciekawsza! Polki więcej eksperymentują i szukają swojego stylu

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES