REKLAMA
Nowy raport Salesforce 2023

Nowy raport Salesforce. Polscy konsumenci mają obawy wobec wykorzystywania sztucznej inteligencji przez firmy

REKLAMA
REKLAMA

Salesforce opublikował właśnie nowy raport zatytułowany „State of the Connected Customer”. Na jego potrzeby przebadano 14.300 osób z 25 różnych krajów, w tym z Polski. Analiza skupiła się na wpływie sztucznej inteligencji i ogólnej transformacji cyfrowej na oczekiwania i zachowania klientów. Jakie dane w raporcie zwróciły szczególną uwagę?

Raport Salesforce: jak Polacy postrzegają sztuczną inteligencję w biznesie?

Wprowadzenie do użytku w biznesie sztucznej inteligencji i jej gwałtowny rozwój wywołują wiele skrajnych emocji. Jednakże raport wskazuje, że dominującym odczuciem jest „ciekawość”. Warto jednak wspomnieć, że tuż za nią znalazł się jednak „strach” oraz „niepokój”. Badanie wskazuje, że klienci oczekują wysokiej przejrzystości związanej z wykorzystaniem tej technologii.

Czytaj także: FUTURE CONSUMER REPORT 2025: JAK ZMIENIĄ SIĘ NAWYKI ZAKUPOWE?

Wspomniany niepokój bierze się głównie z lęku o nieetyczne wykorzystywanie sztucznej inteligencji przez firmy – obawia się tego aż 43% ankietowanych w Polsce. Zatrważająca większość respondentów, bo aż 91% w Polsce i 89% konsumentów ogólnie uważa również, że istotne jest, aby wiedzieć, czy komunikują się ze sztuczną inteligencją, czy też z człowiekiem. Nie mają oni jednak nic przeciwko takiej formie komunikacji w konkretnych obszarach. Wiele osób docenia wygodę narzędzi samoobsługowych, takich jak np. sekcje „często zadawane pytania” czy chatboty. Chodzi jednak o transparentność firm w tej kwestii.

Zauważalna jest również większa przychylność – nie tylko w Polsce – wobec sztucznej inteligencji w biznesie przez młodsze pokolenia: Millennialsów i Gen Z.

Raport Salesforce 2023: jacy są polscy konsumenci?

Jak wynika z raportu Salesforc, aż 79% konsumentów w Polsce uważa, że doświadczenie zakupowe jest równie ważne, jak same produkty czy usługi firm. Nie bez powodu więc konsumenci swobodnie zmieniają firmy, z których usług korzystają. Wśród powodów takich zmian wymienia się lepsze oferty, jakość produktów oraz wybór/różnorodność produktów.

Co więcej, w tym obszarze dominują konsumenci z Generacji Z. Są oni niemal dwa razy bardziej skłonni do zmiany marki ze względu na lepszą zgodność z ich osobistymi wartościami. W ciągu ostatniego roku 59% konsumentów z Gen Z zmieniło markę, przebijając w tej kwestii starsze pokolenia. To w konsekwencji stawia nowe wyzwania dla firm w walce o lojalność klientów.

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES