Coty skaluje swój biznes i planuje uproszenie modelu operacyjnego. W związku z tym amerykańska firma kosmetyczna rozpocznie restrukturyzację, a razem z nią – proces zwolnień grupowych. W ramach masowego cięcia etatów z pracą pożegna się nawet 700 osób.
Program „All-in to Win”
Coty zapowiada rozpoczęcie kolejnej fazy „All-in to Win”. To inicjatywa, którą spółka uruchomiła już w 2020 r. podczas pandemii COVID-19. Program wiąże się z gruntowną przebudową strategiczną – skalowaniem i uproszczeniem modelu operacyjnego oraz skupieniem się na zwiększeniu wydajności najważniejszych innowacji. Firma chce również poprawić wydajność operacyjną i zmniejszyć koszty stałe. W ramach restrukturyzacji gigant kosmetyczny planuje zlikwidować nawet 700 stanowisk.
Do tej pory realizacja programu „All-in to Win” przyniosła spółce oszczędności na poziomie ponad 700 mln dolarów (w latach podatkowych 2021-2024). Razem z nimi firma zanotowała zysk marży brutto i EBITDA.
„W obliczu cyklicznych i strukturalnych zmian w branży kosmetycznej oraz globalnej gospodarce w ostatnich latach, Coty musi ponownie dostosować się i ewoluować”
– wyjaśnia CEO spółki, Sue Nabi.
Wcześniej informowaliśmy między innymi o zwolnieniach grupowych w Avon.
Nawet 130 mln dolarów oszczędności
„Ten kolejny etap naszego programu transformacji dodatkowo wzmocni nasz model operacyjny i uprości strukturę kosztów stałych. W pełni spodziewamy się, że te zmiany pozwolą firmie Coty przewyższyć rynek kosmetyczny w nadchodzących latach, umacniając naszą globalną pozycję lidera w segmencie zapachów, jednocześnie rozszerzając działalność na rosnące i dochodowe kategorie kosmetyków, a także stopniowo zwiększając nasze marże brutto oraz marże EBITDA”
– mówi Sue Nabi.
Zgodnie z szacunkami restrukturyzacja może przynieść firmie nawet 130 mln dolarów rocznych oszczędności kosztów stałych przed opodatkowaniem. W roku fiskalnym 2026 ma to być około 80 mln dolarów, a w 2027 – 50 mln.
Oprócz tego gigant kosmetyczny planuje kontynuację swojego obecnego programu efektywności, skupiającego się między innymi na usprawnieniu łańcucha dostaw. Dzięki niemu firma może zyskać dodatkowo około 120 mln dolarów w 2025 r. Coty liczy, że wszystkie oszczędności wyniosą 500 mln dolarów.
Może Cię zainteresować: Imponujące wyniki finansowe Coty
O Coty
Coty powstało w 1904 r. w Paryżu. Dziś należy do największych firm kosmetycznych na świecie i jest właścicielem ponad 177 marek dostępnych na 150 rynkach. Portfolio spółki obejmuje 3 dywizje:
- Consumer Beauty – Rimmel, Wella, Max Factor czy Bourjois;
- Professional Beauty – Londa Professiona, OPI czy Wella Professionals;
- Luxury – Lancaster, Hugo Boss, Gucci, Davidoff, Chloé czy Burberry.
Coty ma również 51% udziałów w marce Kylie Jenner, Kylie Cosmetics. Firma nabyła je w 2019 r. W 2023 r. Bloomberg poinformował, że influencerka rozważa odkupienie większościowego pakietu. Na ten moment ponad połowa udziałów nadal pozostaje w rękach amerykańskiego giganta.
Z kolei w marcu tego roku Coty sprzedało wszystkie swoje udziały (20%) w SKKN by Kim – firmie siostry Jenner, Kim Kardashian. Spółka nabyła je w 2021 r. Po sfinalizowaniu transakcji przedsiębiorstwo poinformowało, że dochód zostanie przeznaczony między innymi na spłatę zadłużenia.
Zdjęcie główne: Instagram @cotyinc