REKLAMA
Jak zacząć pracę w branży przemysłu mody?

Jak zacząć pracę w branży przemysłu mody?

REKLAMA

Praca w modzie to marzenie wielu. Od tego, czy okaże się spełnione zależy szereg czynników i indywidualnych predyspozycji. Jak postawić swoje pierwsze kroki w branży mody? Oto zbiór najważniejszych porad.

Przeczytaj również: 13-letni Milan został przyjęty na staż do Louis Vuitton. Marka odkryła go przez platformę X

O pracy w modzie krążą legendy. Że jest dla wybranych, że liczą się znajomości – to jedne z najczęściej powielanych. Czy są one prawdą? Poniekąd tak, bowiem o tym, czy wejdziemy w świat mody zadecyduje wiele naszych cech, w tym otwartość czy łatwość w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów. Jednak to pracowitość, prawdziwa pasja i wytrwałość decydują, czy ta branża okaże się dla nas łaskawa. Rzeczywistość świata mody ma różne oblicza, o czym mogą przekonać się Ci, którzy zdecydowali się sięgnąć po marzenia. Jeśli jesteś gotowy/a na ciężką pracę i wyzwania, a jednocześnie na szereg benefitów, jakie gwarantuje praca w sektorze mody, poniższe porady mogą okazać się niezbędne.

Zdecyduj, kim chcesz być

Praca w branży mody to szeroko rozumiane pojęcie. Do sektora mody zaliczamy dziesiątki zawodów, w tym fotografów, projektantów, stylistów, makijażystów czy dziennikarzy. Nie można pominąć również szeregu osób pracujących w działach marketingu, produkcji, zakupów czy kreacji. Lista potencjalnych zawodów jest nieskończona i co najważniejsze, wciąż się powiększa wraz z postępem techniki i możliwości. W pierwszej kolejności warto zastanowić się, kim chcielibyśmy zostać. To kluczowe pytanie, które pomoże obrać odpowiednią ścieżkę kariery. 

Studia modowe: tak czy nie?

Czy studia modowe są niezbędne do podjęcia pracy w modzie? Nie, jednak są one gwarancją solidnej wiedzy i cennych umiejętności. Najpopularniejszy kierunek modowy, czyli projektowanie ubioru, uczy warsztatu, rozwija umiejętności, przekazuje wiedzę “zza kulis” oraz może być doskonałym pierwszym krokiem do rozwoju dalszej ścieżki kariery. Przykładem jest Międzynarodowa Szkoła Projektowania Ubioru, której absolwenci nie tylko prezentują swoje dokonania na corocznej gali dyplomowej, ale i trafiają na celownik specjalistów i marek z branży mody. Nie inaczej jest w przypadku absolwentów łódzkiej ASP, którzy na corocznym wydarzeniu Łódź Young Fashion mają wyjątkowa możliwość przedstawienia swojej twórczości, gdzie często są zauważani przez marki odzieżowe czy autorytety polskiego sektora mody. 

Przeczytaj więcej: Sprawdź, jakie studia w modzie wybrać

Przy wyborze ścieżki kariery, warto jednak pamiętać, że nie tylko studia stricte modowe mogą być gwarantem sukcesu. Branża mody nieustannie poszukuje szeregu specjalistów z różnorodnymi kompetencjami. Absolwenci studiów managerskich, dziennikarstwa, ekonomii i finansów czy kierunków artystycznych również będą bardzo pożądanymi kandydatami w tym sektorze.

Buduj mocne fundamenty

Zanim zagłębisz się w świat zawodowy, ugruntuj swoją wiedzę na temat mody, badając różne aspekty tej branży. Zapisz się na kursy projektowania mody, weź lekcje szycia lub zanurz się w historii mody i współczesnych trendach. Niezwykle pomocne będą staże i praktyki, które wprowadzą Cię w dany obszar mody i pozwolą sprawdzić, czy dobrze odnajdujesz się w danej dziedzinie. Mentoringu szukaj u doświadczonych specjalistów i w dobrze ugruntowanych na rynku przedsiębiorstwach mody, które często organizują programy stażowe dla początkujących. Rozpoczynając staż w modzie, warto liczyć się jednak z realiami tego sektora: duża część pracodawców wciąż oferuje staże bezpłatne lub jedynie za symboliczną opłatą. Jeśli się na nie zdecydujesz, potraktuj je jednak jako inwestycję w dalszą przyszłość, która może otworzyć drogę do nowych możliwości, znajomości i rozwoju kariery w modzie. 

Spróbuj sił w handlu

Niezależnie czy marzy Ci się praca stylisty czy kupca mody, pierwsze kroki w „branży” bardzo łatwo jest postawić w handlu. Wbrew pozorom, tak właśnie zaczyna szereg osób, które późnej pną się po kolejnych szczeblach kariery. Praca w kameralnych butikach czy salonach popularnych sieciówek otwiera drogę dla osób z mniejszych i większych miejscowości. Praca z produktem, bezpośredni kontakt z klientem czy poznanie od wewnątrz świata marek modowych będzie bardzo cennym doświadczeniem na początku kariery. Popularne sieci odzieżowe jak Inditex, H&M czy LPP stawiają przede wszystkim na awanse wewnętrzne i indywidualne ścieżki rozwoju pracownika, dlatego rozpoczęcie kariery na stanowisku sprzedawcy może okazać się wyjątkową szansą na dalszy rozwój w sektorze mody. 

Rozwijaj swoje profile w mediach społecznościowych

Internet daje nieograniczone możliwości. W szczególności osoby, które marzą o pracy w modzie są w stanie wiele osiągnąć aktywnie prezentując się w sieci. Kluczem do sukcesu może być Twój profil na Instagramie czy TikToku. Internet może być dla Ciebie super miejscem do ujawnienia tego, co masz do przekazania światu. Rozwiń swój profil – teraz, tym bardziej na TikToku – i daj się zauważyć ludziom. Moja przygoda właśnie tak się zaczęła. Warto także pamiętać, że przejmowanie inicjatywy to również zainteresowanie pracą innych osób, a także otwartość na nowe doświadczenia – powiedziała w wywiadzie z Fashion Biznes Weronika Domagalska, która współpracuje z popularnymi polskimi markami.

Inicjatywa i determinacja kluczem do sukcesu

Świat mody nie lubi osób biernie czekających na swoją szansę. Wykorzystuj okazje, nawiązuj nowe kontakty, daj się poznać jako osoba otwarta i kontaktowa. Sieć daje możliwość dotarcia do polskich czy światowych autorytetów branży mody, jak i najpopularniejszych marek. Dlaczego z tego nie skorzystać? 

Rozpoczynając karierę w modzie, warto przygotować się na szereg wyzwań i bardzo ciężką pracę, szczególnie na początku swojej ścieżki. Myślę, że jeśli ktoś naprawdę chce pracować jako stylista, to po prostu to zrobi. Ja postawiłem całkowicie na pracę. Bardzo często stylizowałem sesje za darmo, tylko po to, żeby rozbudować swoje portfolio. Dostaję wiele wiadomości na Instagramie, że ktoś chce mieć taką pracę, jak ja. Niestety mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że to nie przychodzi ot tak! Trochę brakuje mi w młodym pokoleniu tej determinacji. Moim zdaniem warto zacząć od podstaw – opowiedział w jednym z wywiadów dla Fashion Biznes stylista Konrad Sławiński. 

Aktywnie szukaj pracy w sieci

Jeśli poszukujesz swojej pierwszej (lub kolejnej) pracy w modzie, warto na bieżąco śledzić aktualne ogłoszenia. Doskonałym źródłem aktualnej wiedzy o najnowszych ofertach w branży mody jest portal Fashion Biznes. W zakładce „Praca” oraz na stronie głównej portalu na bieżąco pojawiają się nowe ogłoszenia pracy w sektorze modowym. Rekrutację prowadzą tu zagraniczne marki, w tym Chanel, Karl Lagerfeld, Bimba y Lola. Wśród ofert polskich pracodawców można znaleźć tu te od grup LPP, CCC Swoje ogłoszenia na Fashion Biznes zamieszczają też liczne agencje marketingowe, jak The Icon Agency, Pret-a-Porter czy MOODBOARD.  Aby być na bieżąco z ofertami pracy, warto śledzić media społecznościowe Fashion Biznes oraz zapisać się do newslettera. Dzięki nim będziesz na bieżąco i nie przegapisz swojej szansy na rozpoczęcie pracy w modzie! 

Sprawdź aktualne oferty pracy w modzie.

Przekonaj do siebie rekrutera

Specjaliści twierdzą, że mamy sześć sekund, by przykuć uwagę rekrutera naszym CV. Warto zatem potraktować je jako narzędzie marketingowe, które ma „sprzedać” ciebie, twoje umiejętności i przedstawić twoją osobę w jak najlepszym świetle. Musi być zatem proste i w przejrzysty sposób pokazać, że nadajesz się do konkretnej roli, zamiast opowiadać historię twojego życia.

Przeczytaj, jakie informacje, powinno zawierać dobrze napisane CV oraz jak napisać CV po angielsku.

Przygotuj dobre porfolio

Dla niektórych zawodów portfolio jest ważniejsze niż samo CV. Ta zasada funkcjonuje również w branży modowej, szczególnie w przypadku pracy wymagającej projektowania, fotografowania, pisania czy stylizowania. Dobrze skonstruowana teczka pozwala na wkroczenie do biznesu modowego nawet jeśli treść CV nie wskazuje na wcześniejsze doświadczenie ze stanowiskami o danym profilu. 

Jak stworzyć odpowiednie portfolio, dowiesz się TUTAJ

Zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES