Związek Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan zrzesza firmy odzieżowe i podmioty świadczące usługi dla branży mody. Od ponad 20 lat wspiera rozwój sektora mody oraz dba o edukację specjalistów w kluczowych dziedzinach. O najważniejszych wnioskach i wskaźnikach 2022 roku opowiadają członkowie zarządu: Milena Niebrzydowska i Bogusław Słaby oraz dyrektor biura – Magdalena Kluszczyńska.
2022 rok w Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan w kilku słowach to…
Bardzo pracowity czas pełen nowych wyzwań i projektów. Prowadziliśmy działania na rzecz poprawy sytuacji na rynku pracy. Jesteśmy liderem w Radzie Sektorowej ds. Kompetencji Moda i Innowacyjne tekstylia. Stworzyliśmy modelowy program stażów uczniowskich, programy do nauczania dodatkowych umiejętności zawodowych dla branży mody. Zorganizowaliśmy też kilka spotkań Polsh Fashion Cluster, na których dzieliliśmy się wiedzą i prowadziliśmy rozmowy z właścicielami firm.
Z naszym pośrednictwem, przedsiębiorcy po raz kolejny mogą skorzystać ze szkoleń przygotowanych na podstawie Rekomendacji Sektorowej Rady. Dotycz one podnoszenia kwalifikacji i kształtowania nowych umiejętności kadr: Przepis na Modę I oraz Przepis na Modę II. Firmy mogły uzyskać w powyższych projektach aż 80% dofinansowania na dokształcanie pracowników. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie operatora: [link]. Projekt Przepis na Modę II potrwa do 30 czerwca 2023 roku, a do wykorzystania są środki w wysokości 8 721 244 zł.
Jak branża podniosła się po pandemii, jeśli w ogóle?
Ostatnie dwa lata to walka o przetrwanie dla wielu polskich przedsiębiorstw w związku z panującą pandemią oraz wojną. Problemy logistyczne oraz spadek zamówień w czasie pandemii przyczynił się do braku płynności finansowej wielu przedsiębiorstw. Natomiast wojna na Ukrainie pozbawiła wiele firm z branży mody wymiany handlowej z tym krajem i konieczność poszukiwania innych źródeł zbytu. Obecnie sytuacja nieco się poprawiła, a łańcuchy dostaw się stabilizują.
Mówiąc o produkcji w branży odzieżowej, należy pamiętać, że tylko 20% firm szyje pod własną marką i odzież korporacyjną a 80% świadczy usługi dla tego segmentu, głównie na eksport. Te firmy nie mają problemów i mają zamówienia na kilka miesięcy do przodu. Problemem dla tych firm jest na pewno wzrost kosztów energii i wynagrodzenia.
Największe wyzwania, z którymi przyszło się zmierzyć branży tekstylnej i obuwniczej mijającego roku to….
Najważniejszym wyzwaniem było odnalezienie się w trudnej sytuacji spowodowanej wybuchem wojny na Ukrainie. Wiele firm straciło rynki zbytu, często przez kilka tygodni nie podejmowały, żadnych działań, ponieważ przyszłość stanęła pod znakiem zapytania. Sprzedaż diametralnie spadła, konsumenci woleli zatrzymać gotówkę i przygotować się na trudne czasy.
Z jakich działań mijającego roku jesteście najbardziej dumni?
Naszą misją jest wspieranie edukacji w branży, również tej pozaformalnej. W tym roku byliśmy partnerem konkursu SkillsPoland w kategorii Technologia Mody organizowanym przez Fundację Rozwoju Edukacji. Po raz pierwszy drużyny ze szkół odzieżowych i uczelni wystartowały w półfinale i finale konkursu. Zwycięska drużyna z Zespołu Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22 w Warszawie będzie reprezentowała Polskę w EuroSkills 2023.
Bardzo cieszymy się też ze wzrostu naboru do szkół przemysłu mody, który w ciągu 6 lat wzrósł ponad 20-krotnie. Zorganizowaliśmy wiele ciekawych spotkań z przedstawicielami branży, gdzie była okazja do wymiany doświadczeń i networkingu, w ramach którego przedsiębiorcy i przedstawiciele szkół prezentowali swój potencjał. Jesteśmy bardzo dumni z tego, że Związek Przedsiębiorców Przemysłu Mody ciągle się powiększa i w 2022 roku dołączyły do nas nowe firmy.
Jak przedstawia się rok 2022 w liczbach?
Liczba firm na koniec III kwartału 2022 (około 15-20% mniej niż na początku roku):
Tekstylia (PKD-13) – 8.695 w tym 92% – mikro, 6% – małe i 2% – średnie i duże
Odzież (PKD-14) – 21.796 w tym 91% – mikro, 8% – małe i 1% – średnie i duże
Obuwie i skóra (PKD-15) w tym 92%- mikro, 7% – małe i 1% – średnie i duże
Zatrudnienie: tekstylia – ok. 60 tys. i stabilne, Odzież – ok. 90- 100 tys. i tendencja spadkowa, obuwie i skóra – ok. 25. tys. i tendencja spadkowa.
Czego życzyć Wam i Waszym członkom w 2023 roku?
Żeby nam się dalej chciało chcieć i żeby więcej osób, które chcą działać, trafiało do naszego Związku, bo mamy jeszcze wiele do zrobienia
Przeczytaj również: [BADANIE] Czego Polacy oczekują od centrów handlowych. Rozrywka bierze górę nad ekologią