Moda przestaje być jedynie środkiem wyrazu estetycznego i staje się narzędziem wpływu na naszą rzeczywistość. W dobie nadprodukcji i rosnącej świadomości ekologicznej coraz częściej mówi się o odpowiedzialnym podejściu do projektowania, produkcji i użytkowania ubrań. Inwestowanie w jakość, wybieranie marek wspierających lokalne rzemiosło i ograniczanie konsumpcji to nie tylko świadome wybory, ale także sposób na promowanie wartości, które mają znaczenie dla przyszłych pokoleń.
28 listopada w Concept Store Wise Habit w Warszawie odbyło się wyjątkowe wydarzenie poświęcone przyszłości mody – odpowiedzialnej, inkluzywnej i jakościowej. W gronie ekspertów i projektantów, takich jak Ilona Majer i Rafał Michalak z MMC oraz edukatorka i stylistka Sylwia Antoszkiewicz, uczestnicy mieli okazję poznać nowe podejścia do projektowania i użytkowania odzieży w duchu świadomego stylu życia. Partnerem wydarzenia była firma LG, która zaprezentowała innowacyjną szafę parową LG Styler – przykład technologii wspierającej zrównoważone podejście do pielęgnacji odzieży. Dyskusję poprowadziła Marcelina Plichta-Wabnik, CEO Wise Habit.
Moda odpowiedzialna – inwestycja w jakość i przyszłość
Ilona Majer i Rafał Michalak, czyli MMC Studio, to duet projektantów, którego marka LG zaprosiła do dyskusji o przyszłości mody. Polscy twórcy od lat przykładają szczególną wagę do promowania zrównoważonego podejścia do mody. Współzałożycielka MMC, w trakcie dyskusji podkreśliła wagę odpowiedzialnych wyborów:
– Moda ma znaczenie – zarówno dla gospodarki, jak i dla naszego komfortu. Kluczem jest wybieranie tego, co naprawdę potrzebne, i inwestowanie w ubrania najwyższej jakości. Przyszłość mody zależy od marek, które produkują mniej, ale stawiają na wyjątkowość i trwałość
– zauważyła Ilona Majer.
Podobne przesłanie wybrzmiało w słowach Rafała Michalaka:
– Nasze doświadczenie pokazuje, że dobrze zaprojektowane ubrania to inwestycja na lata. Klienci doceniają jakość materiałową i projektową, które łączą estetykę, trwałość i unikalny charakter.
Moda jako narzędzie wyrazu i refleksji. Rozmawiamy z Sylwią Antoszkiewicz
Wydarzenie stało się wyjątkową okazją do rozmowy z Edukatorką Stylu, Sylwią Antoszkiewicz.
Fashion Biznes: Jako edukatorka stylu, uczysz kobiety indywidualnego i świadomego podejścia do mody. Od czego zacząć budowanie autentycznego „ja”?
Idealnie byłoby poświęcić chwilę sobie – przyjrzeniu się temu, co lubię, co mi się podoba i próbie odseparowania się w tym od tego, jakie są oczekiwania lub „mody” w danym momencie. Przyjrzenie się temu, co wybieram z serca, a co wybieram, bo ma to ktoś inny. Czy sobie gdzieś nie umniejszam, wybierając bezpiecznie zamiast z rozmachem, czy siebie gdzieś nie stawiam na piątym miejscu, w związku z czym zamiast wybierać jakość – wybieram bylejakość. To duży obszar, ale wszystko, co najważniejsze, mamy już w sobie, chodzi o to, żeby dać „sobie” dojść do głosu.
Jak nowoczesne technologie mogą pomóc nam w dokonywaniu świadomych wyborów modowych?
Technologia towarzyszy nam w życiu na wielu obszarach, a wiele dostępnych już dziś narzędzi pozwala nam na bardziej świadome wybory zakupowe. Wirtualne przymierzalnie pozwalają klientom zobaczyć, jak ubrania będą na nich wyglądać, eliminując zakupy impulsywne, a algorytmy personalizacji sugerują ubrania zgodne z indywidualnym stylem – sama zresztą pracuję nad aplikacją tego typu! Blockchain to przejrzystość łańcucha dostaw, pozwalający klientom sprawdzić, czy ubrania zostały wyprodukowane w sposób etyczny i ekologiczny, a kody QR na metkach pozwalają poznać historię produktu – od surowca po finalny wyrób. Coraz bardziej powszechne staje się korzystanie ze wsparcia sztucznej inteligencji – aplikacje nią wspierane pomagają tworzyć na przykład kapsułowe garderoby, sugerując nam zakup pasujących do siebie elementów. Mamy dostęp do platform edukacyjnych i aplikacji, które oferują dane o wpływie marki na środowisko, co wspiera wybór firm przyjaznych planecie, a technologie AR/VR umożliwiają doświadczenie wpływu przemysłu mody na środowisko, zwiększając świadomość konsumentów. A to tylko kilka z opcji!
Technologia wspierająca zrównoważony rozwój
Centralnym punktem wydarzenia była prezentacja szafy parowej LG Styler – urządzenia, które wykorzystuje parę wodną do pielęgnacji, odświeżania i dezynfekcji* odzieży. Na przykładzie kultowej kurtki puchowej MMC zaprezentowano, jak nowoczesne technologie mogą wspierać dbałość o ubrania, wydłużając ich żywotność i ograniczając konieczność intensywnego prania.
– Ciekawe jest obserwowanie styku designu z technologią, szczególnie w kontekście inkluzywności i użytkownika w centrum uwagi – podkreśliła Marcelina Plichta-Wabnik, CEO Wise Habit.
*Technologia TrueSteam™ likwiduje 99,9% alergenów i bakterii. Łatwa dezynfekcja materiałów i rzeczy, które są trudne lub niemożliwe do uprania. TrueSteam™ składa się w 100% z wody, nie zawiera żadnych chemicznych dodatków.
Alternatywą dla szafy parowej LG Styler są pralki, suszarki i urządzenia WashTower LG, wykorzystujące parę. Nowe ruchy bębna zapewniają dokładne pranie przy jednoczesnym zminimalizowaniu zużycia energii dzięki silnikowi Artificial Intelligence Direct Drive*. Urządzenia inteligentnie dostosowują obroty silnika w czasie rzeczywistym, przyczyniając się do uzyskania wysokiej klasy energetycznej A-10%**. Dodatkowo zostały wyposażone w cykl Microplastic Care, który zmniejsza ilość mikroplastików wydalanych z prania***, a także funkcję ezDispense™, która automatycznie dozuje odpowiednią ilość detergentu dla każdego rodzaju prania.
* AI DD™
** 10% niższy niż minimalny próg klasy efektywności energetycznej A we wskaźniku efektywności energetycznej, zgodnie z rozporządzeniem UE 2019/2014.
*** Przetestowane przez Intertek w lipcu 2023 r. Porównanie cyklu Microplastic Care i cyklu Mixed Fabric modelu F4Y7EYPBW poprzez pomiar ilości mikroplastików odfiltrowanych przez filtr 20㎛ podczas prania 3 kg wsadu – kurtka treningowa wykonana w 100% z poliestru. Wyniki mogą się różnić w zależności od pranej odzieży i środowiska użytkowania.
Przyszłość mody w duchu odpowiedzialności
Spotkanie zgromadziło liczne grono gości, w tym przedstawicieli branży, dziennikarzy i pasjonatów mody. Była to okazja do wymiany doświadczeń i inspiracji w budowaniu bardziej świadomego podejścia do tworzenia i użytkowania odzieży.
Marcelina Plichta-Wabnik, CEO Wise Habit, podkreśliła, że celem platformy jest budowanie społeczności wokół wartościowych treści związanych z projektowaniem, zrównoważonym rozwojem i świadomym stylem życia. Dlatego też Wise Habit podjęło się zadania odwrócenia negatywnego wizerunku branży modowej, prezentując jej pozytywne aspekty.
Moda to wybór. Wierzę, że wspólnie możemy sprawić, aby każdy z tych wyborów niósł pozytywny wpływ – na nas, nasze otoczenie i przyszłe pokolenia – podsumowała Marcelina Plichta-Wabnik.
Materiał sponsorowany