CV należy często odświeżać – szczególnie, jeśli stale chłoniemy nowe współprace. Rynek nieustannie się zmienia, a jako aplikujący musimy podkreślić, że jesteśmy kandydatami uzbrojonymi w doświadczenie i gotowymi na nowe wyzwania. Z tego względu przed wysłaniem dokumentu do potencjalnego pracodawcy powinniśmy pamiętać, że CV sprzed kilku miesięcy może wymagać kilku małych, lecz istotnych poprawek. Na co zwrócić uwagę przy odświeżaniu swojego CV w 2022 roku?
Jeszcze kilka lat temu obowiązkowym punktem CV było zdjęcie kandydata. Dziś nie jest to wymóg, a nasz dobrowolny wybór. Nie umieszczając fotografii w dokumencie musimy liczyć się jednak z tym, że oferta współpracy będzie mniej zapadająca w pamięć, chyba, że zadbamy o unikalne opracowanie graficzne pliku. Nie chodzi więc o to, by pokazać swoją twarz, lecz wyróżnić się spośród pozostałych rekrutujących. Personalizowaną szatę graficzną można stworzyć za pośrednictwem kreatorów CV oraz platform, takich jak Canva czy Adobe InDesign. Nie jest to jednak jedyny aspekt, o którym należy pamiętać przy odświeżaniu swojego CV.
1. Zredukuj dane kontaktowe w nowym CV
W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na najkrótszy element CV, czyli dane kontaktowe. Większość rekrutacji odbywa się drogą elektroniczną, dlatego dane do wysyłki nie są już potrzebne. Dla zwiększenia przejrzystości dokumentu możemy pozwolić sobie na usunięcie pełnego adresu i pozostawienie danych takich jak imię, nazwisko, miasto oraz telefon kontaktowy.
Adres mailowy w rekrutacji
Istotnym zagadnieniem jest także adres e-mail, z którego nie tylko wysyłamy naszą propozycję, ale również powinien być umieszczony w dokumencie. Adres mailowy musi wyglądać profesjonalnie. Oznacza to, że powinien być pozbawiony pseudonimów, niezrozumiałych liczb oraz zbędnych konfiguracji. Oprócz tego, warto skłonić się ku popularnym skrzynkom mailowym. Dlaczego? Z perspektywy czasu okazuje się, że platformy, takie jak Yahoo! czy wp.pl są nieco przestarzałe. Dla potencjalnego pracodawcy może być to sygnał, że nie nadążamy za trendami.
Personalizacja linków
Przy dopieszczaniu danych kontaktowych nie możemy zapomnieć także o portfolio lub odnośnikach związanych z naszą codzienną pracą. Profile na Instagramie, Linkedinie czy innej platformie związanej z naszym zapleczem zawodowym mogą przedstawić pracodawcy nasz lepszy obraz – merytoryczny, tudzież wizualny. Dodatkowym atutem jest personalizacja linków. Każdy kanał społecznościowy umożliwia wymianę ciągu cyfr i liter (np. /user00000) na nasze imię i nazwisko pisane po ukośniku.
2. Postaw na zwięzły opis w CV
Krótki opis “o sobie” to zazwyczaj najbardziej problematyczny element w CV. Zazwyczaj umieszczamy go w wolnym miejscu pod imieniem i na nazwiskiem. I chociaż każdy z nas może powiedzieć o sobie naprawdę dużo, w przypadku zamknięcia swoich zainteresowań i planów w kilku zdaniach pojawia się trudność. By odświeżyć życiorys, warto zadać sobie podstawowe pytania: czym i dlaczego się zajmujesz? Dzięki temu pracodawca będzie widział, że praca w danej branży faktycznie coś dla Ciebie znaczy. Staraj się dostosować opis pod konkretny typ stanowiska, na jakie aplikujesz. Nie należy stosować metody tzw. lania wody. Zwięzłość wypowiedzi wypływa na jej odbiór, a pracodawcy zależy na konkretach.
3. Przemyśl doświadczenie, które umieszczasz w CV
Czasem mniej znaczy więcej – również w przypadku pisania życiorysu. Przeciętnie na rynek pracy wchodzi się w wieku studenckim. Pierwsze zatrudnienia nie zawsze wiążą się z naszą docelową branżą, dlatego zwyczajnie nie ma potrzeby, by umieszczać ich w swoim CV. Spośród wszystkich miejsc pracy należy wybrać te, które mogą wskazać pracodawcy doświadczenie potrzebne do wykonywania stanowiska w jego firmie. Dzięki odpowiedniej selekcji CV stanie się bardziej klarowne. Podobna sytuacja dotyczy konkursów – nagroda zdobyta 10 lat temu niekoniecznie zrobi na kimś wrażenie, chyba, że ściśle wiąże się z branżą, w której obecnie działamy.
Zobacz także: Jak dopasować umiejętności do Twojego CV?
4. Skróć swoje CV do dwóch stron A4
Oprócz naszych kompetencji, najważniejszą cechą dobrego CV w 2022 roku jest jego przejrzystość. To unikanie wszelkich błędów (również związanych z interpunkcją), uspójnienie punktorów oraz zachowanie jednakowych odstępów między sekcjami CV. Te z kolei nie powinny być przesadnie wydłużone – zbyt duże bloki tekstów utrudniają czytanie ich na ekranach komputerów, bądź urządzeń mobilnych. Cały dokument optymalnie powinien zmieścić się w 700-800 słowach.
5. Pamiętaj o aktualnej klauzuli RODO w CV. Jaka treść jest wymagana w CV w 2022 roku?
Obecnie każdy pracodawca w ogłoszeniu prosi rekrutujących, by w CV uwzględnili klauzulę RODO. Przepisy się zmieniają, dlatego warto zadbać o to, by klauzula była aktualna. Treść klauzuli wymaganą w CV w 2022 roku zamieszczamy poniżej:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.
krótsza wersja klauzuli RODO do CV
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
dłuższa wersja klauzuli RODO do CV w 2022 roku, która w treści zawiera podstawę prawną
Przeczytaj też: CV po angielsku – jak powinno wyglądać CV do pracy za granicą?