REKLAMA
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 6,6 proc. (przy wzroście cen usług – o 9,3 proc. i towarów – o 5,7 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,3 proc. (w tym towarów i usług – po 0,3 proc.). Wcześniej w szacunku flash GUS podawał, że inflacja CPI w poprzednim miesiącu wyniosła 6,5 proc. rdr i 0,2 proc. mdm.

Inflacja wyższa niż oczekiwano. GUS podał nowe dane

REKLAMA
REKLAMA

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 6,6 proc. (przy wzroście cen usług – o 9,3 proc. i towarów – o 5,7 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,3 proc. (w tym towarów i usług – po 0,3 proc.). Wcześniej w szacunku flash GUS podawał, że inflacja CPI w poprzednim miesiącu wyniosła 6,5 proc. rdr i 0,2 proc. mdm.

Przeczytaj również: Wracamy na dobre tory? Najnowsze dane o polskiej gospodarce

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2023 r.

WYSZCZEGÓLNIENIE10 202301-10 2023WPŁYW ZMIAN 09 2023=
=100
10 2022= =10012 2022=
=100
09 2023=
=100
01-10 2022= =100
OGÓŁEM106,6105,3100,3112,5x
Żywność i napoje
bezalkoholowe
108,0104,8100,5116,90,14
Napoje alkoholowe
i wyroby tytoniowe
110,1109,2100,4111,30,02
Odzież i obuwie104,4104,4103,3106,60,14
Użytkowanie mieszkania
lub domu i nośniki energii
108,3109,2100,3115,50,05
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego107,5105,7100,6111,30,03
Zdrowie105,4104,3100,0109,10,00
Transport92,192,497,8100,7-0,20
Łączność109,0107,7101,3108,60,06
Rekreacja i kultura107,5105,999,6112,8-0,02
Edukacja110,5110,1101,6113,10,02
Restauracje i hotele111,1108,9100,3114,70,02
Inne towary i usługi109,4108,0100,3112,30,01
Źródło GUS

Przeczytaj również: Stylizacja na pogodę przejściową. W co się ubrać na 15-18 stopni?

Wpływy zmian cen na wskaźnik

W październiku br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 3,3 proc.), żywności (o 0,5 proc.), mieszkania (o 0,3 proc.) oraz łączności (o 1,3 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc., 0,13 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,06 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,2 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 0,4 proc.) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,20 p. proc. i 0,02 p. proc.

W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 8,2 proc.), żywności (o 7,6 proc.), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 10,1 proc.) oraz restauracji i hoteli (o 11,1 proc.), podniosły wskaźnik odpowiednio o 2,05 p. proc., 1,89 p. proc. i po 0,57 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 7,9 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,78 p. proc.

Przeczytaj również: Wspominamy wystawę “Drawing Fashion”

Materiał przygotowany przez GUS, Zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES