W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i wzrastającego zainteresowania odzieżą używaną, otwarcie sklepu second hand może być korzystnym biznesowym posunięciem. Zanim przystąpimy do realizacji tego pomysłu, warto rozważyć nie tylko trendy rynkowe, ale także kwestie praktyczne związane z inwestycją początkową, asortymentem oraz znalezieniem odpowiedniego dostawcy.
Przeczytaj również: „Lubimy tworzyć pokazy, które nie są jedynie prezentacją kolekcji.” Duet MMC Studio inspiruje [wywiad]
Ile można zarobić na odzieży używanej?
Globalne wyzwania klimatyczne skłaniają coraz więcej osób do przemyślenia swoich nawyków konsumenckich. Choć cena nadal pozostaje istotnym czynnikiem motywującym wybór ubrań z drugiej ręki, rosnąca świadomość dotycząca negatywnego wpływu mody na środowisko sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na zakupy w sklepach z odzieżą używaną. Odsprzedaż ubrań staje się nie tylko sposobem na oszczędność, ale także na aktywne zaangażowanie w redukcję nadmiernego zużycia surowców, zanieczyszczenia środowiska i emisji CO2.
Według najnowszych badań, aż 70% Polaków decyduje się na zakupy w sklepach oferujących odzież używaną, a spośród nich aż 83% to osoby poniżej 25 roku życia. Co ciekawe, 46% z nich odwiedza tego typu miejsca co najmniej raz w miesiącu lub nawet częściej. To dowód na rosnące zainteresowanie i popyt na produkty z drugiej ręki. Prognozy wskazują, że rynek odzieży używanej będzie się rozwijał 11 razy szybciej niż tradycyjna sprzedaż detaliczna nowych ubrań w ciągu najbliższych pięciu lat. Szacuje się, że do 2027 roku wartość tego rynku może sięgnąć aż 350 miliardów dolarów.
Trudno mówić o konkretnych kwotach, ponieważ czynników, które wpływają na możliwość zarobków jest dużo, zależy od marży, miejscowości, ulokowania sklepu, ekspozycji ubrań, marketingu oraz jakości ubrań, która zależy od naszego dostawcy. Jedno jest pewne, rynek second hand nie powiedział jeszcze ostatniego słowa, a przyszłość tego rynku ma ogromny potencjał.
Przeczytaj również: Dekadę temu te marki podbijały świat mody. Co się z nimi stało?
Ile trzeba mieć na start second hand’u?
Rozważając możliwość otwarcia sklepu z odzieżą używaną, istotne jest uwzględnienie inwestycji początkowych. Należy przewidzieć koszty związane z wynajmem lokalu, opłatami administracyjnymi, wyposażeniem sklepu, zatrudnieniem pracowników, transportem, reklamą oraz zakupem odzieży. Warto dokładnie zbadać standardowe stawki czynszu w interesującej lokalizacji, z uwzględnieniem różnic w zależności od wielkości miasta.
Co do asortymentu, na początku zaleca się inwestycję w około 600 kilogramów odzieży (przy lokalach do 50 metrów kwadratowych) i regularne uzupełnianie asortymentu zgodnie z zapotrzebowaniem. Prowadząc biznes, ważne jest obserwowanie preferencji klientów, co umożliwi dostosowanie oferty do ich potrzeb. Choć statystyki wskazują, że najczęściej zakupy w second-handach wykonują kobiety, warto zapewnić różnorodność asortymentu, aby sprostać oczekiwaniom różnych grup klientów.
Przeczytaj również: Najlepsze modelki w Polsce w 2024 roku. Te nazwiska trzeba śledzić
Jak znależć dostawcę do second hand’u?
Aby znaleźć dostawców odzieży do sklepu second hand, warto rozważyć następujące kroki:
– Skontaktuj się z hurtowniami odzieżowymi, które specjalizują się w handlu odzieżą używaną. Możesz znaleźć je poprzez wyszukiwarkę internetową lub lokalne katalogi firm.
– Odwiedź targowiska i bazar, gdzie handluje się odzieżą używaną. Możesz nawiązać bezpośredni kontakt z sprzedawcami i zapytać ich o możliwość współpracy.
– Przeglądaj portale internetowe oferujące handel hurtowy, takie jak Alibaba, Made-in-China czy Global Sources. Możesz znaleźć tam dostawców odzieży używanej z różnych części świata.
– Śledź aukcje internetowe, na których sprzedaje się hurtowo odzież używaną. Możesz znaleźć tam zarówno lokalnych dostawców, jak i tych z zagranicy.
– Wykorzystaj swoje kontakty biznesowe i zapytaj o rekomendacje.
Przeczytaj również: Co nosić w lutym 2024? Porady stylistki
Zdjęcie główne: Pexels