Z cyklu “Start-up’y, które zmieniają świat mody”: Evolved By Nature. Marka wspierana przez Chanel tworzy aktywowany jedwab

Wiele produktów codziennego użytku zawiera substancje szkodliwe dla naszej skóry. Do tej grupy należy chociażby alkohol, który pojawia się w większości “pielęgnacyjnych” kosmetyków z przeciętnej drogerii. Evolved By Nature to doskonały przykład na to, że dzięki nowym technologiom można uniknąć ich wykorzystania. Marka wspierana przez Chanel wynalazła aktywowany jedwab, który może być stosowany, jako zamiennik toksycznych substancji w produkcji odzieży oraz produktów pielęgnacyjnych. 

Evolved By Nature to biotechnologiczny start-up, którego wiodący projekt opiera się na wytwórstwie naturalnego białka jedwabiu. Już w 2014 roku firma rozpoczęła badania nad działaniem i potrzebami bariery skórnej. Nikogo nie zaskoczy fakt, iż składniki, takie jak chlor, amoniak czy PFC nie można określić “zdrowymi dla skóry”. Z tego względu Evolved By Nature szukało sposobu na zlikwidowanie toksyn z przemysłu kosmetycznego i nie tylko, a głównym obiektem zainteresowania zespołu stało się wcześniej wspomniane białko jedwabiu. W ciągu ośmiu lat od rozpoczęcia pracy laboratoryjnej projekt Activated Silk został sfinalizowany, a marka zaczęła pozyskiwać fundusze na wdrażanie materiału do produkcji na szeroką skalę.

Bariera skóry – w jaki sposób Evolved By Nature wspiera jej kondycję?

Naskórek może ulegać uszkodzeniu z wielu powodów. Wpływ na jego kondycję mają nie tylko urazy, stres czy niewłaściwa dieta, ale także produkty, z których korzystamy na co dzień. Suchość skóry czy podrażnienia są niekiedy wynikiem składu kosmetyków do pielęgnacji, pościeli lub ubrań, które mają bezpośredni kontakt z naskórkiem. Z tą świadomością Evolved By Nature rozpoczęło badania nad białkiem jedwabiu, które może pełnić funkcje zamiennika alergizujących składników.

Activated Silk powstaje przez ekstrakcję peptydów z naturalnego jedwabiu. Produkt końcowy przyjmuje płynną postać, dlatego można aplikować go nie tylko do tekstyliów, ale także do kosmetyków. Dla start-upu kluczowymi kwestiami w tworzeniu formuły jest zdrowie człowieka, zdrowie planety i wydajność tworzywa. Aktywowany jedwab uwzględnia wszystkie te kategorie. Selekcja kokonów jedwabników opiera się na wykluczeniu współpracy z wszelkimi farmami korzystającymi z GMO. Co więcej, materiał pochodzi z odzysku – Evolved By Nature korzysta z kokonów, które są wyrzucane przez lokalny przemysł rybny. Łączy się to z zasadą bioharmonii. Marka deklaruje, że pobieranie i przetwarzanie materiału nie przyczynia się do szkody dla systemu biologicznego. Tak więc substancja jest w pełni biodegradowalna i pozyskiwania ze źródeł odnawialnych.

Evolved By Nature opisuje aktywowany jedwab jako szansę na dłuższe życie tekstyliów. Płyn może być używany zarówno w procesie ich barwienia, jak i przetwarzania materiałów w duchu upcyclingu. Z właściwości skorzystała już marka Anya Hindmarch, która wykorzystała aktywowany jedwab, jako powlekacz do kolekcji torebek.

W przypadku produktów pielęgnacyjnych, aktywowany jedwab sprawdza się lepiej niż mydła syntetyczne – wzmacnia barierę skórną oraz dobrze ją oczyszcza. Z tego względu jest obiecujący także dla branży kosmetycznej, która z roku na rok stara się eliminować coraz więcej chemicznych składników w swoich formułach.

Kiedy aktywowany jedwab zostanie wprowadzony do globalnej produkcji?

Evolved By Nature planuje zwiększyć produkcję z 150 do 900 ton jedwabiu aktywowanego. Ukierunkuje to jego globalną sprzedaż i udział w przemyśle modowym, tudzież kosmetycznym. W ostatniej rundzie finansowania start-up pozyskał aż 120 milionów dolarów. W projekt zainwestował m.in. właściciel Chanel. Według prognoz firmy, do 2024 roku Evolved By Naturę osiągnie próg rentowności.

Przeczytaj też: Ictyos w cyklu “Start-up’y, które zmieniają świat mody”. Oto upcyclingowa morska skóra z łusek ryb

Newsletter

FASHION BIZNES