REKLAMA

Dlaczego luksusowe domy mody wprowadzają do oferty kolekcje beauty?

REKLAMA

Marketingowy chwyt, wizerunkowe zagranie czy chęć zwiększenia zysku? Kategoria beauty rośnie w siłę, wydatki konsumentów na kosmetyki premium także. Większość luksusowych domów mody ma w ofercie linię produktów do makijażu i/lub pielęgnacji, a także kolekcję własnych zapachów. Przyglądamy się temu zjawisku.  

Raport firmy McKinsey, przeprowadzony na zlecenie The Business of Fashion przewiduje, że kategoria urody premium będzie rosła w tempie 8% rocznie do 2027 roku (w ostatnich latach wzrost utrzymywał się na poziomie 5%). Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia ze zjawiskiem premiumizacji, czyli wybierania przez konsumentów produktów beauty z segmentu premium. Z tego samego badania wynika, że klienci będą więcej wydawać na zakup kosmetyków, szczególnie na perfumy i makijaż. 

Polityka brandów

Wspomniane globalne trendy determinują decyzje luksusowych domów mody o poszerzeniu lub wprowadzeniu do oferty kolekcji beauty. Niedawno Prada poinformowała o przywróceniu linii kosmetycznej. Po 23 latach pod skrzydłami koncernu L’Oréal włoski dom mody wypuścił kolekcję produktów do pielęgnacji (Prada Skin) i makijażu (Prada Color). Ta druga powstała we współpracy z Global Creative MUA marki, makijażystką Lynsey Alexander. Nawiązanie do archiwalnych, kultowych projektów Miucci Prady. Jest dostępna online z obietnicą stopniowej dystrybucji. Piękny design opakowań i opcja refillu (np. przy pomadkach) wskazują na to, że to przemyślany i strategiczny krok. 

Podobny kierunek objął również Marc Jacobs, który przywrócił markę Marc Jacobs Beauty. Projektant podpisał kontrakt z firmą Coty, odpowiedzialną również za produkcję słynnych perfum Daisy spod szyldu kreatora mody. Prace nad linią kosmetyczną dopiero się rozpoczęły, a oficjalny relaunch nastąpi w 2025 roku. Dyrektorka zarządzająca Sue Y. Nabi przyznała, że wielu konsumentów domagało się ponownego uruchomienia kolekcji kosmetyków Marca Jacobsa. Nie wiadomo dokładnie, co się w niej znajdzie. Biorąc jednak pod uwagę perfumiarski sukces projektanta (zapachy przynoszą ponad 300 mln dolarów zysku rocznie)… Możemy mieć pewność, że produkty – do pielęgnacji i/lub makijażu – powrócą w wielkim stylu i będą wielkim hitem. 

Globalne trendy beauty wskazują kierunek markom, nie tylko kosmetycznym. W końcu szacuje się, że do 2027 roku segment kosmetyków ma mieć wartość 580 bln dolarów. Sukcesywnie wzrastając o kilka procent rdr. Czy chodzi wyłącznie o to, że każdy chce mieć kawałek dla siebie z tego kosmetycznego tortu? Nie tylko. Poniżej znajdziecie kilka czynników, warunkujących inwestowanie w beauty przez luksusowe domy mody.

Dlaczego luksusowe domy mody wprowadzają i rozszerzają kolekcje beauty?

Chanel, YSL, Dior, Tom Ford, Armani, Valentino, Gucci – wśród popularnych luksusowych brandów modowych nie brakuje marek, posiadających nie tylko własne zapachy, ale również kosmetyki do makijażu i pielęgnacji. Niedawno do tego grona ponownie dołączył włoski dom mody Prada i amerykański projektant Marc Jacobs. Przewiduje się, że luksusowe marki modowe będą rozwijać segment beauty, zwiększając nie tylko zyski swoich imperiów. 

Dotarcie do nowych klientów i zbudowanie lojalności

Wprowadzenie na rynek linii kosmetyków jako marki modowej to świetny sposób na dotarcie do nowych klientów i zatrzymanie ich. Projekty luksusowych domów mody to wydatek, na który stać zamożną i ewentualnie bogatą klasę średnią. Natomiast kosmetyki – nawet te z segmentu premium – to o wiele niższy koszt, który jednak daje konsumentom poczucie luksusu. W taki sposób brandy docierają do tych klientów, którzy w przeciwnym razie nie mogliby sobie pozwolić na produkty ubraniowe spod szyldu luksusowych marek. Dodatkowo, reputacja, jaką marka zbudowała w segmencie fashion, daje poniekąd kosmetykom gwarancję jakości.

Stworzenie nowych kanałów dotarcia w mediach społecznościowych

Dobrą praktyką wśród domów mody jest tworzenie osobnych kont, dedykowanych kolekcji beauty. Tworzenie nowego, jakościowego contentu. Bazującego na produktach kosmetycznych z wykorzystaniem wszystkich dostępnych narzędzi. Między innymi targetowania na nowe grupy docelowe, to świetny sposób na poszerzenie grona klientów. Takdzie działanie trafia do nowych odbiorców, którzy wcześniej mogli w nie brać pod uwagę danej firmy. 

Wzrost świadomości marki

Jednym z powodów, dla którego luksusowe domy mody decydują się na produkcję kosmetyków do makijażu i/lub pielęgnacji, to zwiększenie świadomości marki. Z uwagi na popularność i dostępność branży beauty, firmy modowe zwiększają możliwość dotarcia do klienta na różnych punktach styku (z ang. touchpoints). Premiery kolekcji kosmetycznych to również możliwość do stworzenia wyjątkowych doświadczeń konsumenckich, takich jak eventy, aplikacje mobline, pop-upy, a nawet butiki stacjonarne, na co decyduje się coraz więcej brandów.

Przeczytaj również: Co czeka branżę mody? Aktualne wyzwania na rok 2023 i kolejne lata

Zdjęcie główne: instagram.com/pradabeauty

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES