W czasie pandemii handel stacjonarny przechodził przez silny kryzys, a panujące warunki skłaniały konsumentów ku zakupom online. Mimo prognoz dotyczących „zmierzchu centrów handlowych”, w ciągu ostatnich miesięcy wyniki tradycyjnej sprzedaży były lepsze, niż sprzed wybuchu koronawirusa. Nie oznacza to, że świadomość konsumenta pozostała taka sama. Dane pochodzące z badania „Centra handlowe ponownie w centrum uwagi klienta?” prezentują dzisiejsze oczekiwania społeczne względem ośrodków retailu.
„Centra handlowe ponownie w centrum uwagi klienta?” to badanie zlecone przez Manufakturę w Łodzi. Analiza ukazuje potrzeby klientów względem projektowania ośrodków zakupowych, a także działań wykraczających poza schemat tradycyjnych zakupów.
Idealne centrum handlowe – czyli jakie?
Pandemia nauczyła nas przede wszystkim wygody. Z tego względu oczekiwania wobec galerii handlowej to z jednej strony szeroka oferta dostępnych usług, a z drugiej obecność elementów zwiększających komfort odwiedzających. Dla respondentów udogodnienia są ważniejsze, niż konkretne usługi. Wśród elementów, które bezsprzecznie powinny znaleźć się w kompleksie handlowym, znalazły się m.in. ładowarki do urządzeń mobilnych (48 proc.), pokoje rodzinne z miejscem do karmienia (38 proc.) czy szafki depozytowe (38 proc.). Aż dla 49 proc. niezwykle istotne są rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami oraz opiekunów dzieci jeżdżących w wózkach. W tym przypadku najczęściej wymieniano windy czy podjazdy.
— Te wyniki pokazują dobre zmiany zachodzące w społeczeństwie. Podejście odwiedzających do kwestii dostępności obiektów dla osób z niepełnosprawnością ewoluuje. To, że aż co druga osoba ocenia centrum handlowe pod tym kątem i wyżej je ocenia, gdy takie ułatwienia posiada, to jasny sygnał, że nie ma zgody społeczeństwa na marginalizowanie tej grupy. Taki też jest nasz nadrzędny cel w Manufakturze, by każdy mógł bez przeszkód korzystać z centrum, niezależnie od wieku czy stanu zdrowia
— mówi Anna Łajszczak-Kucharska, Tenants Relationship Manager Manufaktury.
Zobacz też: Gdzie Polacy najchętniej robią zakupy? Ranking 10 najpopularniejszych sieci handlowych
Czego nie może zabraknąć w centrum handlowym?
Co, oprócz udogodnień, jest dla klientów najważniejsze? Dla respondentów liczy się przede wszystkim szeroka oferta, pozwalająca na zrobienie zakupów pierwszej potrzeby, wysłać lub odebrać paczkę czy umyć samochód. Z badania Manufaktury wynika, że w idealnym kompleksie handlowym nie może zabraknąć apteki. To właśnie ten punkt wskazało najwięcej, bo aż 65 proc. badanych. Niezwykle istotny okazał się również paczkomat (56 proc.), a blisko co druga osoba wskazała jako must have salon fryzjerski oraz punkt drukarski/ksero. Co trzeci badany wskazywał szewca, pracownie z przeróbkami krawieckimi, a także pakowanie prezentów. W hierarchii oczekiwań respondenci najrzadziej wybierali serwis rowerowy oraz myjnię samochodową (odpowiednio 22 i 23 proc.)
— Wnioski z badania pokazują, że centrum handlowe powinno dążyć do jak najbardziej zróżnicowanej oferty. Klienci z jednej strony oczekują miejsc dosyć oczywistych, takich jak apteka, ale z drugiej rośnie również potrzeba np. miejsc parkingowych dla rowerów i motocykli. Warto zwrócić jednak uwagę na kolejne miejsca w zestawieniu, bo dostępność usług krawieckich czy szewskich w najbliższym otoczeniu od lat systematycznie spada, a jednak potrzeby klientów ciągle są i te oczekiwania przenoszone są na centra handlowe
— komentuje Anna Łajszczak-Kucharska, Tenants Relationship Manager Manufaktury.
Czy robiąc zakupy w centrach handlowych myślimy o ekologii?
Do realizacji działań prośrodowiskowych i prospołecznych obligują już nie tylko normy i regulacje prawne, ale również rosnąca świadomość społeczeństwa. Z tego względu Manufaktura przeanalizowała stosunek konsumenta do działań ESG w ośrodkach handlowych. Wyniki są niejednoznaczne.
Według badania, ponad 70 proc. ankietowanych uznaje rozwiązania ekologiczne stosowane w centrum handlowym za ważne, z czego 33 proc. określa je jako konieczne i niezbędne. W tej grupie najbardziej świadomi są rodzice małych dzieci i kobiety. Niestety, tylko 8 proc. badanych deklaruje, że zaangażowanie ekologiczne jest dla nich głównym powodem wyboru danego centrum handlowego. Jako ważniejsze aspekty respondenci wskazali lokalizację centrum (67 proc.), szeroką ofertę handlową (62 proc.) i ofertę cenową (52 proc.).
— Zdajemy sobie sprawę z tego, że nasi klienci przyjeżdżają do centrum w konkretnym celu – zakupów, rozrywki, obcowania z kulturą. Tu niestety ekologia schodzi na dalszy plan, ale wierzymy, że w najbliższych latach to się zmieni. Społeczna świadomość rośnie i choć to nie eko rozwiązania decydują o wyborze centrum, to są doceniane przez regularnych klientów
— wyjaśnia Monika Długosz-Łempicka, dyrektor marketingu Manufaktury
Zobacz też: Pierwszy Ubraniomat na osiedlu mieszkaniowym. Do 2025 roku będzie ich więcej
Czy centra handlowe powinny realizować projekty ekologiczne i edukacyjne?
Większość proekologicznych i edukacyjnych działań łódzkiego kompleksu skierowanych jest do młodszych i starszych dzieci wraz z rodzinami. W 2022 roku Manufaktura zrealizowała serię warsztatów z edukatorami z łódzkiego ZOO, zorganizowała obchody Dnia Ziemi dla przedszkolaków z MPO Łódź i Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Łodzi. Oprócz tego, pracownicy centrum handlowego wraz z zainteresowanymi dziećmi stworzyli kilkadziesiąt budek lęgowych dla jerzyków, które zawisły na jednej ze ścian budynku galerii. Oprócz tego, prowadziła warsztaty kulinarne dla najmłodszych w duchu zero waste.
Większość respondentów badania stwierdza, że nie wybiera centrów handlowych pod kątem prowadoznych w nim działań ekologicznych. Nie oznacza to, że takie projekty są niezauważane. Po zapoznaniu się z programem łódzkiej Manufaktury ponad 75 proc. ankietowanych zadeklarowało, że chciałoby skorzystać z podobnych rozwiązań w ośrodkach handlowych.
Przeczytaj też: To koniec gumowych elementów garderoby w Unii Europejskiej? Zostanie wprowadzone nowe prawo