Polskie przedsiębiorstwo jubilerskie planuje namieszać na krajowym rynku biżuteryjnym. “Apart przejmuje Jubitom” – taka informacja wyciekła w ostatnich dniach do mediów. I choć transakcja nie została jeszcze dopięta, to zdaje się, że do jej zakończenia pozostała ostatnia prosta. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął już wniosek o zgodę na przejęcie stworzonej przez Kazimierza Tomasiewicza firmy przez spółkę holdingową Polish Luxury Group. Jakie są kulisy tego ruchu i co on może oznaczać dla klientów?
Apart przejmuje Jubitom
Apart, a dokładnie spółka-matka popularnego brandu (Polish Luxury Group), prowadzi intensywne działania w celu przejęcia marki Jubitom. To strategiczny ruch, który pozwoli jubilerowi poszerzyć ofertę luksusowych zegarków o modele producentów, takich jak Omega, Longines czy TAG Heuer. To jednak niejedyne pozytywy rysowane przez tę operację.
Celem planowanej konsolidacji jest również dodatkowe zwiększenie wciąż rosnących przychodów spółki, które w 2023 roku wyniosły ponad 900 mln zł. Transakcja pozwoli Polish Luxury Group wzmocnić pozycję lidera w branży, rozszerzając oprócz oferty produktowej, także zasięg dotarcia do nowych klientów. Warto dodać, że Jubitom oprócz sprzedaży internetowej posiada kanał stacjonarny złożony z 32 salonów rozsianych po całej Polsce.
Odzieżowy gigant zostawi w Polsce 25 mln euro. Na celowniku trzy nowe miasta
Prawdopodobna reakcja UOKiKu na wniosek Apartu
30 grudnia 2024 roku spółka Polish Luxury Group złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na przejęcie Jubitom. Czy istnieje ryzyko zablokowania transakcji przez regulatora antymonopolowego? Tak, aczkolwiek w tym przypadku niewielkie. W pierwszej kolejności UOKiK sprawdzi czy wchłonięcie marki przez większego gracza ograniczy dostęp do oferowanych przez niego produktów. Przyjrzy się również, czy omawiana fuzja ograniczy innowacyjność oraz wydajność całej branży. Wyniki analizy oraz interpretacja uzasadnienia przesłanego przez Polish Luxury Group zdecydują o końcowym rozstrzygnięciu.
Historia marki Jubitom
Marka Jubitom założona została przez zmarłego przed trzema laty Kazimierza Tomasiewicza. Początek jej istnienia datowany jest na 1980 rok, a historia rozpoczyna się od produkcji i sprzedaży biżuterii wytwarzanej ze srebrnego bursztynu. Po ponad 40-latach działalności Jubitom jest luksusową marką zarządzającą około 30 prestiżowymi salonami sprzedażowymi, w ofercie której, oprócz ekskluzywnych projektów z diamentami oraz szerokiego wyboru biżuterii ze złota i srebra, znajdziemy cenione modele najwybitniejszych brandów zegarmistrzowskich.
Wartość polskiego rynku jubilerskiego
W 2024 roku wartość polskiego rynku dóbr luksusowych została oszacowana na 55,6 mld zł, co oznaczało jego wzrost rok do roku o 24,6 proc. Segment jubilerski wciąż stanowi jedynie ułamek tej kategorii. W ubiegłym roku rynek biżuterii i zegarków został wyceniony na 687 mln zł (+4,2 proc. rdr).
Debiuty, przejęcia i upadki – co wstrząsnęło rynkiem mody i urody w 2024 roku?
Zdjęcie główne: mat. prasowy