Kylie Jenner, Rihannę, Selenę Gomez, Priyankę Choprę i Arianę Grande łączy jedno: prężne działania w biznesie beauty. Tylko czy kosmetyki produkowane przez gwiazdy rzeczywiście sprzedają się tak, jak sugerują nam social media? Zaglądamy do przychodów celebryckich marek urodowych.
Autor: Aleksandra Zawadzka
Zobacz: Ta branża rośnie w siłę. Wartość najcenniejszych marek to niemal 800 mln złotych [ranking]
Marki kosmetyczne gwiazd: co wpływa na sukces?
Można odnieść wrażenie, że większość aktorek, piosenkarek, modelek i celebrytek o międzynarodowej sławie ma w swoim zawodowym portfolio prowadzenie marki urodowej. Kosmetyki sprzedają zarówno Selena Gomez i Hailey Bieber, jak i Rihanna, Kylie Jenner czy nawet Millie Bobby Brown. Powód? Czasem jest to związane z ogromną pasją gwiazdy do makijażu albo pielęgnacji, zazwyczaj – skrupulatnie wykalkulowane zyski. Jest to w końcu bardzo lukratywny biznes. Mówią o tym statystyki i badania. Zgodnie z NIQ sprzedaż kategorii „celebrity beauty brands” wzrosła w latach 2021-2022 aż o 33,1%, a łączna sprzedaż osiągnęła 762 mln dolarów w samym 2022 r. Jest to jednak stosunkowo młode zjawisko – pierwszą kosmetyczną marką, założoną przez sławną osobę, było powstałe w 1994 roku Iman Cosmetics, które należało do supermodelki Iman Abdulmajid.
Bycie gwiazdą sprawia, że łatwiej o promocję takiego brandu i rozgłos w mediach od tradycyjnych, po te internetowe, co naturalnie przekłada się na sprzedaż. Zazwyczaj są też większe fundusze na start i kreowanie produktów czy łatwiejszy kontakt z inwestorami. Nie oznacza to jednak, że celebrycka marka urodowa odniesie sukces z marszu. W wielu przypadkach to dopiero autentyczność w marketingu, dobra relacja na linii gwiazda-konsument i jakość kosmetyków sprawiają, że te firmy naprawdę zarabiają miliony.
Więcej: Luksusowe kalendarze adwentowe
Kosmetyki gwiazd – które z nich zarabiają najwięcej?
Którym gwiazdom udało się zbudować silną pozycję na rynku i stworzyć stabilny biznes, a wreszcie – zarobić najwięcej? Na szczycie rankingów niezmiennie jest Fenty Beauty, które założyła Rihanna. Osiągnęło ono przychód na poziomie ponad 477 mln funtów. Co więcej, szacuje się, że jego wartość aż o 4 mln gbp podbił występ gwiazdy na ostatnim SuperBowl, gdy podczas występu Rihanna zaprezentowała swój puder Fenty Invisimatte Instant Setting & Blotting Powder. Numer dwa to firma założona przez Priyankę Choprę – Anomaly Haircare, której przychody wynoszą 430 mln funtów. Kosmetyki aktorki są naturalne, wegańskie i powstają w zrównoważony sposób, a do tego ich butelki wykonane są z przetworzonych odpadów. Podium zamyka Kylie Cosmetics z przychodami w wysokości około 301 mln funtów. Kylie Jenner swoją markę założyła już prawie dekadę temu i wciąż ma na nią pomysł, który kochają klientki na całym świecie.
Tuż za nimi znalazły się też R.E.M. Beauty autorstwa Ariany Grande z przychodem powyżej 70 mln funtów, założone przez Selenę Gomez Rare Beauty (50 mln gbp), Flower Beauty od Drew Barrymore (prawie 42 mln gbp) czy Go-To Skincare, które założyła Zoe Foster Blake (ponad 30 mln gbp). Ranking zamykają trzy marki: Alterna Haircare od Katie Holmes (27 mln gbp), Supergoop! od Marii Sharapovej (26 mln gbp) i Jeffree Star Cosmetics od Jeffree Stara (25 mln gbp).
Co ciekawe, zarobki marek celebrytów nie zawsze wiążą się z ich popularnością w social mediach. Zabrakło tu chociażby Florence By Mills, brandu kosmetycznego Millie Bobby Brown, który na Instagramie śledzi ponad 3,4 mln osób, Haus Labs od Lady Gagi (1,1 mln followersów) czy nawet Rhode – oczka w głowie Hailey Bieber (1 mln fanów).
Czytaj też: Najpiękniejsze perfumy na 2024 rok
Zdjęcie główne: Instagram Anomaly Haircare