Już po raz dziesiąty ukazał się raport “E-commerce w Polsce 2022”. Przygotowała go firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Jego celem jest poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Jak to wygląda w tym roku?
Zakupy online w Polsce
Badania, na podstawie których sporządzono raport, przeprowadzono w czerwcu 2022 roku. W Polsce było wówczas 29,8 mln internautów w wieku 7-75 lat. Co ciekawe, aż 92 proc. z nich odwiedziło w tym miesiącu przynajmniej jedną witrynę lub uruchomiło aplikację z kategorii “Zakupy online”. Okazało się, że to właśnie na stronach z zakupami internauci spędzają najwięcej czasu, bo średnio ponad 1 godzinę 48 minut w miesiącu. Wśród nich widoczna jest przewaga kobiet (14,25 mln) wobec mężczyzn (13,11 mln). Warto dodać, że spośród sklepów specjalistycznych najchętniej odwiedzane są te z podkategorii “Odzież, obuwie, dodatki”.
– Analiza danych z badania Mediapanel pokazuje, że e-commerce jest jedną z ważniejszych kategorii w internecie. (…) Najpopularniejszym typem sklepów, poza sklepami marketplace, okazały się być sklepy odzieżowe
– powiedział Paweł Laskowski, Prezes Polskich Badań Internetu.
Zobacz także: Marki modowe coraz częściej stawiają na model biznesowy oparty na subskrypcji. Dlaczego?
Popularność e-commerce
Raport “E-commerce w Polsce 2022” potwierdził, że zwiększona podczas pandemii popularność e-commerce utrzymała się, a Polacy polubili zakupy przez internet. Ponadto odsetek kupujących online się ustabilizował – stanowią oni 77% wszystkich badanych internautów. Jak czytamy: “Osoby, które rozpoczęły korzystanie ze sklepów online ze względu na lockdowny lub obawy o swoje zdrowie, w dużej mierze pozostały przy tej formie zakupów. Kupowanie online jest również postrzegane jako wygodne i nieskomplikowane”.
Dlaczego konsumentom spodobała się ta forma zakupów? Otóż wymieniane są najczęściej trzy powody – dostępność całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu oraz ceny, ktore są atrakcyjniejsze, niż w punktach stacjonarnych. Ostatnia z cech nie powinna dziwić, biorąc pod uwagę obecną sytuację inflacyjną, która ma wpływ na zachowania zakupowe. Według badania 58% osób zadeklarowało, że kupuje tyle samo, co zwykle, 28% odpowiedziało, że kupuje mniej, natomiast 14% że kupuje więcej. Zmniejszenie wydatków zadeklarowały szczególnie kobiety oraz badani w wieku 24-34 lat.
– Inflacja cieniem kładzie się także na deklaracjach dotyczących przyszłych zachowań – swoje zakupy online zamierza ograniczyć aż 34% badanych. (…) Warto zauważyć, że jest to również pierwszy rok od początku realizacji badania, w którym smartfon wyprzedził nieznacznie komputery stacjonarne, jeśli chodzi o urządzenia wykorzystywane w procesie e-zakupów: korzystanie z niego podczas kupowania produktów przez internet zadeklarowało 75% badanych. Niestety, mimo wzrostu popularności tych urządzeń w procesie zakupowym, aż 72% badanych, którzy dokonali zakupów za pomocą smartfona, napotkało podczas nich problemy
– skomentował Bartosz Wójcik, Sales Manager, Gemius.
Przeczytaj również: Rośnie popyt na towary luksusowe mimo wojny i inflacji. “Ludzie chcą znów żyć normalnie”
Co motywuje do zakupów?
Kupujący online to częściej mieszkańcy dużych miast, ludzie z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniający sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Osoby w wieku 25-49 relatywnie częściej niż pozostałe grupy kupują produkty z większości kategorii. Najmłodsi klienci sklepów online (osoby do 24 roku życia) chętnie kupują bilety do kina czy teatru, gry komputerowe i biżuterię. 3/4 kupujących online deklaruje robienie zakupów na polskich stronach internetowych, zaś zakupy w serwisach zagranicznych robi ponad
3 na 10 internautów (32%).
A co wpływa na decyzję dotyczącą tego, gdzie konsumenci dokonają zakupu online? Otóż przede wszystkim kwestie finansowe. Badani wskazali, że do wyboru miejsca skłania ich atrakcyjna cena produktu (47% wskazań), niskie koszty przesyłki/dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących. Na czwartym miejscu (wskazane przez 28% badanych) znalazły się atrakcyjne promocje i oferty specjalne.
Kobiety częściej niż mężczyźni są motywowane przez lepsze zdjęcia produktów oraz lepszą dostępność stron na urządzeniach mobilnych.
Najmłodsi respondenci (w wieku 15-24 lata) z kolei o wiele częściej niż inne grupy wskazywali na: kody rabatowe, szerszy asortyment, bezpieczniejsze formy płatności, wyższą jakość produktów, spersonalizowane promocje i oferty oraz lepszą obsługę klienta.
Sprawdź też: Ceny bawełny mogą drastycznie wzrosnąć. Wszystko przez powódź w Pakistanie
Gdzie Polacy robią zakupy?
Niekwestionowanym liderem znajomości marek związanych z e-zakupami pozostaje Allegro, wymieniane spontanicznie przez 85% badanych. Kolejną marką wskazywaną przez respondentów jest OLX – wymienia ją 36% z nich. Na trzecim miejscu zestawienia plasuje się Zalando (19%), a po nim – Amazon i Aliexpress (15%).
– Warto zwrócić uwagę na umacniającą się pozycję serwisu Amazon (czwarte miejsce zestawienia i 17% wskazań), którego polska wersja zadebiutowała w marcu 2021 roku. Serwis Shopee, który w Polsce pojawił się w sierpniu 2021 roku, znalazł się na miejscu piątym z wynikiem 11%. Tak wysoka pozycja z pewnością jest wynikiem intensywnej tegorocznej kampanii reklamowej. Widzimy więc coraz większy wzrost znaczenia i rozpoznawalności marketplace’ów w Polsce
– stwierdził Bartosz Wójcik.
Kategoriami, w przypadku których respondenci byli w stanie najłatwiej wymienić spontanicznie marki e-sklepów, są odzież oraz sprzęt RTV i AGD. Dla obu tych kategorii konkretne marki wskazało 86% badanych. W kategorii odzieży w świadomości badanych dominują dwa serwisy – Allegro oraz Zalando (odpowiednio po 35% i 34% wskazań). Na dalszych miejscach znalazły się Vinted (15%), H&M (14%) oraz Reserved (10%) i Sinsay (9%). H&M było częściej wymieniane przez kobiety. Wraz z wiekiem respondentów spada znajomość marek H&M, Vinted i Sinsay, natomiast rośnie – Allegro.
Zobacz także: Co zrobić, gdy skład odzieży nie jest zgodny z deklarowanym na metce?
E-commerce a ekologia
Okazało się, że Paczkomaty InPost to najpopularniejsze formy dostawy. 81% kupujących deklaruje, że korzysta z nich najczęściej. Dostawa kurierem do domu lub pracy jest wybierana jedynie przez nieco ponad 40% e-konsumentów. Co więcej, dostawa przez Paczkomaty InPost jest także najbardziej motywującą do zakupów online formą dostawy.
– W raporcie po raz pierwszy przyjrzeliśmy się też ekologii i jej wpływowi na podejmowanie decyzji zakupowych. Okazuje się, że konsumenci zaczynają zwracać baczniejszą uwagę na działania ekologiczne marek. Niecała połowa badanych (46%) wskazała, że wpływ formy dostawy zakupów na środowisko ma dla nich duże znaczenie. Najistotniejsze dla respondentów okazało się wykorzystanie opakowań ekologicznych lub wielorazowego użytku. Natomiast chęć skorzystania z opakowań za kaucję zadeklarowało aż 68% badanych. (…) Jedno jest pewne – żyjemy w “ciekawych” czasach. Co w najbliższych latach? Moim zdaniem rynek skupi się na rozwoju i nasilającej się walce o klienta pomiędzy poszczególnymi marketplace’ami, a te w jeszcze większym stopniu zdominują rynek e-commerce
– dodał Bartosz Wójcik, Sales Manager, Gemius.
A co zniechęca ludzi do zakupów online? Najczęściej wymienianym powodem jest potrzeba fizycznego kontaktu z produktem. Osoby po pięćdziesiątce częściej wskazują na chęć fizycznego kontaktu z produktem oraz obawę o bezpieczeństwo płatności i gwarancji.
Przeczytaj również: Start-up dwójki Polaków podbija rynek odzieży używanej w Wielkiej Brytanii. Jak działa Loop Generation?