REKLAMA
ekologiczne opakowania

51 proc. Polaków chce większej liczby ekologicznych opakowań na rynku [RAPORT]

REKLAMA

Polacy chcą więcej ekologicznych opakowań. Tak wynika z nowego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW Research we współpracy z Grupą Akomex.

Nowy raport EKObarometr – ekologiczne opakowania

Według najnowszego raportu EKObarometr 51 proc. Polaków chciałoby, aby opakowania produktów, które kupują w sklepach nadawały się do recyklingu, podlegały biodegradacji lub były wielokrotnego użytku. Co więcej 62 proc. Polaków oczekuje, że producenci opakowań zwiększą wysiłki na rzecz ochrony środowiska, skupiając się na wprowadzaniu coraz większej liczby ekologicznych opakowań na rynek. Według wszystkich ankietowanych branża opakowaniowa powinna skoncentrować się na produkcji opakowań wytwarzanych z materiałów przyjaznych dla środowiska lub inwestować w opakowania wielokrotnego użytku. Ale czy jest to możliwe? 51 proc. respondentów uważa, że jak najbardziej i właśnie takie wyzwanie stawia firmom. Co ciekawe za tym postulatem opowiadają się przede wszystkim osoby po 55 życia.

Oprócz tego w badaniu zostało zadane pytanie dotyczące opakowań produkowanych z tworzyw sztucznych. 47 proc. osób uważa, że powinno się je zamienić na te przyjazne środowisku. Według 37 proc. konsumentów producenci opakowań powinni skupić się na produkcji opakowań, które będą mniejsze, lżejsze i cieńsze oraz dążyć do zmniejszenia śladu węglowego swoich produktów.

Inditex zainwestuje 15 mln EUR na rzecz zrównoważonego rozwoju w branży modowej – SPRAWDŹ!

Jakie opakowania są ekologiczne?

Branża opakowaniowa oraz marki podejmują już wspólne działania mające na celu zwiększenie liczby opakowań biodegradowalnych i nadających się do recyklingu oraz stopniowo starają się wyeliminować tworzywa sztuczne z tych opakowań, z których jest to możliwe. W Polsce mamy bardzo dużą grupę nowoczesnych firm produkujących ekoopakowania. Wytwarzane są np. opakowania z tektury litej, które z pewnością są mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego niż opakowania plastikowe. Poprzez produkcję opakowań z tektury litej redukujemy ponad 90% poprzednio używanego plastiku. Należy zaznaczyć jednak, że takie opakowania czasami nie mogą zostać poddane recyklingowi (jeśli są laminowane lub pokryte lakierem UV)– informuje Aleksandra Robak, Quality and System Director w Grupie Akomex. Z pomocą przychodzą ekologiczne rozwiązania barierowe np. pokrycie opakowań lakierem dyspersyjnym przynosi taki sam efekt, jak stosowanie lakieru UV, który jest mniej przyjazny dla środowiska naturalnego. Dzięki wprowadzeniu alternatywnych rozwiązań monomateriałowych (opartych na celulozie bez udziału tworzyw) opakowania z ekobarierą są w pełni zdatne do recyklingu, funkcjonalne oraz wygodne dla konsumenta i korzystne dla środowiska.

Przeczytaj też: Jak osiągnąć cele ESG? Znamy stanowisko eksperta

Odpowiedzialność, a możliwości

Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika, że 60 proc. Polaków uważa, że producenci z branży opakowaniowej powinni podejmować większe wysiłki w dbaniu o środowisko. Młodzi ludzie (do 24 roku życia) widzą zaangażowanie producentów oraz podjęte działania na rzecz ekoopakowań. Starsze osoby po 55. roku życia uważają, że producenci robią zdecydowanie za mało w sprawie wdrażania ekologicznych opakowań. Skąd to wynika? Na pewno ze względu na inne doświadczenie zakupowe. Starsi ludzie kupują w sklepach dobrze znanych, do których chodzą od lat. Młodsza grupa konsumentów kupuje rzeczy przez internet i tak samo je odsprzedaje, korzystając najcześciej z opakowań wielokrotnego użytku. Młodsi ludzie śledzą więcej także ze względu na to, że sprawnie poruszają się w obrębie social mediów i internetu. Osoby po 55. roku życia, nawet pomimo pełnego zaangażowania w rozwój technologiczny nie mają szansy obserwować wszystkiego w taki sposób, jak to robią młodzi.

Wnioski z badania EKObarometr – V fala – zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków – 1500 osób. Wykonawcą badania jest SW Research.

Zdjęcie główne: pexels

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES