REKLAMA
Jak osiągać cele ESG? Poradnik dla marek modowych

Jak osiągać cele ESG? Wszystko, co musisz wiedzieć o celach zrównoważonego rozwoju

REKLAMA

Wymogi dotyczące zrównoważonego zarządzania firmą z roku na rok stają się coraz bardziej restrykcyjne. Pojęcia takie jak SDGs, ESG, CSR już niedługo będą kluczem do sukcesywnego prowadzenia marki, również modowej. Przedstawiamy istotne aspekty, które warto wziąć pod uwagę podczas restrukturyzowania firmy. 

SGDs (Sustainable Development Goals) to Cele Zrównoważonego Rozwoju, przyjęte przez ONZ podczas szczytu w Nowym Jorku w 2015 roku. Aż 17 wymogów traktuje nie tylko o konieczności poszanowania środowiska, ale także etyki pracowniczej i społecznej, rysując krajobraz świadomych decyzji w nowoczesnym zarządzaniu korporacjami. Sam skrót ESG oznacza kolejno environmental, social i governance, czyli wgląd w zarządzanie firmą w aspektach środowiskowych, społecznych i korporacyjnych. 

„Termin ten zazwyczaj używany jest w odniesieniu do inwestycji i bierze pod uwagę trzy kluczowe elementy, mające wpływ na wartość i długoterminową perspektywę spółki. Inwestycje ESG muszą spełniać wymogi: środowiskowe (mowa tu o zaangażowaniu w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój), społeczne (odnoszące się do relacji firmy z otoczeniem i oddziaływania na pracowników, klientów czy społeczność lokalną) i korporacyjne (konieczność stosowania wysokich standardów zarządzania i kontroli, by zapewnić transparentność i odpowiedzialność)”

(Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A)

Konieczność publikowania raportów z obszaru ESG będą stopniowo wdrażane do standardowych działań każdej marki. Pierwsze firmy (duże przedsiębiorstwa i spółki notowane na unijnych rynkach zatrudniające co najmniej 500 osób) będą zobowiązane do dostosowania się i komunikacji w obszarze płaszczyzny ESG już w 2025 roku (z opracowaniem działalności w roku 2024).  W 2026 roku obowiązek przekazania raportów ESG za 2025 rok obejmie także spółki publiczne i prywatne, które zatrudniają 250 pracowników lub/i ich suma bilansowa przekracza 85 mln zł, a roczne przychody 170 mln zł.  Z kolei małe przedsiębiorstwa będą musiały złożyć raporty ESG w 2027 roku. 

Przeczytaj też: E-paragony to oszczędność kosztowa na poziomie 50-80 proc. względem papierowych. Gdzie jeszcze ciąć wydatki w firmie?

ESG – jak wdrożyć w firmę? 

Choć założenia ESG nie są trudne, wdrożenie ich do swojej firmy wymaga dokładnego przeanalizowania stosownych dokumentów, szczególnie tych dotyczących Polski. Na początku warto skupić się na każdym obszarze osobna. 

Minimalizacja śladu węglowego i ograniczanie wpływu marki na środowisko

Zamysł ESG opiera się na miernikach, które wyznaczają postępy w funkcjonowania danych marek. Najważniejszym postulatem Zielonego Ładu UE jest redukcja energii CO2 do 2030 roku. Zgodnie z danymi ONZ, przemysł modowy odpowiada za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Z tego względu każda marka modowa będzie zobowiązana do regularnego przedstawiania ilości zużytego CO2 na całym łańcuchu dostaw – od transportu materiałów, przez produkcję, aż po trasę gotowych produktów do sklepów stacjonarnych bądź klientów witryn e-commerce. W wartość śladu węglowego wlicza się także zużycie energii w biurach oraz innych ośrodkach działalności firmy oraz skala CO2 płynący z konsumpcji produktów firmy.  

Jak obliczyć ślad węglowy? Tym obszarem zajmują się już firmy zewnętrzne, które po podpisaniu współpracy regularnie sprawdzają stan zużycia dwutlenku węgla i wskazują możliwe metody ich minimalizacji. Ogólny ślad węglowy możesz obliczyć także za pomocą specjalnych kalkulatorów dostępnych w internecie.

Redukcja emisji dwutlenku węgla

W ramach celu redukcji emisji CO2 do 2030 roku, zacznij od ustalenia konkretnych celów i wskaźników, które pozwolą na monitorowanie postępów Twojej firmy. Marki, w tym również modowe, w raportach będą musiały uwzględniać: transformację energetyczną, stan gospodarki o obiegu zamkniętym, ochronę bioróżnorodności, zapotrzebowania na wodę, wszelkich zanieczyszczeń. To wszystko sprowadza się m.in. do zużycia dwutlenku CO2, ale także skali wpływu danej marki na środowisko. 

Dekarbonizacja w branży modowej to ogromne wyzwanie, angażujące nie tylko właścicieli firm, ale również inżynierów technologicznych i naukowców. To z tego powodu zwiększa się zapotrzebowanie na start-upy modowe, które opracowują nowe technologie sortujące i produkcyjne (a w tym alternatywne materiały, jak skóra ze strzępek grzybni czy tkaniny z ananasa). Minimalizacja śladu węglowego dotyczy niemal całkowitej wymiany materiałów, opakowań wysyłkowych oraz sprzętów wykorzystywanych w fabrykach. Dokładna analiza śladu węglowego może przykładowo wskazać, że w danej firmie konieczna jest rezygnacja z poliestru (bądź inwestycja w jego recykling) lub skrócenie łańcucha dostaw i przeniesienie produkcji do lokalnych zakładów. Problem w niemal każdej firmie stanowią również barwniki, które są szkodliwe dla środowiska – te również podlegają pod konieczność wymiany. Niżej wymieniamy kilka działań, które należy podjąć w celu dostosowywania firm do wymogów UE:

  1. Inwestycja w innowacyjne materiały –  czyli zmiana szkodliwych materiałów na organiczne, zastąpienie sztucznych tkanin na te z recyklingu, zmiana systemu barwienia tkanin 
  2. Unowocześnienie technologii produkcji – czyli m.in. podpisanie współpracy z lokalnymi fabrykami, które korzystają z energooszczędnych maszyn
  3. Przejście na zrównoważoną produkcję – czyli nastawienie marki na jakość, nie ilość oraz wdrożenie systemu, które umożliwi odprowadzanie produktów marki z rynku wtórnego do recyklingu
  4. Podnoszenie świadomości i edukacji pracowników w zakresie ESG

Przeczytaj również: Moda na start-up. Jak sztuczna inteligencja może wspomóc recykling odzieży?

Jak ESG skłania do tworzenia etycznego środowiska pracowniczego?

ESG to nie tylko ekologia. Na tworzenie zrównoważonego rynku składają się również kwestie społeczne i pracownicze – czyli, w skrócie, całe otoczenie poszczególnych firm. Marki mają zapewniać swoim pracownikom uczciwe wynagrodzenie, równouprawnienie oraz bezpieczne warunki do pracy, które nie będą skutkować uszczerbkiem na zdrowiu. Właściciele firm powinni m.in. wyliczyć lukę płacową, stworzyć dokładny kalendarz zrealizowanych działań na rzecz lokalnej społeczności i sprawdzić, jakie nastroje panują wewnątrz firmy. Nie chodzi jedynie o osoby zatrudnione przez daną markę, ale także pracowników całego łańcucha dostaw – w tym osób zatrudnionych we współpracujących fabrykach i firmach dostawczych.

Skupienie się na pracowniczym i społecznym obszarze funkcjonowania firm mają m.in. zminimalizować ubóstwo, zapewnić bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiednią edukację oraz równouprawnienie w sferze korporacyjnej. To wszystko sprowadza się głównie do zwiększenia płac osobom, których wynagrodzenie jest minimalne, partnerskie traktowanie każdego pracownika (a w tym zapobieganie zjawiskom takim jak mobbing), odstąpienie od kultury wykluczeń i cykliczne organizowanie różnorodnych akcji na rzecz środowiska i społeczeństwa.

Zobacz też: Empatia lekiem na niepewne czasy rynkowe. „Marki powinny podzielać wartości konsumenta”

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA