REKLAMA
Booker w agencji modelek

Na czym polega zawód bookera w agencji modelek? Pytamy profesjonalistów

REKLAMA

Czasem zapominamy, że modelki zawdzięczają swój sukces nie tylko pracy i determinacji własnej, ale również sztabu osób, które je reprezentują. Wyjątkowo ważną rolę odgrywają tu bookerzy, którzy przygotowują je do pracy w branży i wspierają na każdym etapie. Co właściwie należy do zakresu ich obowiązków i jakie cechy należy posiadać, aby sprawdzić się w pracy na tym stanowisku?

>>>Przeczytaj również: Gdzie powinnaś się zgłosić, jeśli marzysz o karierze w modelingu? 10 polskich agencji

Obowiązki bookera

Od bookera i jego łatwości w nawiązywaniu kontaktów w dużej mierze zależy, czy modelka dostanie zlecenie. Biorąc pod uwagę ogromną konkurencję zarówno wśród agencji, jak i modelek-freelancerek, nie jest to tak łatwe zadanie, jak może się niektórym wydawać. Karolina Mazurek z Mango Models podkreśla, że praca bookera to nie tylko pośrednictwo między modelką a klientem lub zagraniczną agencją: Często booker dla modelek jest największym wsparciem, odgrywa rolę powiernika, przyjaciela, psychologa i w wielu przypadkach zastępuje rodzica.

Marko Gryva z AS Management przyznaje, że ze względu na różnorodność obowiązków woli określenie “agent” lub “manager”. Wśród zadań bookera wymienia: wprowadzanie modelki w rzeczywistość branży, naukę chodzenia, pozowania, budowanie portfolio, kształcenie wizerunku i osobowości, aż wreszcie promowanie jej wśród klientów.

Ponieważ podopieczne agencji w pierwszej kolejności zwracają się z problemami właśnie do bookerów, ich praca nie ma określonych godzin. W tym zawodzie trzeba być dostępnym 24 godziny na dobę, zwłaszcza biorąc pod uwagę różnice czasowe między miejscami pracy modelek. Nie ma szans, aby booker miał wyłączony telefon w nocy. Często dziewczyny dzwonią o 3 lub 4 nad ranem z powodu zatrucia, alergii, choroby oraz innych problemów – mówi Karolina.

Do bookera należy również dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne modelek. To on tłumaczy dziewczynom, jak dbać o cerę, do jakiego lekarza się udać, jak zrzucić zbędne kilogramy i nie narazić się na zaburzenia odżywania, a także jak wyglądać na castingach i rozmawiać z klientem. Karolina podkreśla, że ogromne znaczenie ma podtrzymywanie na duchu i motywowanie do dalszej pracy.

Dzięki uprzejmości Karoliny Mazurek

Typowy dzień bookera

Zarówno Karolina, jak i Marko przyznają, że pierwsza rzecz, którą robią zaraz po przebudzeniu to sprawdzenie wiadomości w skrzynce pocztowej i na Facebooku. Czas reakcji nie jest tu bez znaczenia. Bywa, że im szybciej klient dostanie propozycję, tym większe szanse, że wybierze daną modelkę. W agencji cały czas coś się dzieje, przewija się dużo osób i nigdy nie ma się pewności, o której można zrobić przerwę czy wreszcie – wyjść z biura.

W ciągu dnia booker dostaje mnóstwo telefonów z kraju i z zagranicy, wysyła wyceny, sprawdza dostępność modelek, negocjuje warunki współpracy. Do jego obowiązków należy również organizacja wyjazdów i cała logistyka z tym związana, począwszy od zakupu biletów na samolot, przez zakwaterowanie, po ustalenie kieszonkowego z zagranicznymi agencjami. Do tego dochodzi obecność na pokazach mody i często towarzyszenie modelkom na backstage’u. Karolina wspomina, że wykorzystuje ten czas do nawiązywania relacji z osobami z branży, między innymi reprezentantami agencji reklamowych, stylistami czy fotografami.

Kwalifikacje

Niestety nie istnieje żadna szkoła, która przygotowywałaby do pracy na tym stanowisku. Zdarza się, że bookerami zostają byłe modelki, bo dobrze znają realia branży. Marko skończył studia na kierunku zarządzanie międzynarodowe i twiedzi, że umiejętności tam nabyte bardzo przydają mu się w wykonywaniu codziennych obowiązków. Dodaje również, że właściwie na każdym kierunku studiów można znaleźć coś wspólnego z tą pracą.

Według Karoliny ważniejsze od doświadczenia mogą okazać się pewne predyspozycje: Dobry booker musi być osobą otwartą na innych, łatwo nawiązującą relacje z ludźmi, musi lubić bywać na wydarzeniach. Ważne, aby znać dokładnie przebieg kariery każdej z modelek, a w rozmowie z klientem przedstawić dla kogo dana dziewczyna pracowała i przekonać klienta, że to właśnie tę modelkę powinien zaangażować do zlecenia. Niezbędną umiejętnością jest perfekcyjna znajomość języka angielskiego. Każdy kolejny język obcy pomoże w komunikacji z agencjami z całego świata.

Cechy dobrego bookera

Oprócz wspomnianej komunikatywności podstawą w tym zawodzie jest zdolność organizacji czasu. Liczy się też odporność na stres i szybkie reagowanie na zmieniające się okoliczności. Przydaje się to chociażby w sytuacji, w której modelka nie dociera na sesję i trzeba natychmiast zorganizować zastępstwo. Booker powinien umieć negocjować, przekonywać, wzbudzać zaufanie, cechować się cierpliwością i wytrwałością. Marko żartuje też na temat umiejętności przewidywania przyszłości.

Trudności z zawodzie

Karolina podkreśla, że trudnym aspektem jej pracy jest konfrontacja z początkującymi osobami, które mają względem agencji wysokie oczekiwania: Młode modelki spodziewają się w krótkim czasie dużych pieniędzy i ogromnego sukcesu. Nie zawsze rozumieją, że na sukces trzeba zapracować i dać z siebie naprawdę dużo. Czasem ten sukces przyjdzie od razu, czasem po kilku latach ciężkiej pracy i biegania od castingu do castingu, a czasem nie przyjdzie w ogóle. Mam tutaj oczywiście na myśli spektakularny sukces modelek, którym udało się dotrzeć na sam szczyt i teraz chodzą u Chanel, Diora, Balmain oraz biorą udział w największych kampaniach.

Bez wątpienia minusem tego zawodu jest konieczność ciągłej dyspozycyjności. Telefonu nie można wyłączyć na wakacjach. Często dany booking robię ja i nikt inny nie zna szczegółów albo dana modelka nie chce rozmawiać z innym bookerem, bo jest pod moją opieką – mówi Karolina. Agencja-matka pracująca z jednego miejsca koresponduje w danym czasie z całym światem. Marko dodaje: Gdy zasypiam, odbieram e-maile ze Stanów, gdzie właśnie kończy się dzień roboczy, podczas gdy Azja dopiero się budzi…

Booker na wakacjach, dzięki uprzejmości Karoliny Mazurek
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES