ccc

Wyniki finansowe polskich spółek odzieżowych w październiku. Wygrani i przegrani tej jesieni

REKLAMA

LPP na 5% wzroście, CCC z 4,3% spadkiem w okresie luty-październik, przychody VRG w październiku niższe o 30% w porównaniu z 2019 rokiem. Prezentujemy wyniki finansowe polskich spółek odzieżowych. 

LPP – III kwartał na 5% plusie 

Spółka opublikowała wstępne wybrane skonsolidowane dane finansowe za III kwartał (sierpień-październik) oraz za 3 kwartały 2020 roku. 

Okazuje się, że przychody ze sprzedaży osiągnięte przez LPP w III kwartale tego roku były wyższe o 5% w porównaniu z ubiegłym roku i wyniosły 2,45 mld złotych. Przychody ze sprzedaży stacjonarnej w okresie od sierpnia do października wyniosły 1,98 mld złotych i były o 5% niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. E-commerce wygenerował natomiast 463 miliony złotych przychodów – to ponad 2 razy więcej niż w zeszłym roku w tym samym czasie. 

W ujęciu luty-październik skonsolidowane przychody ze sprzedaży LPP osiągnęły wynik 5,75 mld złotych i były niższe o 11% r/r. (6,49 mld złotych). Przychody ze sprzedaży w sklepach stacjonarnych wyniosły 4,29 mld złotych, co równe jest 26% spadkowi w zestawieniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Kanał online, odnotował zaś 113% wzrost i wygenerował przychody w wysokości 1,46 mld złotych w porównaniu do 690 mln złotych w 2019 roku. Marża brutto w okresie luty-październik wyniosła 51,7% i była niższa o 2,6pp.

Czytaj również >>> LPP sprzedaje za granicą już więcej niż w Polsce. Podsumowujemy Q2

CCC z nadzieją na odbudowę w 2021 roku 

W III kwartale przychody CCC wyniosły 1,46 mld zł wobec 1,35 mld zł w analogicznym okresie 2019 roku. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 1,2 mln zł w porównaniu do 45,9 mln zł rok wcześniej. Według wcześniejszych szacunków spółka spodziewała się straty operacyjnej w wysokości 8 mln zł. W III kwartale strata netto CCC wyniosła 63,8 mln zł wobec 32,7 mln zł straty w 2019 roku.

W ujęciu luty-październik spółka CCC uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 3,64 mld zł. Były one niższe o 4,3% niż przed rokiem. W raporcie spółka poinformowała, że spadek ten wynika ze zmniejszenia sprzedaży detalicznej, co w szczególności było spowodowane ograniczeniem sprzedaży w sklepach stacjonarnych. CCC odnotowało natomiast 64,2% wzrost przychodów ze sprzedaży internetowej, które były na poziomie 1,61 mld złotych. W tym okresie strata z działalności operacyjnej wyniosła 495,2 mln zł wobec 92,8 mln zł zysku rok wcześniej. 

CCC poinformowało, że w związku z pandemią koronawirusa spodziewa się spadku wartości rynku obuwia w 2020 roku i jego odbudowę w 2021 roku oraz wzrostu udziału e-commerce. 

Czytaj również >>> Kto pierwszy, ten lepszy. Dlaczego firmy oferują 60-minutowe dostawy?

VRG – ponad 30% spadek w październiku 

Spółka VRG, właściciel marek Vistula, Bytom, Wolczanka, Deni Cler, W.KRUK, osiągnęła przychody ze sprzedaży w październiku 2020 na poziomie 52,8 mln złotych. Tym samym przychody były niższe o 30,6% w skali rok do roku. Grupa poinformowała jednocześnie o przychodach ze sprzedaży detalicznej, które w poszczególnych segmentach działalności operacyjnej przedstawiały się następująco: 

a) Przychody ze sprzedaży detalicznej zrealizowane w segmencie odzieżowym (marki Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler) – wyniosły około 27,8 mln zł i były niższe od przychodów osiągniętych w październiku 2019 roku o około 42,3 %.

b) Przychody ze sprzedaży detalicznej zrealizowane w segmencie jubilerskim (marka W.KRUK) – wyniosły około 23,8 mln zł i były niższe od przychodów osiągniętych w październiku 2019 roku o około 4,9%.

Skonsolidowana marża ze sprzedaży osiągnięta w październiku wyniosła natomiast około 55,2% i tym samym była wyższa o około 1,1 pp. r/r.Łączna powierzchnia sprzedaży detalicznej VRG była na koniec października 2020 r. równa 53 tys. m2 (-2,4% r/r).

WOJAS lepiej niż we wrześniu, ale nadal na minusie

W październiku spółka Wojas osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 29 mln złotych, które były niższe o 13,4 proc. r/r. Porównując, we wrześniu tego roku Wojas osiągnął przychody w wysokości 25,85 mln złotych i były niższe o 27,4% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Z kolei skonsolidowane przychody ze sprzedaży detalicznej w październiku 2020 roku wyniosły 17,1 mln złotych i były niższe o 28 proc. od przychodów osiągniętych w październiku 2019 roku. 

Czytaj również >>> Tarcza branżowa. Jak uzyskać wsparcie dla przedsiębiorców w listopadzie

REDAN ze stratą netto 6,26 mln złotych

Grupa REDAN opublikowała półroczny raport ze skonsolidowanymi danymi finansowymi. Przychody ze sprzedaży w okresie styczeń-czerwiec wyniosły 62,5 mln złotych w porównaniu do 228,8 mln złotych rok wcześniej. Strata z działalności operacyjnej w tym okresie osiągnęła poziom 3,4 mln złotych. Natomiast strata netto wyniosła 6,26 mln złotych. 

SOLAR z przychodami 9,2 mln złotych 

Zarząd Solar Company S.A. („Spółka”) poinformował, że skonsolidowane  przychody ze sprzedaży osiągnięte w październiku 2020 roku wyniosły 9,2 mln zł, w tym salony własne (sprzedaż realizowana w salonach własnych Grupy Kapitałowej Solar Company S.A., w tym w outletach oraz zaewidencjonowana w sklepach franczyzy depozytowej) 8,5 mln zł. 

WIG-ODZIEZ w październiku

Podczas pierwszego lockdownu branża modowa znacznie ucierpiała. Wiele marek zawiesiło swoją działalność, część przeniosła całkowicie sprzedaż do Internet, a jeszcze niektórzy podjęli decyzję o całkowitym zamknięciu brandu. Drugiego “niepełnego” lockdownu wiele graczy rynkowych może nie przetrwać.

Poniżej przedstawiamy notowania indeksu WIG-Odziez w okresie od 1 października do dziś (16.11.) Wyraźny spadek akcji to odpowiedź rynków na zamknięcie galerii handlowych. Natomiast znaczący, ale chwilowy wzrost pojawił się, kiedy świat obiegła informacja o szczepionce na COVID-19, która wykazuje 90% skuteczność. Nie zmienia to jednak faktu, że sytuacja w branży jest bardzo niestabilna i niepewna.

Notowania WIG-Odzież, 16.11.2020, źródło: bankier.pl

Czy branża podniesie się po lockdownie? Ile marek zniknie z rynku? Kto wyjdzie silniejszy z kryzysu? I jak my, konsumenci, zareagujemy na ponowne otwarcie galerii handlowych? Zanosi się na szturm sklepów (i paczkomatów) przed świętami. Nie czekajcie do ostatniej chwili.

Newsletter

FASHION BIZNES