Globalna branża modowa zawsze była dynamiczna i stale się rozwijała, pod wpływem niezliczonych czynników, takich jak zmieniające się preferencje konsumentów, postęp technologiczny i zmiany gospodarcze.
Przeczytaj również: Zwolnienia w branży mody 2024? Rynek pracy czeka okres niepewności
Sektor mody w 2024 roku stoi u progu transformacyjnych zmian. E-commerce, zrównoważony rozwój i technologia mają być filarami tej ewolucji. Marki, które dostosują się do tych trendów, przyjmą innowacje i pozostaną elastyczne w reagowaniu na zmieniające się preferencje konsumentów. Prawdopodobnie nie tylko przetrwają, ale będą się rozwijać na każdym szczeblu. Choć wyzwania nadal istnieją, odporność i zdolność adaptacji, które definiują branżę modową, sugerują obiecujące perspektywy dla jej dalszego rozwoju i innowacji w nadchodzących latach.
Przeczytaj również: Już jako stażystka miała plan na dalszą karierę. Dzisiaj odpowiada za efekt marketingowych działań marki Tatuum
Prognoza na 2024 rok
Czynniki takie jak stłumiony wzrost gospodarczy, utrzymująca się inflacja i słabe zaufanie konsumentów tworzą trudny orzech do zgryzienia. Analiza McK&BOF przewiduje, że w 2024 r. globalna branża wzrośnie o 2 do 4 proc., przy czym segment luksusowy ma wygenerować najbardziej znaczący udział w zyskach ekonomicznych. Jednak nawet firmy luksusowe stoją przed wyzwaniami w trudnym otoczeniu gospodarczym, a wzrost spowolni do 3-5 proc. w skali globalnej.
- Globalny wzrost sektora luksusowego w 2024 r.: 3 do 5 procent (w porównaniu do 5 do 7 procent w 2023 r.).
- Globalny wzrost branży w 2024 r. (z wyłączeniem luksusu): 2 do 4 procent.
- Ekspansja rynku europejskiego w 2024 r.: od 1 do 3 proc.
- Wzrost sektora nieluksusowego w Stanach Zjednoczonych w 2024 r.: od 0 do 2 proc.
- Wzrost w Chinach w 2024 r.: od 4 do 6 proc.
- Przewiduje się, że przychody na rynku mody osiągną 746,80 mld USD w 2024 roku wg. Portalu Statista
Przeczytaj również: Te marki podbiły serca internautów w 2023 roku. Czy zostaną z nami na dłużej?
Obawy geopolityczne i gospodarcze
Niedawna odporność branży modowej, której byliśmy świadkami w 2022 r., była świadectwem jej zdolności do przetrwania burz gospodarczych. Jednak krajobraz w 2023 r. i prognoza na 2024 r. ujawniają głębszą warstwę wyzwań, wzmocnioną napięciami geopolitycznymi. Jak sugeruje raport, konflikty w Europie i na Bliskim Wschodzie, w połączeniu z napiętymi stosunkami międzynarodowymi w innych miejscach, stały się głównym zmartwieniem kadry kierowniczej branży modowej w 2024 roku.
Niestabilność geopolityczna jest identyfikowana jako największe ryzyko dla wzrostu, a następnie zmienność gospodarcza i inflacja. Przewiduje się, że średnia globalna stopa inflacji spadnie do 5,8 proc.. W obliczu tych wyzwań, opinie na temat perspektyw branży w 2024 r. są podzielone, z opiniami na temat poprawy, stagnacji lub pogorszenia warunków.
- Odsetek osób spodziewających się poprawy warunków w branży w 2024 r.: 26 proc.
- Odsetek oczekujących, że warunki pozostaną takie same w 2024 r.: 37 proc.
- Odsetek osób spodziewających się pogorszenia warunków w 2024 r.: 38 proc.
Różnice regionalne dodatkowo komplikują perspektywy branży. Oczekuje się, że ekspansja rynku europejskiego będzie skromna, Stany Zjednoczone przewidują wzrost na poziomie od 0 do 2 proc., a Chiny staną przed wyzwaniami związanymi ze wzrostem na poziomie od 4 do 6 proc.. Prognozy te odzwierciedlają ostrożne podejście, ponieważ konsumenci ograniczają wydatki po pandemii, co prowadzi do ograniczonego wzrostu na różnych rynkach.
Przeczytaj również: Dyskryminacja i niekończący się stres. Czy to fundamenty, na których nadal opiera się polski rynek pracy?
Cyfry na polskim podwórku
Polskie firmy odzieżowe są gotowe do rozwoju w nowym roku, ponieważ Polacy wydają część swoich rosnących dochodów do dyspozycji na zakupy związane z modą. Polski rynek odzieżowy jest dynamiczny i konkurencyjny. W ciągu ostatnich kilku lat, wzrost popularności zakupów online spowodował zmianę w sposobie, w jaki konsumenci kupują. Najczęściej wybierana kategorią na zakupy online przez Polaków jest właśnie odzież. Co więcej, z roku na rok średnia wartość ich koszyka również rośnie.
W 2024 r. nastąpił wzrost płacy minimalnej, wzrost wynagrodzeń pracowników sektora publicznego, w tym nauczycieli oraz zasiłku rodzinnego. Połączenie spadającej inflacji wraz ze wzrostem dochodu na osobę netto może zapoczątkować wyższe wyniki sprzedażowe na rynku odzieżowym w Polsce. Świadomość konsumentów również przyczynia się do gwałtownego wzrostu popytu na zrównoważoną i lokalnie produkowaną odzież. Wpływu na środowisko i wsparciem dla krajowego przemysłu.
Zdaniem analityków, wzrost zakupów modowych prawdopodobnie zwiększy sprzedaż polskich firm, takich jak grupa LPP czy CCC. Szacuje się, że przychody wygenerowane na rynku odzieżowym w Polsce wyniosą 14,18 mld euro w 2024 roku wg Portalu Statista.
Przeczytaj również: Jak ubrać się na wyścigi konne? Porady stylizacyjne
Tematy kształtujące branże odzieżową w 2024
Aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać możliwości, firmy modowe powinny priorytetowo traktować planowanie awaryjne. W raporcie podkreślono dziesięć pojawiających się tematów na rok 2024, w tym rozdrobnioną globalną gospodarkę, pilną potrzebę klimatu, zmiany konsumenckie i ponowne wynalezienie systemu mody. Od gry o władzę w szybkiej modzie po nacisk na zrównoważony rozwój. Tematy te podkreślają potrzebę zdolności adaptacyjnych i planowania strategicznego.
- Globalny krajobraz gospodarczy w 2024 r. będzie nadal niespokojny, a wyzwania finansowe, geopolityczne i inne będą miały wpływ na zaufanie konsumentów. Dostawcy, marki i sprzedawcy detaliczni mogą być zmuszeni do wzmocnienia planowania awaryjnego i zarządzania niepewnością
- Częstotliwość i intensywność ekstremalnych zjawisk pogodowych w 2023 r. zwiększyły pilną potrzebę zajęcia się zmianami klimatycznymi. Branża musi priorytetowo traktować walkę z emisjami i budowanie odporności łańcuchów dostaw, aby sprostać zarówno ryzyku fizycznemu, jak i przejściowemu.
- Marki i producenci mogą być zmuszeni do zmiany modeli biznesowych w celu dostosowania ich do zmieniających się standardów zrównoważonego rozwoju.
- Po przełomowym roku 2023, przypadki użycia generatywnej sztucznej inteligencji (AI) rozwijają się w całej branży. Firmy muszą zbadać potencjał generatywnej sztucznej inteligencji, aby zwiększyć ludzką kreatywność poza automatyzacją.
Przeczytaj również: Stół do minimalistycznej jadalni we włoskim stylu – jaki model wybrać?
Zdjęcie główne: Unsplash