noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Trendy na wiosnę-lato 2019: kluczowe idee

REKLAMA
noSlotData

Na zewnątrz pełnia lata, w sklepach szaleją wyprzedaże i powoli pojawia się kolekcja jesienno-zimowa. Projektanci w tym czasie myślą już nad kolejnymi sezonami, projektując modele jesienne, a jednocześnie przymierzając się do tworzenia propozycji close-to-season. Jakie idee zdominują branżę mody w przyszłym roku?

Wymiana trendów nierozerwalnie łączy się ze zmianą wartości i potrzeb konsumentów, której motorem są siły: społeczna, technologiczna, ekonomiczno-polityczna i środowiskowa. Branża mody na bieżąco interpretuje zachodzące zjawiska, będąc soczewką napięć współczesnego społeczeństwa. Poznajcie trzy idee, które zdominują branżę mody w przyszłym roku.

>>> Przeczytaj również: RAPORT: Popis kreatywności na Haute Couture Fashion Week

EMOCJE – NOWA WALUTA

Wbrew temu, co sądzą niektórzy badacze pokolenia Millenialsów, generacja Y, której siła zakupowa jest powoli tak silna jak ta baby boomersów, nie jest tylko skupiona na własnym ego, a liczy się dla niej również budowanie więzi społecznych, jak i tych z przedmiotami. Emocje stały się ważnym aspektem życia, w związku z czym zmienia się rola ubrania. Codzienny strój oprócz tego, że przykrywa ciało i jest społecznym komunikatem, może być również przedłużeniem naszej tożsamości lub źródłem pozytywnej energii, dzięki której możemy podreperować nastrój lub się zrelaksować. To skupienie się na intymnej relacji z ubraniem skutkuje większą uważnością w wyborze marek – coraz częściej będziemy decydować się na zakupy u tych zaangażowanych społecznie czy tych proponujących przerobione lub odnowione rzeczy vintage. Zmysłowość będzie miała swoje odzwierciedlenie w ubraniach będących źródłem przyjemnych wrażeń dotykowych, co poskutkuje rozwojem bieliźniarstwa i ubioru typu loungewear czy modeli z pogranicza codziennej i nocnej garderoby.

Swój renesans zaczynają przeżywać naturalne mieszanki jedwabiu, zwłaszcza satynowe, a także z pozoru mało praktyczne ręczne wykończenia, mikro-plisowanki, gniecenia oraz wszelkie nieregularne i asymetryczne motywy inspirowane naturą. To wszystko zarówno w monochromatycznych, pastelowych jak i bardzo intensywnych zestawieniach kolorystycznych – pełnej palecie emocji. Rozwojowi tego kierunku sprzyja zanikanie sezonowości związane z globalnym ociepleniem i szybko zmieniającą się aurą pogodową, które obserwujemy już od kilku sezonów. 

Źródło: nanushka.com

KREATYWNA TOŻSAMOŚĆ

Nastroje polityczne od zawsze miały wpływ na sposób ubierania się, a projektanci używali mody jako narzędzia do komunikowania swoich stanowisk. Dzisiaj kreatywność jest używana jako broń na upolitycznienie – swoisty manifest i głos w społecznej dyskusji. Kolorowe rajskie ptaki, które wyszły kilka sezonów temu na wybieg Gucci dzięki Alessandro Michele wprowadziły rewolucję w podejściu do ubioru, ale też pokazały sposób myślenia o modzie, jaki już wcześniej znaliśmy z ulicy– eklektyczny i pełen indywidualnych pomysłów interpretacji sezonowych, który pozwala na bycie zauważonym. Nowe, kolorowe uniformy umożliwiające wyróżnienie się są kontynuacją nurtu dressing-up tak charakterystycznego dla koreańskiej kultury K-pop, wywierającej wpływ na całą branżę mody.

Krzykliwe połączenia kolorystyczne i miks motywów w kompilacji z mocnymi akcentami koloru będą kontrastować z prostymi sylwetkami i stylizacjami. Połączenie wysokiego krawiectwa ze stylem ulicznym da narodziny nowemu wydaniu dobrze już znanemu stylowi athleisure w wersji premium z przyciągającymi uwagę wykończeniami tkanin i teksturami. Zmianie ulegną proporcje i  również w tych nieformalnych zestawieniach będą dominować kroje faworyzujące smukły wygląd sylwetki, ale niepozbawione elementów oversize. Całość podkreślą subtelne detale, będące jedynie tłem dla feerii barw dominujących ten kierunek.

Źródło: vogue.com

NOWA KLASYKA

Generacja Next świadoma jest śladu węglowego, jaki pozostawia za sobą branża mody, ale z drugiej strony nie chce rezygnować z zakupów i dobrego wyglądu. Podejście Millenialsów zatrzęsło przemysłem odzieżowym w posadach i stało się przyczynkiem do rozmów o zrównoważonym rozwoju czy metodach produkcji zgodnym z zasadami gospodarki cyrkularnej. Z jednej strony ten trend wpływa na zmianę modeli biznesowych, a z drugiej odbija się na naszych nawykach zakupowych. Coraz większą popularnością cieszą się ubrania produkowane z naturalnych oraz organicznych włókien i przędz, jak również tych pochodzących z recyklingu. Dla młodych konsumentów kupno jest aktem kokreacji, dlatego coraz częściej będą oni inwestować nie tylko w dobre ubrania, ale przede wszystkim w marki oferujące transparentną politykę produkcji oraz angażujące się w kwestie związane z ochroną środowiska.

Największym influncerem tego kierunku jest amerykański brand Reformation, który dał przykład reszcie branży, że zrównoważona produkcja nie musi oznaczać rezygnacji z ciekawych krojów, kolorów i wszystkich atutów do tej pory zarezerwowanych dla marek produkujących masowo. Ten kierunek mocno wpłynie na sylwetkę przyszłego wiosenno-letniego sezonu. Będzie ona praktyczna i bardzo uniwersalna o użytkowych walorach, takich jak kieszenie – idealna zarówno jako strój do pracy i wypoczynku. Do łask wróci basic, ale nie ten kiepskiej jakości i w niskiej cenie, tylko premium, aby mógł służyć przez lata. Całość zdominuje kolorystyka bazująca na jasnych, neutralnych odcieniach lnu i bawełny jeszcze przed obróbką, szlachetnych barwach ziemi ze słonecznymi akcentami żółci, pomarańczu i morskiego błękitu.

Źródło: vogue.com

—————————————————————————————————

Autorka: Agnieszka Polkowska –  trendwatcher i strateg produktu. Założycielka pierwszego w Polsce studio obserwacji i wdrażania trendów w sektorach mody i lifestyle’u TRENDSPOT, gdzie oferuje usługi związane z prognozowaniem trendów, projektowaniem innowacji i budowaniem strategii produktu. Współtworzy kolektyw POP UP GRUPA, w ramach którego zajmuje się rozwojem takich marek jak Gosia Baczyńska, L37, BOHOBOCO, Fiore czy TOVA.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi

trendy

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES