Na zewnątrz pełnia lata, w sklepach szaleją wyprzedaże i powoli pojawia się kolekcja jesienno-zimowa. Projektanci w tym czasie myślą już nad kolejnymi sezonami, projektując modele jesienne, a jednocześnie przymierzając się do tworzenia propozycji close-to-season. Jakie idee zdominują branżę mody w przyszłym roku?
Wymiana trendów nierozerwalnie łączy się ze zmianą wartości i potrzeb konsumentów, której motorem są siły: społeczna, technologiczna, ekonomiczno-polityczna i środowiskowa. Branża mody na bieżąco interpretuje zachodzące zjawiska, będąc soczewką napięć współczesnego społeczeństwa. Poznajcie trzy idee, które zdominują branżę mody w przyszłym roku.
>>> Przeczytaj również: RAPORT: Popis kreatywności na Haute Couture Fashion Week
EMOCJE – NOWA WALUTA
Wbrew temu, co sądzą niektórzy badacze pokolenia Millenialsów, generacja Y, której siła zakupowa jest powoli tak silna jak ta baby boomersów, nie jest tylko skupiona na własnym ego, a liczy się dla niej również budowanie więzi społecznych, jak i tych z przedmiotami. Emocje stały się ważnym aspektem życia, w związku z czym zmienia się rola ubrania. Codzienny strój oprócz tego, że przykrywa ciało i jest społecznym komunikatem, może być również przedłużeniem naszej tożsamości lub źródłem pozytywnej energii, dzięki której możemy podreperować nastrój lub się zrelaksować. To skupienie się na intymnej relacji z ubraniem skutkuje większą uważnością w wyborze marek – coraz częściej będziemy decydować się na zakupy u tych zaangażowanych społecznie czy tych proponujących przerobione lub odnowione rzeczy vintage. Zmysłowość będzie miała swoje odzwierciedlenie w ubraniach będących źródłem przyjemnych wrażeń dotykowych, co poskutkuje rozwojem bieliźniarstwa i ubioru typu loungewear czy modeli z pogranicza codziennej i nocnej garderoby.
Swój renesans zaczynają przeżywać naturalne mieszanki jedwabiu, zwłaszcza satynowe, a także z pozoru mało praktyczne ręczne wykończenia, mikro-plisowanki, gniecenia oraz wszelkie nieregularne i asymetryczne motywy inspirowane naturą. To wszystko zarówno w monochromatycznych, pastelowych jak i bardzo intensywnych zestawieniach kolorystycznych – pełnej palecie emocji. Rozwojowi tego kierunku sprzyja zanikanie sezonowości związane z globalnym ociepleniem i szybko zmieniającą się aurą pogodową, które obserwujemy już od kilku sezonów.
KREATYWNA TOŻSAMOŚĆ
Nastroje polityczne od zawsze miały wpływ na sposób ubierania się, a projektanci używali mody jako narzędzia do komunikowania swoich stanowisk. Dzisiaj kreatywność jest używana jako broń na upolitycznienie – swoisty manifest i głos w społecznej dyskusji. Kolorowe rajskie ptaki, które wyszły kilka sezonów temu na wybieg Gucci dzięki Alessandro Michele wprowadziły rewolucję w podejściu do ubioru, ale też pokazały sposób myślenia o modzie, jaki już wcześniej znaliśmy z ulicy– eklektyczny i pełen indywidualnych pomysłów interpretacji sezonowych, który pozwala na bycie zauważonym. Nowe, kolorowe uniformy umożliwiające wyróżnienie się są kontynuacją nurtu dressing-up tak charakterystycznego dla koreańskiej kultury K-pop, wywierającej wpływ na całą branżę mody.
Krzykliwe połączenia kolorystyczne i miks motywów w kompilacji z mocnymi akcentami koloru będą kontrastować z prostymi sylwetkami i stylizacjami. Połączenie wysokiego krawiectwa ze stylem ulicznym da narodziny nowemu wydaniu dobrze już znanemu stylowi athleisure w wersji premium z przyciągającymi uwagę wykończeniami tkanin i teksturami. Zmianie ulegną proporcje i również w tych nieformalnych zestawieniach będą dominować kroje faworyzujące smukły wygląd sylwetki, ale niepozbawione elementów oversize. Całość podkreślą subtelne detale, będące jedynie tłem dla feerii barw dominujących ten kierunek.
NOWA KLASYKA
Generacja Next świadoma jest śladu węglowego, jaki pozostawia za sobą branża mody, ale z drugiej strony nie chce rezygnować z zakupów i dobrego wyglądu. Podejście Millenialsów zatrzęsło przemysłem odzieżowym w posadach i stało się przyczynkiem do rozmów o zrównoważonym rozwoju czy metodach produkcji zgodnym z zasadami gospodarki cyrkularnej. Z jednej strony ten trend wpływa na zmianę modeli biznesowych, a z drugiej odbija się na naszych nawykach zakupowych. Coraz większą popularnością cieszą się ubrania produkowane z naturalnych oraz organicznych włókien i przędz, jak również tych pochodzących z recyklingu. Dla młodych konsumentów kupno jest aktem kokreacji, dlatego coraz częściej będą oni inwestować nie tylko w dobre ubrania, ale przede wszystkim w marki oferujące transparentną politykę produkcji oraz angażujące się w kwestie związane z ochroną środowiska.
Największym influncerem tego kierunku jest amerykański brand Reformation, który dał przykład reszcie branży, że zrównoważona produkcja nie musi oznaczać rezygnacji z ciekawych krojów, kolorów i wszystkich atutów do tej pory zarezerwowanych dla marek produkujących masowo. Ten kierunek mocno wpłynie na sylwetkę przyszłego wiosenno-letniego sezonu. Będzie ona praktyczna i bardzo uniwersalna o użytkowych walorach, takich jak kieszenie – idealna zarówno jako strój do pracy i wypoczynku. Do łask wróci basic, ale nie ten kiepskiej jakości i w niskiej cenie, tylko premium, aby mógł służyć przez lata. Całość zdominuje kolorystyka bazująca na jasnych, neutralnych odcieniach lnu i bawełny jeszcze przed obróbką, szlachetnych barwach ziemi ze słonecznymi akcentami żółci, pomarańczu i morskiego błękitu.
—————————————————————————————————
Autorka: Agnieszka Polkowska – trendwatcher i strateg produktu. Założycielka pierwszego w Polsce studio obserwacji i wdrażania trendów w sektorach mody i lifestyle’u TRENDSPOT, gdzie oferuje usługi związane z prognozowaniem trendów, projektowaniem innowacji i budowaniem strategii produktu. Współtworzy kolektyw POP UP GRUPA, w ramach którego zajmuje się rozwojem takich marek jak Gosia Baczyńska, L37, BOHOBOCO, Fiore czy TOVA.