Agencja Kondo & Partners Consulting opublikowała niedawno raport „Fashion & Brands: Polska Perspektywa”. Wyniki badania pokazują, że chętnie wybieramy polskie marki. Wśród nich dominują sieciówki.
Raport „Fashion & Brands: Polska Perspektywa” obejmuje wyniki 3-miesięcznego badania ankietowego, przeprowadzonego wśród 1000 polskich konsumentów. Celem agencji było sprawdzenie percepcji marek odzieżowych, a także poznanie preferencji zakupowych konsumentów. Co istotne, w badaniu wzięli udział przedstawiciele różnych pokoleń (np. 13% respondentów należy do Generacji Z, a 43% z nich to millenialsi, czyli osoby z pokolenia Y). Próba obejmowała 52% kobiet i 48% mężczyzn.
Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją
Zgodnie z raportem Polacy robią najczęściej zakupy w Sinsay (część grupy LPP). To właśnie ta marka została wskazana przez 30% respondentów. Na drugim miejscu znalazło się H&M (26%), a na trzecim – polski brand sportowy 4F, należący do spółki OTCF (20%). Czwartą pozycję zajęła inna marka LPP: Reserved (20%). Oprócz tego w zestawieniu znalazły się takie firmy jak:
- Nike (18%),
- Zara (17%),
- C&A (13%),
- Decathlon (12%),
- Adidas (11%),
- Shein (10%).

Co ciekawe, aż 16% respondentów – w 3-miesięcznym okresie poprzedzającym badanie – nie zrobiło żadnych zakupów.
„Marki globalne są popularne wśród wszystkich pokoleń. Polskie marki są zazwyczaj popularne wśród jednego pokolenia. Posiadając wiedzę na temat wartości i potrzeb poszczególnych pokoleń, możliwe jest dopasowanie działań do różnych grup wiekowych […]. Odpowiednia segmentacja klientów to szansa, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców” – mówi Martin Kos, specjalista ds. marketingu produktu i marek w Kondo & Partners Consulting.
Może Cię również zainteresować: Polacy uwielbiają luksus i nostalgię z drugiej ręki
Polska marka, czyli jaka?
Co dla konsumentów oznacza polska marka? Tę kwestię również sprawdziła agencja Kondo & Partners Consulting. Zgodnie z odpowiedziami to firma, która:
- płaci podatki w Polsce (66%),
- produkuje odzież w Polsce (64%),
- jest spółką zarejestrowaną w Polsce (60%).
Dodatkowo konsumenci wskazywali też identyfikację marki jako polskiej i produkcję odzież z polskich materiałów (42%).
Zobacz też: Ranking najcenniejszych marek z Polski
Cena jako główny czynnik decyzji zakupowych
Raport Kondo & Partners Consulting to cenne źródło informacji na temat głównych czynników zakupowych Polaków. Aż 26% respondentów wskazało cenę, 21% z nich – jakość, a 18% – trwałość. Co ciekawe, modę i trendy uwzględnia wyłącznie 6% osób biorących udział w badaniu. Jeszcze mniej, bo zaledwie 5% ankietowanych, zwraca uwagę na ekologię.
Podobne czynniki zostały wskazane jako te wpływające na lojalność. Dla 70% osób są to przystępne ceny, a dla 54% z nich – konsekwentnie wysoka jakość. Duże znaczenie ma również wygląd ubrań oferowanych przez markę (63%).
„Klient w obecnych czasach nie chce płacić więcej, niż musi, jednakże nie oznacza to, że godzi się na gorszą jakość. Oczekuje jej w takim samym stopniu, ale przy zachowaniu atrakcyjności cenowej produktu” – wskazuje w raporcie Michał Laskowski, dyrektor ds. e-commerce Sinsay, LPP.
Za marki oferujące najlepszy stosunek do jakości respondenci uznają te sportowe: 4F (38%) i Decathlon (33%). Kolejne miejsca zajmują H&M (29%) i Reserved (28%), podczas gdy markę Sinsay wskazało 25% badanych konsumentów.
Inaczej wygląda to w przypadku przystępnych cen. Tu już Sinsay wraca na pierwszą pozycję (49%). Zaraz za nim znalazły się: Decathlon (38%), Shein (37%), H&M (35%) oraz Reserved (33%).