Restrukturyzacja rynku modowego w dużej mierze opiera się na wdrażaniu nowych technologii do produkcji tekstyliów. Jednym z obiecujących konceptów, dostarczającym designerski i ekologiczny materiał, jest PeelSphere. To niemiecka marka, która opracowała unikalną formułę na bazie resztek owoców i alg.
Innowacyjny start-up
PeelSphere działa na rynku od 2019 roku. Start-up założył zespół inżynierów oraz przedsiębiorców, a efektem ich pracy jest formuła odpowiadającą skórze zwierzęcej oraz syntetycznej. Marka dostarcza ekologiczny materiał z resztek owoców i alg, który po uformowaniu może zasilić nie tylko rynek modowy, ale również wnętrzarski. Recykling i przeprojektowanie wspiera system cyrkularny – wykorzystuje pełen potencjał odpadów organicznych, a finalny produkt nie jest szkodliwy dla środowiska.
Zobacz także: Start-up’y, które zmieniają świat mody: Imbotex Lab
Jak powstaje materiał PeelSphere?
Pierwszym etapem produkcji marki jest miksowanie resztek owoców. Następnie recepturę poddaje się dokładnemu blendowaniu z ekologicznym spoiwem i formowaniu w arkusze materiałów. Materiały PeelSphere poddaje się barwieniu certyfikowanymi eko-barwnikami Oeko-Tex. Końcowy produkt można ciąć laserowo, haftować, tkać lub zszywać – wszystko zależy od estetycznych potrzeb danego projektu.
PeelSphere – materiał przyszłości?
Chociaż niemiecki start-up jest na rynku dopiero od 3 lat, koncept zyskał wielu inwestorów. Wśród wspierających pojawia się m.in. Oxford University, brand odzieżowy Pangaia, program Re-Fream oraz konglomerat Kering.
W 2021 roku grupa Kering przyznała pierwszą nagrodę start-upowi PeelSphere w plebiscycie Kering Generation Award za innowacyjną technologię. Drugie miejsce zajęła inicjatywa Otex, znana z biologicznych i naturalnych tekstyliów, a trzecią Zeno Technology, opracowująca ekologiczne metody barwienia (od produkcji barwników, po druk na tkaninach). Oprócz konglomeratu Kering, PeelSphere wyróżniły instytucje takie, jak Green Product Award, Design Techbology Award 2018, German Sustainbility Award Design 2021 i World’s Finest Design Talents.
Przeczytaj również: Rośnie wartość marek luksusowych. Która z nich jest najcenniejsza?