Komunikacja międzypracownicza już dawno przestała opierać się na wymienianiu oficjalnych maili, a w tym – na stosowaniu długich formułek grzecznościowych. Chociaż w firmach wciąż obowiązuje określona etyka, zależy nam przede wszystkim na efektywnej współpracy. Tę ułatwiają skróty w komunikacji biurowej, które przyśpieszają wymianę informacji i usprawniają wykonywanie określonych zadań.
Większość skrótów, z których korzystamy, to zapożyczenia z języka angielskiego. Z tego względu połączenia liter mogą wydawać się niezrozumiałe. Nic dziwnego – nie wywodzą się bowiem z naszego dyskursu. Mimo to, ich znajomość jest niezwykle istotna, w szczególności, kiedy pracujemy w międzynarodowym środowisku. ASAP, RSVP i BRB to tylko nieliczne skróty, których na co dzień używa się w biurach. Zastanawiasz się, co oznaczają wyrażenia, które pojawiają się na pracowniczym czacie? Przygotowaliśmy zestawienie, które ułatwi Ci porozumiewanie się w firmie.
ASAP, OBO, BTW – skróty w komunikacji biurowej, które przydają się w pracy
Skróty biurowe, które określają czas wykonywania zadań:
ASAP (z ang. as soon as possible) – tak szybko, jak będzie to możliwe
BRB (z ang. be right back) – zaraz wracam
AFAIC – (w pierwszym znaczeniu z ang. as fast as I can) – zrobię to tak szybko, jak będzie możliwe
EOD (z ang. end of the day) – na koniec dnia
EOM (ang. end of month) – na koniec miesiąca
Skróty w komunikacji biurowej, które ułatwiają wymianę informacji między pracownikami:
BTW (z ang. by the way) – przy okazji
FWIW (z ang. for what it’s worth) – tak na marginesie
HTH (z ang. hope this helps) – mam nadzieję, że to pomoże
IMO (z ang. in my opinion) – moim zdaniem
LMK (z ang. let me know) – daj mi znać
FYI (z ang. for your information) – dla Twojej informacji
RTFM (z ang. read the funny manual) – przeczytaj dokumentację/instrukcję
PFA (z ang. please find attached) – proszę, sprawdź załącznik
IIRC (z ang. if I remember correctly) – o ile dobrze pamiętam
AFAIC – (w drugim znaczeniu z ang. as far as I’m concerned) – jeśli o mnie chodzi
IMO (z ang. In my opinion) – moim zdaniem
Skróty biurowe, które ułatwiają kontakt z klientem:
RSVP (z francuskiego: répondez s’il vous plaît) – proszę odpowiedzieć
OBO (z ang. or best offer) – lub najlepsza oferta
RFP (z ang. request for proposal) – prośba o propozycję/estymację kosztów projektu
RFQ (z ang. request for quotation) – zapytanie o konkretną ofertę/wycenę
TIA (z ang. thanks in advance) – z góry dziękuję
Przeczytaj też: Dlaczego wciąż oceniany jest wygląd pracowników, a nie ich kompetencje? Ekspertka tłumaczy: “Żyjemy w świecie stereotypów”