Chiński gigant ultra fast fashion – Shein – wchodzi do świata handlu offline. Już 5 listopada marka otworzy swój pierwszy na świecie stały sklep stacjonarny w paryskim domu towarowym BHV. Decyzja ta wzbudza ogromne kontrowersje – od sprzeciwu władz Paryża, przez organizacje branżowe, aż po protesty samych pracowników BHV.
Polecane wideopodcasty:
Shein wkracza do świata offline
Jak poinformowała spółka Société des Grands Magasins (SGM), właściciel BHV, pierwszy sklep Shein zajmie ponad 1000 m² na szóstym piętrze historycznego domu towarowego Bazar de l’Hôtel de Ville. Otwarcie zaplanowano na 5 listopada o godzinie 13:00.
To dla marki przełomowy moment – do tej pory Shein działał wyłącznie w przestrzeni online, opierając swój sukces na błyskawicznej produkcji i niskich cenach. SGM zapowiada jednak, że to dopiero początek – w listopadzie mają powstać kolejne punkty Shein w pięciu francuskich miastach (m.in. w Dijon, Reims i Grenoble) w domach towarowych Galeries Lafayette.
Sklep otoczony kontrowersjami
Otwarcie nie obywa się bez sprzeciwu. Francuski rząd, władze Paryża oraz organizacje branży odzieżowej od tygodni apelują o zerwanie współpracy z chińską marką. W sieci krąży również petycja z ponad 110 tysiącami podpisów przeciwko obecności Shein w BHV. Krytycy zarzucają firmie łamanie praw pracowniczych, greenwashing oraz wprowadzanie konsumentów w błąd.
W 2024 roku Shein został ukarana we Francji trzema grzywnami na łączną kwotę 191 milionów euro za m.in. fałszywe promocje, brak informacji o mikroplastiku w produktach i naruszenia zasad dotyczących cookies. Dodatkowo, w kraju procedowany jest projekt ustawy ograniczającej działalność marek typu ultra-fast fashion.
Shein już testował Polskę
Warto przypomnieć, że Shein testował już zainteresowanie klientów w Polsce. Pop-up store marki, otwarty w Warszawie, przyciągnął tłumy – kolejki ustawiały się od wczesnych godzin porannych. Tymczasowy sklep stał się wiralem w mediach społecznościowych, co potwierdziło ogromny wpływ marki na młodsze pokolenia konsumentów, mimo narastającej krytyki wobec jej praktyk.
Dowiedz się więcej: Tłumy na otwarciu Shein w Warszawie. Aktywiści postanowili interweniować
Ultra-fast fashion pod lupą
Ekspansja Shein do świata fizycznego handlu jest postrzegana jako próba ocieplenia wizerunku marki, która od lat kojarzona jest z nadprodukcją, brakiem transparentności i masową konsumpcją. Otwierając sklep w samym sercu Paryża – jednej ze stolic światowej mody – Shein wysyła sygnał, że chce być postrzegany jako pełnoprawny gracz branży fashion, a nie jedynie platforma z tanimi ubraniami.
Jednak w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej i nacisków na zrównoważoną modę, debiut fizycznego sklepu Shein może okazać się równie ryzykowny, co symboliczny.
Przeczytaj również: Kulisy SHEIN – analiza biznesu i technologii stojącymi za sukcesem marki
