noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Ponad 73 proc. małych i średnich firm (MŚP) z sektora handlowo-usługowego nie planuje cyfryzować żadnych obszarów w ciągu najbliższych miesięcy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska.

Sektor handlowo-usługowy gotowy na cyfryzację? Oni jej nie chcą [raport]

REKLAMA
noSlotData

Ponad 73 proc. małych i średnich firm (MŚP) z sektora handlowo-usługowego nie planuje cyfryzować żadnych obszarów w ciągu najbliższych miesięcy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska.

Prawie trzy czwarte MŚP z sektora handlowo-usługowego nie planuje cyfryzować żadnych obszarów w ciągu najbliższych miesięcy. Najczęściej deklarowaną przez przedsiębiorców przyczyną takiej decyzji jest to, że tego nie potrzebują (prawie 60 proc.). Uważają oni również, że ich biznes jest zbyt mały (27 proc.). Z kolei najwięcej firm planujących cyfryzację zapowiedziało, że będzie ona dotyczyć komunikacji z klientami (55 proc.).

Przeczytaj również: Kiedy wróci aktywność inwestycyjna na rynku nieruchomości komercyjnych? Eksperci już wiedzą

Cyfryzacja MŚP w Polsce

Tylko co czwarta przebadana przez nas firma planuje wdrażać rozwiązania związane z cyfryzacją w ciągu najbliższych miesięcy. Z wszystkich ankietowanych branż najbardziej zainteresowani automatyzowaniem procesów są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej np. prawnicy, architekci (30 proc.). Jednak nawet w ich przypadku chęć cyfryzacji nie jest zbyt powszechna – wskazał cytowany w informacji z badań prezes zarządu Fiserv Polska Krzysztof Polończyk.

Z badania wynika, że najwięcej firm planujących cyfryzację zadeklarowało, że będzie ona dotyczyć obszaru komunikacji z klientami (55 proc.). Na drugim miejscu znalazło się przetwarzanie i przechowywanie danych oraz obieg dokumentów (prawie 51 proc.). Kolejne wymieniane obszary to rozliczanie płatności z klientami i kontrahentami (46 proc.) czy procesy księgowe i finansowe (44 proc.) bądź bezpieczeństwo (44 proc.). Najmniej firm interesuje się usprawnianiem komunikacji wewnętrznej (prawie 30 proc.).

Unsplash

Przeczytaj również: Czy to koniec zawodu kuriera? Znany dystrybutor dostarczy paczkę za pomocą drona

Cyfryzacja MŚP – dlaczego nie?

Prawie 60 proc. z ankietowanych polskich MŚP z sektora handlowo-usługowego nie zamierza cyfryzować procesów w swoich firmach. Twierdzą, że tego nie potrzebują. Natomiast 27 proc. uważa, że ich biznes jest zbyt mały. Prawie 22 proc., że cyfryzacja została już wdrożona w obszarach, które tego wymagały. Co ciekawe, niemal 19 proc. twierdzi, że ich firma jest już wystarczająco cyfrowa. 18 proc. badanych uważa natomiast, że są to za duże koszty.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv. W ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami licząca 500 podmiotów.

Przeczytaj również: Ta skórzana kurtka w stylu lat 90. zastąpi tradycyjny płaszcz. Wygląda obłędnie i lansują ją domy mody

Autor: dane z PAP przygotowane przez Fiserv Polska, Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES