Mentoring zyskuje na popularności i staje się coraz powszechniejszą praktyką. Poprzez wsparcie i partnerskie relacje „mentor – uczeń”, mentoring pozwala rozwijać potencjał i przygotowuje do nowych wyzwań. Brzmi zachęcająco, prawda? Dowiedz się, czym jest mentoring i dlaczego warto korzystać z pomocy mentora?
Samorealizacja na pierwszym miejscu
Według definicji, mentoring to partnerska relacja między mistrzem a uczniem, która polega głównie na tym, aby uczeń, poprzez regularne rozmowy z mistrzem, zdobywał nową wiedzę, poznawał siebie, rozwijał zawodową samoświadomość i nie obawiał się podążać wybraną samodzielnie drogą samorealizacji.
Obecnie mentoring stosowany jest z powodzeniem na całym świecie w obszarach biznesu i nie tylko. W Stanach Zjednoczonych aż 71% firm z listy Fortune 500 stosuje mentoring. Metoda ta coraz szybciej zdobywa również zwolenników na polskim rynku.
Dlaczego współcześnie coraz więcej firm decyduje się na mentoring? Według badań firmy Deloitte do 2025 roku, aż 75% osób pracujących w organizacjach będą stanowiły osoby z grupy milenialsów. Co ciekawe, z puli badanych aż 63 procent milenialsów określiło brak rozwoju, jako przyczynę rezygnacji z pracy. Z osób pracujących dłużej niż 5 lat, 68 procent badanych przyznało, iż chciałoby mieć mentora.
Mentoring vs. Coaching
Mentoring często mylony jest z coachingiem. Czy różnią się te dwie praktyki? Oba pojęcia dotyczą rozwoju osobistego i zawodowego, osiągania swoich celów, nowych kompetencji i umiejętności – tłumaczy Agnieszka Głuszczyńska, trener, coach, psycholog biznesu, mentor Forum Mentorów, mentor dla właścicieli, szefów i zespołów małych i dużych biznesów, kobiecych pasjobiznesów.
Coach pomaga skupić się na zwiększeniu efektywności i umiejętności, motywacji do realizacji konkretnego zadania, celu, wyniku. Pomaga poprzez zadawanie pytań coachingowych, dawanie informacji zwrotnych, obserwacje, wprowadzanie zadawań motywujących osobę rozwijającą się. Nie podaje gotowych rozwiązań, nie radzi i nie wie lepiej, w związku z tym jest bardziej partnerem w rozmowie coachingowej, towarzyszem podróży – wyjaśnia Agnieszka Głuszczyńska.
Gdy już znamy rolę coacha, możemy zastanowić się nad funkcją mentora. Mentor dzieli się swoim doświadczeniem, radzi, podpowiada najlepsze rozwiązania dojścia do w celu, pomaga długofalowo pomyśleć o całym obrazie zmiany. Na podstawie swojego doświadczenia zawodowego i życiowego może wiedzieć lepiej, znać skuteczne rozwiązania pomocne mentorowanemu. Też zadaje pytania coachingowe, ale jest bardziej nauczycielem niż tylko towarzyszem podróży do celu – dodaje Głuszczyńska.
Czy każdy może zostać mentorem?
Wiele osób posiada rozległą wiedzę i doświadczenia, którymi mogłyby podzielić się z innymi, a jednak nie każdy mógłby występować w roli mentora. Samo doświadczenie i wiedza nie wystarcza, bo bycie mentorem to swoista postawa oparta o chęć wspierania drugiej osoby w rozwoju – tłumaczy psycholog.
Mentor rozumie sytuacje ucznia, potrafi wczuć się w trudności i wyzwania, ograniczenia i blokady. Widzi potencjał i mocne strony, możliwości. Do roli mentora potrzebna jest umiejętność słuchania, zrozumienia, nieoceniania i krytykowania, wywyższania się. Niektóre osoby nie sprawdzają się w tej roli, bo wywyższają się, chcą “nauczać” lub oceniają drugą osobę przez pryzmat swoich osiągnięć czy sukcesów – dodaje.
Jaki naprawdę powinien być mentor?
Mentoring może brzmieć jak praktyka wyciągnięta z bajki, gdzie mistrz wspiera ucznia i przechodzi z nim przez wszystkie życiowe trudności. Czy naprawdę istnieje ktoś taki jak idealny mentor? Jakie cechy charakteru powinna posiadać osoba na takim stanowisku?
Postawa idealnego mentora to przede wszystkim wsparcie i koncentracji na drugiej osobie, a nie na swoim ego – tłumaczy Agnieszka Głuszczyńska. Najważniejsze umiejętności mentora to umiejętność słuchania, zadawania pytań, dawania informacji zwrotnej, podtrzymywania motywacji do działania. Jego zadaniem jest także przegląd postępów, wspierania zarówno w trudnych chwilach, jak i celebrowanie razem sukcesów. Idealny mentor potrafi także zadbać o stwarzanie okazji biznesowych i dzieli się siecią kontaktów zawodowych – mówi psycholog.
Agnieszka Głuszczyńska tłumaczy także pochodzenie słowa „mentor”, które świetnie reprezentuje cechy, którymi powinien się on wyróżniać:
M, jak mission – uzgadnia i spisuje misję rozwoju z mentorowanym
E, jak empowerment – wzmacnia, buduje relację poprzez zaangażowanie
N, jak networking – dzieli się i buduje sieci kontaktów zawodowych
T, jak trust – buduje zaufanie, partnerstwo i relację
O, jak opportunities – stwarza możliwości, okazje, korzyści obustronne
R, jak review– prowadzi przegląd postępów w relacji, osiąganiu celu i misji mentorowanego
Czy potrzebujesz mentora?
Jeśli spodobała Ci się idea mentoringu, z pewnością zastanawiasz się, czy Ty też jesteś dobrym kandydatem na posiadanie mentora? Mentor jest potrzebny każdemu, kto potrzebuje wsparcia w swoim rozwoju, rozmowy z kimś mądrzejszym, bardziej doświadczonym zawodowo, kto już przeszedł podobną drogę, którą my teraz chcemy przejść – mówi Agnieszka Głuszczyńska.
Mentoringu nie da się zamknąć w jednej sytuacji. Może być obecny w wielu dziedzinach życia i pomocny przy rozwiązywaniu większości trudności. Zmiana lub zbudowanie ścieżki kariery, chęć awansu, stworzenie swojego własnego biznesu – to tylko niektóre przykłady, które przywołuje psycholog. Mentor jest obecny przy rozwoju i wdrażaniu zmiany w działaniach, w rozwoju swojego biznesie, np. dla początkujących przedsiębiorców, menadżerów projektów. W relacji mistrz – uczeń np. przy nauce kompetencji specjalistycznych, zawodowych. Kiedy potrzebna jest nam wymiana międzypokoleniowa np. transfer wiedzy od seniorów do młodzieży lub na odwrót. W sytuacji wspierania w wyborze drogi życiowej, rozumienia życia, wyzwań i poszukiwania rozwiązań w życiu od osoby bardziej życiowo doświadczonej – kontynuuje psycholog.
Korzyści mentoringu
Wiemy już, że firmy chętnie korzystają z mentoringu, który pozytywnie wspiera działanie organizacji. Jakie korzyści niesie mentoring dla pracodawców? W firmie mentoring daje możliwość transferu wiedzy i doświadczenia od starszych , wieloletnich pracowników do młodszych w dużo szybszym tempie niż przez szkolenia i zdobywanie własnego doświadczenia. Mentoring to także wykorzystanie zasobów dojrzałych pracowników, zwiększenie poczucia sensu ich pracy, czyli może to być forma awansu poziomego, a jednocześnie zwiększanie zaangażowania i forma docenienia wiedzy i mądrości pracownika – tłumaczy Głuszczyńska.
Dzięki mentoringowi bezpośrednie korzyści odczuwa jednak przede wszystkim pracownik. W końcu to on, jako uczeń tworzy więź z mentorem i powinien na własnej skórze czuć pozytywny wpływ mentoringu. Agnieszka Głuszczyńska dodaje: dzięki mentoringowi pracownik może porozmawiać o swoich wyzwaniach, poradzić się, dostać wsparcie, zmotywować się, zobaczyć nową perspektywę, być w “ludzkiej”, empatycznej relacji z kimś kto słucha i rozumie.