Szwedzki gigant fast fashion, H&M poinformował w zeszłym tygodniu o tym, że program Fair Living Wage pomógł już prawie milionowi pracowników fabryk. To inicjatywa, która nigdy wcześniej nie miała miejsca w branży modowej, a jej efekty przekroczyły wszelkie oczekiwania.
Płace to jedno z największych wyzwań dla koncernów fast fashion. H&M zdaje sobie z tego sprawę – właśnie dlatego pięć lat temu wprowadził strategię sprawiedliwych płac Fair Living Wage. Obecnie obejmuje on 655 fabryk, które zatrudniają 930 tysięcy pracowników. Z fabryk, które wdrażają ten system płac, pochodzi ponad dwie trzecie produktów H&M.
Program Fair Living Wage został zaprezentowany w Berlinie 25 listopada 2013 roku podczas konferencji na temat płac w międzynarodowych łańcuchach dostaw. To efekt tragedii w Rana Plaza w Bangladeszu oraz śledztwa BBC, które wykazało, że kilka sieciówek wykorzystuje nieletnich syryjskich uchodźców do szycia swoich ubrań.
>>> Przeczytaj również: Czy rybia skóra zawładnie branżą mody?
Marka zobowiązuje się do zapewnienia przejrzystego systemu zarządzania płacami. Każdy pracownik i dostawca powinien dostawać sprawiedliwą pensję, która wystarczy do pokrycia jego najważniejszych życiowych potrzeb – oto podstawowe założenie Fair Living Wage. H&M koncentruje się na sprawiedliwym zarządzaniu płacami zamiast narzucania jednej, określonej pensji. Wysokość wypłaty jest ustalana przez pracodawcę, pracownika i jego przedstawiciela.
Każdy pracownik branży odzieżowej powinien zarabiać tyle, ile wystarczy do zaspokojenia podstawowych potrzeb samego pracownika i jego rodziny – czytamy w raporcie H&M. – To nasza wizja, ale i podstawowe prawo człowieka. Jako branża mamy wspólną odpowiedzialność za to, by miejsca pracy stworzone na rynkach wschodzących prowadziły do lepszego życia pracowników i całego społeczeństwa.
Dalszą pracę nad programem oceni Ethical Trading Initiative, która ma także określić jego kolejne kroki. Wyniki tej ekspertyzy zostaną opublikowane w grudniu 2018 roku. H&M liczy również, że to działanie zainspiruje branżę do podjęcia podobnych kroków. Przypomnijmy, że szwedzka marka ma już na koncie współpracę z IndustriALL Global Union w ramach inicjatywy ACT.