logistyka

Powstał raport o zrównoważonym rozwoju w logistyce. “Ta droga nie jest łatwa”

Dla coraz większej ilości osób i firm zrównoważony rozwój zaczyna być niezwykle ważny. Dzieje się tak nie tylko w branży mody, ale również w logistyce czy obszarze łańcucha dostaw. Jak wyglądają te sektory pod względem ekologii? Mówi o tym raport “European Logistics & Supply Chain Sustainability Report 2022”.

Miejsce zrównoważonego rozwoju w firmach

Obecnie w szybkim tempie rozwija się e-commerce, a także zwiększa się rola technologii i digitalizacji. Co ciekawe, okazuje się, że dla wielu firm siłą napędową w dziale logistycznym jest zrównoważony rozwój. Często jest on priorytetem ze wzgledu na konieczność spełnienia wymogów regulacyjnych i prawnych, a także chęć wywierania pozytywnego wpływu na środowisko.

– Droga do zrównoważonego rozwoju nie jest jednak łatwa. Wiele firm w logistycznym łańcuchu dostaw działa pod wysoką presją kosztów, ogromnej konkurencji i niskiej marży. Stąd wydatki na wdrożenie inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem są wyzwaniem dla prawie 2/3 firm.  Bez wątpienia utworzenie bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw, obejmujących operacje intermodalne i międzynarodowe, będzie wymagało zintegrowania działań przedsiębiorców, rządów i konsumentów 

– powiedziała Emilia Dębowska, Sustainability Director w Panattoni.

Zobacz także: Paweł Fornalski o przyszłości branży e-commerce. “Darmowe zwroty są ślepą uliczką”

Zrównoważony rozwój w logistyce

Teraz ujawniono szczegóły raportu “European Logistics & Supply Chain Sustainability Report 2022”, który stworzyła firma Panattoni we współpracy z międzynarodową kancelarią HFW i firmą Analytiqa. Wspólnymi siłami przeprowadzili badania w 12 krajach Europy (m.in. Holandii, Polsce, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii) na grupie respondentów obejmujących dostawców usług logistycznych, spedytorów, branżę kurierską oraz nabywców usług logistycznych z sektora produkcyjnego i handlowego.

Na podstawie zdobytych danych okazało się, że cele ESG uwzględnia w przetargach 69 proc. firm. Jednak tylko jedna czwarta z nich wpisuje je później jako zobowiązania do umów. Mniej niż połowa uwzględnia je tylko jako cele aspiracyjne. Z kolei 70 proc. wszystkich badanych uważa, że pomocne we wdrażaniu inicjatyw dotyczących zrównoważonego rozwoju byłyby zachęty finansowe. Presja ze strony klienta jest istotna dla 3/4 firm i tylko 1/3 respondentów w branży produkcyjnej oraz handlowej.

Zrównoważony rozwój w logistyce skupia się także na powierzchniach magazynowych. 92 proc. respondentów uważa, że najbardziej istotne pod tym względem są działania związane z efektywnością energetyczną budynku. 59 proc. myśli o rozwiązaniach dotyczących ograniczenia zużywanej wody i wykorzystanie deszczówki. 53 proc. zwraca uwagę na samochody elektryczne, 45 proc. na kwestie związane z well-being pracowników, a 39 proc. na bioróżnorodność. Co ciekawe jednak, przedsiębiorcy zauważają korzyści związane ze zwracaniem uwagi na kwestie zrównoważonego rozwoju. Wiedzą, że może to uczynić ich bardziej atrakcyjnymi dla inwestorów, klientów, pracowników i wreszcie konsumentów. Widzą też większy rozgłos medialny i szerszy dostęp do rządowych dotacji oraz wsparcia finansowego.

Przeczytaj również: Do 2030 roku aż 80% ubrań będzie recyklingowana. Jak? Analizujemy raport McKinsey

Newsletter

FASHION BIZNES