noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Czy wypalenie zawodowe grozi Polakom? Chcemy 6-miesięcznej przerwy

Polacy o krok od wypalenia zawodowego? Ponad połowa pragnie „naładować baterie”

REKLAMA
noSlotData

Ponad połowa Polaków chętnie skorzystałaby z półrocznego urlopu od pracy – wskazuje najnowszy raport „Długie jutro”. Co piąty ankietowany chciałby przeznaczyć ten czas na doskonalenie umiejętności i wiedzy poza miejscem pracy. 

Przeczytaj również: Zarobiła prawie 400 milionów … na paznokciach. Kim jest najbogatsza Polka przed 40-stką?

Ponad 70 proc. Polaków dąży do sukcesu zawodowego – ujawnia to najnowszy raport „Długie jutro” przeprowadzony na zlecenie Nationale-Nederlanden. Jednoczśnie, dwie trzecie ankietowanych podkreśla potrzebę elastyczności, dla zachowania tzw. work-life balance w życiu. 

Polacy pragną 6-miesięcznej przerwy od pracy

Polacy zapytani o możliwość skorzystania z dłuższego urlopu w pracy, zdecydowanie zadeklarowali chęć skorzystania z 6-miesięcznej przerwy. 22 proc. ankietowanych zdecydowanie opowiedziało się za potrzebą urlopu. 30 proc. pytanych odparło “raczej się zgadzam”, 13 proc. udzieliło odpowiedzi “zdecydowanie się nie zgadzam”, a 35 proc. — “raczej się nie zgadzam”.

Aż 67 procent ankietowanych wskazało, że 6-miesięczną przerwę od pracy wykorzystałoby do „naładowania baterii”. 39 proc. ankietowanych chciałoby „spędzić czas z bliskimi”, 35 proc. „odkrywać świat”, a 26 proc. – „aby wypróbować, zrobić coś nowego”. 21 proc. badanych wskazało, że swój urlop od pracy wykorzystałby na „poszerzenie wiedzy i umiejętności”. Chęć opieki nad członkami rodziny wskazało 15 proc. badanych, z kolei 10 proc. Z nich chciałoby przeznaczyć wolny czas na założenie własnej firmy. 5 proc. Zadeklarowało chęć „zostania wolontariuszem”.  Zaledwie 2 proc. „nie ma pomysłu”, a dokładnie tyle samo osób wskazało na „inne”.

Polacy są przepracowani

Dłuższa przerwa od pracy faktycznie mogłaby mieć duże znaczenie dla wielu Polaków. Jak wskazują wyniki raportu, większość z nich pracuje ponad 40 godzin tygodniowo, narażając się tym samym na ryzyko wypalenia zawodowego. Jakie są tego powody? Polacy jasno wskazują chęć sukcesu zawodowego. „Prawie 70 proc. z nich podkreśla wagę rozwoju kariery, skoncentrowanego na awansie i wyższych dochodach. Ponadto, wyraźnie widać zapotrzebowanie na bardziej elastyczny model pracy, który umożliwiłby równoważenie obowiązków prywatnych i zawodowych” – wskazują autorzy raportu.

Jednocześnie raport Nationale Nederlanden wskazuje na rosnący trend pracy na niepełen etat. Prawie jedna piąta ankietowanych wskazała, że przeznacza na pracę mniej niż 30 godzin tygodniowo.

Przeczytaj również: K(B)ariery: Agnieszka Sura „Czas pandemii, który trudno nazwać najlepszym, od strony mojej ścieżki zawodowej taki był”

Pracownicy coraz bardziej świadomi zagrożeń

Polscy pracownicy coraz śmielej wyrażają oczekiwania wobec swoich pracodawców postulując wsparcie w planowaniu kariery. Jednocześnie 48 proc. badanych wskazuje, że ich pracodawca odpowiednio dba o ich przyszłość. Jak podkreśla Anna Kwiatkowska z Nationale Nederlanden: „Nasz raport wskazuje, że za potrzebami pracowników idzie równocześnie troska o ich zdrowie psychiczne. (…) Dlatego pracodawcy coraz częściej decydują się na wprowadzenie elastycznego czasu pracy, hybrydowego modelu czy dodatku do ubezpieczeń grupowych, zapewniającego opiekę psychologiczną i psychiatryczną

Polska plasuje się na 5. miejscu (wraz z Holandią) krajów, których pracownicy wskazują na potrzebę skorzystania z półrocznego urlopu od pracy. Wsród narodów, które deklarują najpilniejszą potrzebę urlopu znaleźli się Hiszpanie (57 proc.) i Rumuni (56 proc.) Najmniejszy odsetek osób wskazujących na chęć skorzystania z 6-miesięcznej przerwy zanotowano w Czechach. Z tej opcji skorzystałby zaledwie co piąty ankietowany z tego kraju.

Zdjęcie główne: Usplash

Przeczytaj również: “Architektura brandu – jak stworzyć markę odzieżową?” – Fashion Biznes zaprasza na panel dyskusyjny z młodymi polskimi twórcami w ramach ŁYF

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES