Myślimy moda odpowiedzialna, mówimy: Skandynawia. Ale kraje takie jak Szwecja nie tylko przodują w temacie sustainability pod kątem pierwszego obiegu. Bliskie są im też takie hasła, jak “secondhand”, “thrifting” i “vintage”. Szwedzcy konsumenci regularnie kupują używane ubrania, a nawet mają swoje ulubione marki, po które sięgają właśnie z drugiej ręki. Które brandy są im szczególnie bliskie?
Autorka: Aleksandra Zawadzka
Tradera – czym jest?
Szwedzi bardzo szanują swoją tradycyjną przerwę w pracy, którą nazywają fiką. Piją wówczas ulubioną kawę lub herbatę, podjadają bułeczki cynamonowe i raczą się rozmową. Wśród tematów z pewnością nie brakuje opowieści o zdobyczach z Tradery – szalenie popularnego w Szwecji serwisu internetowego, skupiającego się na odsprzedaży ubrań, dodatków do wnętrz, elektroniki i innych niepotrzebnych rzeczy.
Firma, którą w 1999 roku założyli Johan Brenner i Daniel Kaplan, to dziś największe tego typu miejsce z handlem w obiegu zamkniętym w Szwecji. Powstała z zamysłem łączenia europejskich kolekcjonerów biżuterii z fanami projektów vintage, ale szybko okazało się, że klienci potrzebują szerszego zakresu tematycznego.
Obecnie tygodniowo stronę internetową Tradera odwiedza aż 6 milionów osób, a stałe konta na platformie posiada równo połowa z nich. Sprzedają tam osoby prywatne oraz profesjonalne sklepy i chociaż platforma pozwala na zakupy międzynarodowe, to wciąż największym rynkiem jest tutaj Szwecja. Czego szukają mieszkańcy Sztokholmu, Malmö, Goteborga, Vasteras, Örebro i innych tamtejszych miast? Opublikowany niedawno dokument “Tradera Circular Brand report 2023” zdradził, po jakie marki z drugiej ręki najchętniej sięgają Szwedki i Szwedzi.
Okazuje się, że skupiają się oni najchętniej na lokalnych markach – zarówno, jeśli chodzi o rzeczy praktyczne, jak i ubranka dla dzieci czy droższe marki. To samo w przypadku sieciówek: w Szwecji z drugiej ręki kupuje się przede wszystkim metki made in Sweden.
Na szczycie listy znalazła się outdoorowa marka Fjällräven, która oferuje m.in. kurtki, flanelowe koszule, czapki czy plecaki Kanken ze słynnym czerwonym liskiem. Na drugim miejscu uplasowało się Polarn O. Pyret z odzieżą dla niemowląt i dzieci, a na trzecim – luksusowy brand Totême, założony przez influencerkę Elin Kling. Za nimi znalazły się Rodebjer (projekty dla kobiet), Mini Rodini (ubrania dla dzieci), Acne Studios (słynny szwedzki dom mody), Marimekko (fińska marka specjalizująca się w odzieży i dodatkach do wnętrz), Arket (sieciówka z grupy H&M), Lindex (sieciówka z fińskiego koncernu Stockmann Group) oraz Newbie (specjalna linia Kappahl dla najmłodszych).
Poniżej możecie poznać pełną listę 20 najpopularniejszych marek z drugiej ręki w Szwecji:
- 1. Fjällräven
- 2. Polarn O. Pyret
- 3. Totême
- 4. Rodebjer
- 5. Mini Rodini
- 6. Acne Studios
- 7. Marimekko
- 8. Arket
- 9. Lindex
- 10. Newbie
- 11. Peak Performance
- 12. Gudrun Sjödén
- 13. Odd Molly
- 14. Didriksons
- 15. H&M
- 16. Adoore
- 17. Ganni
- 18. Haglöfs
- 19. Patagonia
- 20. Houdini
Przeczytaj też: Ostatnia kolekcja zespołu Alessandro Michele dla Gucci. Włoski dom mody żegna się z projektantem
Zdjęcie główne: Unsplash