Rynek kosmetyczny w Polsce systematycznie rośnie. Szacuje się, że jego wartość w 2023 roku ma być równa 31 mld złotych. Choć wszelkie prognozy skupiają się na postępach w sektorze beauty e-commerce, kosmetyki wciąż najchętniej kupujemy stacjonarnie. Kto aktualnie króluje na rynku drogeryjnym?
Przeczytaj również: Polski lider handlu coraz bliżej wejścia na internetowy rynek kosmetyczny
83 procent Polaków wciąż kupuje w drogeriach stacjonarnych – wskazują aktualne badania PMR. Raport Payback również nie ma w tej kwestii wątpliwości, ponad połowa rodaków wybiera drogerie do zakupu kosmetyków. Mimo rosnącego trendu zakupów online, popularność sieci drogeryjnych nie słabnie. Co więcej, kolejni gracze zaczynają zaznaczać swoją obecność nad Wisłą.
Najpopularniejsze drogerie w Polsce: Rossmann
Lider polskiego rynku chemiczno-gospodarczego, który świętuje 30-lecie obecności w Polsce. W 2023 roku Rossmann posiada ponad 1700 drogerii na terenie całego kraju. Najwięcej sklepów znajdowało się w województwie mazowieckim (255), wielkopolskim (203) i dolnośląskim (188). W minionym roku sieć kontynuowała inwestycje w rozwój sieci sklepów, otwierając 26 nowych drogerii, w tym m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku. W kolejnych miesiącach Rossmann planuje dalszy rozwój w Polsce.
Rossmann w Polsce obecny jest od 1993 roku. Od tej pory firma zainwestowała nad Wisłą ponad 3 mld złotych. Aktualnie Rossmann zatrudnia około 17 tysięcy pracowników. Liczba klientów dziennie szacowana jest na około milion.
Rossmann został wybrany ulubioną drogerią przez konsumentów w 14. edycji konkursu Drogeria Roku organizowanego przez portal wiadomoscikosmetyczne.pl. Rossmann otrzymał również wyróżnienie za najlepszą komunikację marketingową z klientami. O sukcesie Rossmanna w Polsce zadecydował szereg czynników, w tym: O sukcesie Rossmanna w Polsce decyduje wiele czynników, w tym: szeroka oferta produktów, w tym marek własnych, nowoczesne sklepy i konkurencyjne ceny.
Najpopularniejsze drogerie w Polsce: Hebe
Znane i lubiane drogerie Hebe od lat plasują się w czołówce najchętniej wybieranych przez Polki i Polaków. Sieć będąca w posiadaniu koncernu Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja działa nad Wisłą od 2011 roku. W 2023 roku pod szyldem Hebe działało 260 drogerii w 120 miastach w całej Polsce.
Na tle konkurencji Hebe wyróżnia się szeroką ofertą produktów do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Konkurencyjne ceny i liczne promocje również nie pozostają obojętne dla klientów poszukujących produktów z różnych półek cenowych. Firma prowadzi również sprzedaż marek własnych w tym: Hebe Professional, Hebe Cosmetics, by hebe i Hebe Basic.
W 2023 roku sieć drogerii Hebe zanotowała 10 proc. Wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego. Firma zapowiada dalszy rozwój w Polsce w kolejnych latach.
Najpopularniejsze drogerie w Polsce: Super-Pharm
Sieć drogeryjno-apteczna Super-Pharm cieszy się w Polsce dużą rozpoznawalnością i zaufaniem klientów. Unikatowość Super-Pharm bazuje na połączeniu trzech odrębnych konceptów: apteki, drogerii i perfumerii w spójną całość.
Nad Wisłą Super-Pharm zadebiutował w 2001 roku, czyli dokładnie rok po tym, jak firma wyruszyła na podbój rynków europejskich. Aktualnie sieć jest w posiadaniu 75 drogerii na terenie całego kraju. nnowacyjność drogerii Super-Pharm można dopatrywać się w wielu kwestiach, w tym sprzedaży perfum w atrakcyjnych cenach, zerokiej ofercie dermokosmetyków, czy atrakcyjnej ofercie produktów marek własnych, w tym LIFE. Na kolejne miesiące Super-Pharm zapowiada szereg innowacyjnych działań. Marka planuje odświeżyć swój wizerunek wprowadzając do konceptu usługi fryzjerskie i dermatologiczne.
W 2023 roku Super-Pharm była trzecią najpopularniejszą siecią drogerii w Polsce, po Rossmannie i Hebe.
Najpopularniejsze drogerie w Polsce: Natura
Drogerie Natura należą do jednych z najbardziej rozpoznawalnych i najdłużej działajacych sieci drogeryjnych w Polsce. Firma zarządzana jest przez Natura Sp. z o.o., która od 2014 roku należy do portfolio Pelion SA. Na koniec 2022 roku w sieci działało 254 drogerii. Według danych z 2023 roku sieć liczy 246 placówek własnych i agencyjnych.
Aktualne doniesienia wskazują, że Drogerie Natura nie radzą sobie najlepiej. Przychody w 2022 roku wyniosły 454,31 mln zł i były o prawie 8,2 mln niższy niż rok wcześniej. Firma zmniejszyła nieco stratę w porównaniu do poprzedniego roku, ale i tak wyniosła ona 29,97 mln zł wobec 35,39 mln zł w 2021 roku. Z racji braku rentowności, sieć zapowiedziała wdrożenie szeregu działań, w tym likwidację nierentownych sklepów.
Najpopularniejsze drogerie w Polsce: Kontigo
Sieć drogerii Kontigo jest w posiadaniu spółki Eurocash. Swoją działalność nad Wisłą rozpoczęła w 2014 roku. Pomimo atrakcyjnych promocji i szeregu działań skupionych na zrównoważonym rozwoju, sieci nie udało się podbić rynku drogeryjnego w Polsce. Od kilku lat regularnie pojawiają się doniesienia o zamknięciu kolejnej z drogerii Kontigo. Pod koniec 2023 roku w kraju działało zaledwie 19 placówek pod szyldem Kontigo. Z mapy zakupowej zniknął też flagowy salon Kontigo w Warszawie.
W 2021 roku spółka miała zanotować straty rzędu 34 mln złotych. Zgodnie z medialnymi doniesieniami, sieć cały czas notuje straty i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie podniesie się z dołka.
Przeczytaj również: Topowe beauty trendy na 2024 rok. Tak będziemy się farbować i malować
Najpopularniejsze drogerie w Polsce: DM
Nowy gracz na polskim rynku drogeryjnym wywodzi się z Niemiec, gdzie aktualnie świętuje swoje 50. urodziny. Sieć drogerii DM jest obecny na 14 rynkach Europy. Drogerie prowadzą ponad 4 000 punktów sprzedaży, w których zatrudnionych jest ponad 79 000 osób Ekspansja nad Wisłą jest jednym z celi DM ostatnich lat.
21 sklepów (w tym 12 nowo otwartych) to wynik, z jakim drogerie DM kończą swój pierwszy rok nad Wisłą. Jak zapowiadają przedstawiciele sieci, w 2024 roku chcą kontynuować ekspansję w południowo-zachodniej części kraju otwierając ponad 20 nowych punktów sprzedaży. Główna siedziba DM w Polsce zlokalizowana jest we Wrocławiu, gdzie sieć otworzyła swój pierwszy sklep. Na polskim rynku DM chce przyciągnąć klientów szeroką ofertą makijażowo-pielęgnacyjną, konkurencyjnymi cenami i przystępną ofertą marek własnych (w tym Balea, czy najlepiej sprzedająca się marka certyfikowanych kosmetyków naturalnych alverde).
W 2024 będziemy kontynuować naszą strategię rozwoju na wielu poziomach – przez zwiększanie liczby sklepów, dotarcie do nowych województw, nowe koncepty aranżacji wnętrz, wzmocnienie e-commercu, czy asortymentu – zapowiedział mówi Markus Trojansky, dyrektor obszaru ekspansji w Niemczech i dyrektor zarządzający dm-drogerie markt w Polsce.
Przeczytaj również: Trzy Polki, które zbiły fortunę na paznokciach. Wśród nich jedna z najmłodszych milionerek w kraju