Nowe odsłony mody w 2022 roku były mieszanką inspiracji z różnych wymiarów życia codziennego. Gucci otworzyło wiosnę kolorową paradą, Raf Simmons przed zamknięciem marki oddał głos muzyce, a Miu Miu wprowadziło na wybiegi krótkie, plisowane spódniczki. Odmienne perspektywy dyrektorów kreatywnych zostały uwypuklone przez wizje utalentowanych fotografów. Na jakie kampanie modowe z sezonu wiosenno-letniego oraz jesienno-zimowego zwróciliśmy szczególną uwagę?
Love Parade – Gucci
Mama byłego dyrektora kreatywnego Gucci, Alessandra Michele, pracowała jako asystentka we włoskiej firmie produkującej filmy. Kampania Gucci Love Parade: As the dream begins, we are inside była inspirowana jej opowieściami o kinematografii. Michele stworzył kolekcję w anturażu wielkiej uczty i zabawy, rodem z wyobrażeń dawnego Hollywoodu. Queerowy bal sfotografowali Mert Alas i Marcus Piggott. Twarzami kampanii zostali m.in. Miley Cyrus, Snoop Dogg, Beanie Feldstein, Jared Leto, Jungjae Lee, Alton Mason, Aubrey Hill i wiele innych.
Morehouse & Spelman – Ralph Lauren
Ralph Lauren przedstawił kolekcję w kolaboracji z dwoma amerykańskimi uczelniami, Morehouse College i Spelman College, do których w przeszłości mogli uczęszczać jedynie ciemnoskórzy mężczyźni. Linia sfotografowana przez Nadine Ijewere ma na celu uhonorowanie wkładu ciemnoskórych studentów w akademicki styl. Oferta obejmuje zarówno odzież damską, jak i męską (jest to głównie odzież wierzchnia, garnitury, sukienki, obuwie i akcesoria). Kolekcji Ralpha Laurena towarzyszy film dopełniający interpretację współpracy. Twarzami kampanii są Aaliyah Hydes i Franciele Santos oraz studenci i absolwenci uczelni Morehouse i Spelman.
Kampanie modowe Balenciagi
Ten rok definitywnie nie należał do Balenciagi – duże kontrowersje związane z dziecięcą sesją zdjęciową stawiają przyszłość dyrektora kreatywnego marki pod znakiem zapytania. Jednak nie da się ukryć, że pozostałe kampanie modowe marki były jak najbardziej udane. Zimowa reklama firmy skupiła się na kryzysie klimatycznym. W sesji zdjęciowej, sfotografowanej przez Daniela Rocheě, udział wzięli Kim Kardashian, Alexa Demie, Kim Yeon-koung, Khadim Sock i Big Matthew.
Balenciaga x Adidas
Balenciaga x Adidas połączyła luksusowy streetwear z odzieżą sportową. Przestrzeń ujęta w kampanii to pusty biurowiec, czyli typowe środowisko pracy na Manhattanie. W sesji zdjęciowej udział wzięły Bella Hadid i Isabelle Huppert. Za obiektywem stanął Joshua Bright.
Chanel 22 Bag Campaign
Dom mody przewodzony przez Virginie Viard promował najnowszy model torebki Chanel 22. Twarzami kampanii zostały Lily-Rose Depp, Whitney Peak i Margaret Qualley, a reżyserią zajął się duet holenderskich fotografów – Inez & Vindooh. Sesje Chanel dopełniają filmy z modelkami w roli głównej, przy czym każda z wizualizacji jest inną historią z odmienną scenografią. Segment Lily Depp to opowieść o wyrafinowanej młodości w Los Angeles z perspektywy trzeciej osoby, Whitney Peak przywołuję uczucie tęsknoty i nieobecności bliskich, a Margaret Qualley w westernowym anturażu zaprasza do trybu słów life i zachwytu nad naturą.
Ostatni śpiew marki Raf Simons
Alessandro Michele przeniósł nas w świat filmu, z kolei Raf Simons – w świat muzyki. Wówczas nie wiedzieliśmy, że w drugiej połowie roku projektant ogłosi zamknięcie swojej firmy. Natchnieniem dla kolekcji RF, utrzymanej w ciemnej tonacji i nieco mrocznym klimacie, była odzież undergroundowej społecznościami – inspiracje zaczerpnięto m.in. z ulotek i plakatów koncertowych. Istotną rolę w kolekcji odgrywają nadruki przypominające wyjątkowe merche z tras koncertowych. Sesja została sfotografowana przez Willy Vanderperre, a w roli głównej wystąpili m.in. Atticus Rodda i Craig Shimirimana.
Bottega Veneta – debiut Matthieu Blazy’ego
Ten rok to debiut Matthieu Blazy’ego jako dyrektora kreatywnego Bottegi Venety. Marka od lat zachowuje swoje DNA, czyli akcesoria modowe tworzone metodą Intrecciato Weave. “Bottega Veneta została stworzona przez kolektyw rzemieślników. To jest historia i tak podchodzimy do kampanii: razem, z wieloma różnymi sposobami patrzenia” – powiedział Blazy, tym samym sugerując, że nie zamierza odwracać się od korzeni marki. Odmienne punkty widzenia to clue zimowej kampanii. W projekcie udział wzięli filmowcy, czyli zarówno operatorzy, aktorzy i inni członkowie produkcji. Część z nich dla odmiany stanęła przed obiektywem, wcielając się w rolę modeli i modelek. Sesja do kolekcji powstawała “za kulisami” w San Fedele w Mediolanie, na festiwalu Horst w Belgii oraz na południowym wybrzeżu Włoch.
Kampania modowa Burberry
W tym roku Burberry wystąpiło z nową kolekcją, w której głównym motywem stały się abstrakcyjne, czerwone kształty zaprojektowane przez Riccardo Tisci. Marka równolegle promowała Lola Bag, z Bellą Hadid i Jourdanem Dunn’em w roli głównej.
Dolce&Gabbana w Palermo
Nowa kampania wiosenna Dolce&Gabbana powstała w Palermo na Sycylii. Juergen Teller fotografuje modelki i modeli na tle miejskich reklam przedstawiających produkty, a także w otoczeniu sklepowym. Wizja Domenico Dolce i Stefano Gabbany łamie konwencje typowe dla uwiecznionych miejsc: żywe, kwieciste nadruki, zdobiony dżins, paski zebry czy bufiaste rękawy odwracają uwagę od samej przestrzeni publicznej i z pomocą modeli podkreślają tożsamość człowieka wyrażaną przez styl.
Miu Miu z Emmą Corin i Sydney Sweeney
W tym roku Miu Miu zapoczątkowało kilka mocnych trendów (a w tym krótkie plisowane spódniczki z wystającymi kieszeniami). W jesienno-zimowej kampanii marki nadal dominują obniżone pasy, pocięte koszule i spódnice. Twarzami sesji zdjęciowej zostały Sydney Sweeney, Emma Corin, Emily Ratajkowski, Demi Singleton i Jade Rabarivelo. Stylizacje stworzyła Lotta Volkova, a sylwetki sfotografował Tyrone Lebon.
Coach na Dzień Matki
Kampania Coach’a była zadedykowana macierzyństwu, w związku z nadchodzącym wówczas Dniem Matki. Sesja promowała torebki Pillow Tabbys w nowych odsłonach kolorystycznych. Kampanię zdjęciową sfotografował Joshua Woods, przed obiektywnem usiadły m.in. aktorka Tommy Dorfman wspólnie z mamą, a także Jennifer Lopez i Jessica Kelly Basquiat jako matki.
Loewe okiem Thue Nørgaarda
Kampania wiosenno-letnia marki Loewe była kontynuacją linii Eye/LOEWE/Nature zaangażowanej w produkcję odzieży przyjaznej dla środowiska. W kolekcji wykorzystano elementy upcyklingu, wykonane m.in. ze sprzętu wojskowego, namiotów, spadochronów i t-shirtów LOEWE z poprzednich zestawów marki. Na zdjęciu Stéphane Bak, sfotografowany przez Thue Nørgaarda.
Przeczytaj też: 5 rzeczy, których nie wiedzieliście o Martinie Margieli