REKLAMA
Polscy konsumenci stawiają na zrównoważoną modę

Moda zrównoważona to ważny wybór dla konsumentów w Polsce, jak informuje Deloitte [raport]

REKLAMA

Najnowsze badanie przygotowane przez Deloitte jednoznacznie wskazuje na silny wzrost zainteresowania konsumentów w Polsce zrównoważonym rozwojem w modzie.

Czytaj także: Czym różni się marketplace od sklepu internetowego?

Zrównoważona moda – wartość dodana dla klientów

Badanie „Rynek Mody 2023” to analiza postaw i zachowań zakupowych konsumentów oraz ich podejścia do marek. Została ona przeprowadzona wśród osób regularnie kupujących ubrania lub akcesoria (zarówno nowe, jak i używane). Regularnie tym wypadku przekłada się na co najmniej raz na dwa miesiące. Wyniki wskazują, że zrównoważony rozwój to koncept, który coraz częściej dyktuje wybory zakupowe klientów. I tak, średnio 3 na 5 kupujących stara się wybierać tylko marki etyczne i ekologiczne. Mowa o markach wykazujących swoje zaangażowanie w walkę z problemami społecznymi i zanieczyszczeniem środowiska.

Także około 1/3 polskich konsumentów (37%) deklaruje, że znaczenie dla nich mają wartości deklarowane przez daną markę. Większość, bo 80% konsumentów oczekuje bardziej zrównoważonych działań i odpowiedzialnych postaw od marek. Ponadto dla średnio co 4 polskiego konsumenta istotne znaczenie podczas zakupów ma troska o otaczające środowisko, a równocześnie o swoje zdrowie. By zbliżyć się do tych wartości połowa konsumentów z Polski jest skłonna do różnych wyrzeczeń.

Te wyniki zdecydowanie nie zaskakują i tylko potwierdzają już wcześniejsze analizy. Przykładowo już raport „Global Marketing Trends 2022” wskazywał, że wyższy cel marki, czyli Brand Purpose to ważny trend w branży.

Analiza Deloitte wskazuje również, że zaangażowanie społeczne lub ekologiczne zwyczajnie się markom opłaca. Okazuje się, że przedsiębiorstwa stawiające na inne cele niż tylko materialne osiągają lepsze wyniki finansowe w porównaniu do marek konkurencyjnych. Według Światowego Forum Ekonomicznego, mowa nawet o dziesięciokrotnie wyższej rentowności.

Czytaj także: Etyczna moda – co oznacza ten termin? 

Brand Purpose istotnym trendem wg Deloitte

To wszystko stawia spore wyzwania przed światem mody i nie tylko. Marki muszą przedefiniować swoje dotychczasowe strategie, by wpisać się w nowe, istotne trendy rynkowe.

Eksperci z Deloitte Polska dodają również, że współcześni konsumenci nie oczekują tylko „pustych słów”, ale postaw popartych faktycznymi działaniami i autentycznymi efektami. Wydając swoje osobiste finanse klienci oczekują faktycznego zaangażowania i odpowiedzialności społecznej od marek, u których zostawiają swoje pieniądze. Kluczem do porozumienia może być otwarty dialog i transparentna komunikacji marki z konsumentami.

Deloitte jest również zdania, że Brand Purpose to kluczowa strategia, które może pomóc markom wyróżnić się na tle konkurencji i zbudować wiarygodny wizerunek. Specjaliści z Deloitte wskazują na 3 istotne trendy kulturowe, które mogą być pomocne w budowaniu strategii Brand Purpose wśród marek z branży mody. Są to działania ukierunkowane na ludzi (transparentność marki, etyka pracy), wprowadzanie innowacji technologicznych (np. AI czy hiperrzeczywistość) oraz wspieranie ochrony środowiska naturalnego (cyrkularność i bioróżnorodność).

Istotność wyższego celu marki dodatkowo potwierdzają różne zmiany wprowadzane na poziomie krajowym i europejskim, jak np. Strategia Zrównoważonych Cyrkularnych tekstyliów z 2020 roku czy projekt Dyrektywy „Green Claims”. Te i inne działania tylko uzmysławiają markom powagę sytuacji i konieczność wzięcia na siebie większej odpowiedzialności, choćby w obrębie procesu produkcji ubrań czy ich sprzedaży.

Zobacz także: JAK PRAĆ SWETRY? PIELĘGNACJA WEŁNY I KASZMIRU

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES