Marka Recman od 1986 roku produkuje odzież męską prêt-à-porter oraz szytą na miarę. Zeszły rok, mimo trudnej sytuacji geopolitycznej, zakończyła z 75 otwartymi salonami. To nie jedyny sukces firmy. O ostatnich miesiącach w branży rozmawiamy z Wojciechem Tulwinem, właścicielem i prezesem zarządu marki Recman.
2022 rok w kilku słowach to…
…kolejne wyzwania po trudnym dla branży fashion okresie panemii: wojna na Ukrainie i jej wpływ na zachowania konsumentów, rosnące ceny surowców, rekordowa inflacja oraz niestabilna złotówka. Mimo wielu niekorzystnych czynników zewnętrznych realizujemy nowe projekty, otwieramy nowe salony i z optymizmem patrzymy w przyszłość.
Z jakiej kampanii/akcji, zrealizowanej przez Was w tym roku, jesteście najbardziej dumni?
W 2022 roku zrealizowaliśmy wiele interesujących projektów i kampanii. Z satysfakcją patrzymy na efekty dwóch kampanii z Michałem Będźmirowskim, znanym jako Modny Tata. Wziął On udział w kampanii wiosenno-letniej, która przeniosła nas na południe Europy, by sięgnąć do źródeł elegancji zainspirowanej piękną maltańską Valettą i niewielką wyspą Gozo. Był twarzą również kolekcji jesienno-zimowej, której sesja do kampanii odbyła się w Gdańsku – mieście portowym, w której tłem do zdjęć były industrialne metalowe konstrukcje, czerwona cegła, przemysłowe okna oraz stoczniowe żurawie.
Ważnym tematem, któremu poświęciliśmy wiele uwagi w mijającym roku, jest ekologia. W ramach strategii Say Yes to Eco podjęliśmy liczne działania proekologiczne, wśród których warto wymienić: wypożyczalnię garniturów Recman oraz wspólną akcję z Nadleśnictwem Suwałki, w czasie której udało nam się posadzić ponad 2500 drzew.
Jesteśmy również dumni, że w 2022 roku udało nam się rozpocząć projekt pop-up’ów w galeriach handlowych. Na wiosnę promowaliśmy ofertę ślubną oraz usługę szycia na miarę, natomiast w grudniu w Westfield Arkadia zaprezentowaliśmy męskie inspiracje prezentowe.
Najważniejsze wyzwania strategiczne 2022 roku dla marki Recman:
Najważniejszym wyzwaniem było dla nas utrzymanie dynamiki wzrostu sprzedaży po okresie pandemii. Udało nam się to, pomimo szybko rosnących kosztów oraz trudnej sytuacji geopolitycznej. Cieszymy się, że dzięki zaangażowaniu i pracy kilkuset osób udaje nam się podejmować nowe projekty i rozwijać sieć sprzedaży.
Najważniejsza lekcja, jaką wynieśliście z 2022 roku:
Dążyć wytrwale do realizacji wyznaczonych celów i nie odkładać nowych inicjatyw oraz projektów na kolejne lata.
Jakie tematy społeczne były dla Was istotne i jak przełożyło się to na Wasze działania?
Wybuch wojny na Ukrainie był wielkim wstrząsem dla całego społeczeństwa, co przełożyło się na zaangażowanie nas wszystkich w pomoc dla Ukraińców. Przekazaliśmy odzież uchodźcom, zapewniliśmy miejsca pracy, a nasi pracownicy chętnie angażowali się we wszelkie inicjatywy wspierające naszych sąsiadów. Sytuacja geopolityczna miała również wpływ na spadek popytu na odzież, akcesoria i obuwie, zwłaszcza w pierwszych tygodniach po wybuchu wojny. Do dzisiaj różnice kursowe oraz rosnące koszty materiałów mają znaczący wpływ na cenę poszczególnych produktów w naszych kolekcjach.
Jakie są Wasze plany i założenia na 2023 rok?
Ten rok, według licznych prognoz, zapowiada się jako czas pełen wyzwań. Po poprzednim, który upłynął pod znakiem wojny Rosji z Ukrainą, walki z inflacją oraz kryzysu energetycznego, nastroje przedsiębiorców są raczej pesymistyczne.
Mimo to, wierzymy się uda nam się zrealizować plany i założenia, które wynikają z naszej strategii. Zakładamy dalszy wzrost wartości sprzedaży, pojedyncze otwarcia nowych salonów, poszerzanie naszego asortymentu o najlepiej rotujące modele oraz szereg działań, mających na celu wzrost lojalności naszych stałych Klientów. Dalej stawiamy na zrównoważony rozwój i mimo trudnej sytuacji geopolitycznej oraz gospodarczej, z optymizmem patrzymy w przyszłość.
Przeczytaj również: Właścicielki agencji MAD illustrators podsumowują 2022 rok. “Współpraca z artystami to dla marek synonim luksusu i zaplanowane działanie wizerunkowe”