REKLAMA

Mango ujawnia raport finansowy za 2017 rok

REKLAMA
REKLAMA

Hiszpańska marka Mango zamknęła rok 2017 z przychodem ponad 2000 milionów euro. Zanotowała również znaczny wzrost pod względem sprzedaży internetowej. 

Hiszpańska sieć Mango, a dokładniej MNG Holding, ogłosiła wyniki finansowe za rok 2017. Sprzedaż za ten okres szacowana jest na 2 194 miliony euro, a EBITDA na wysokość 115 milionow euro, czyli o 50% więcej niż w roku ubiegłym. Rok 2017 przyniósł dwa odmienne półrocza: w pierwszym EBITDA odnotował znaczną poprawę w porównaniu do roku poprzedniego, a w drugim odnotowano nieznaczny wzrost, na co wpływ miały wysokie temperatury w większości najważniejszych dla firmy rynków. W związku ze wzrostem EBITDA, wynik finansowy spółki poprawił się o 45%, strata zmalała z 61 do 33 milionów euro.

Sprzedaż online

Obroty sprzedaży internetowej wzrosły o 15,4% w stosunku do roku ubiegłego, co szacowane jest na kwotę 339,2 miliony euro. Wynik ten stanowi aktualnie 15,5% obrotu całkowitego. Pierwsza połowa 2018 roku również obfitowała w znaczne zyski płynące ze sprzedaży internetowej, dzięki czemu firma zakłada, iż w 2019 roku sprzedaż online osiągnie 20% całego obrotu firmy. To wyjątkowo dobre prognozy dla hiszpańskiej marki, ponieważ osiągnięcie tego wyniku początkowo planowane było na koniec 2020 roku.

Obecnie Mango prowadzi sprzedaż online w 83 krajach, oferując internetowe zakupy będące w pełni zintegrowane ze sklepami stacjonarnymi. W 2018 roku planowane jest rozszerzenie kanału sprzedaży na Ukrainę i Iran.

W 2017 roku sklep internetowy Mango odwiedziło ponad 450 milionów użytkowników. To wynik o ponad 50 milionów wyższy w stosunku do poprzedniego roku. Raporty wykazały również, że sprzedaż dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych po raz pierwszy przekroczyła tę dokonywaną przy użyciu komputera. Zwiększyła się również liczba osób odwiedzających stronę internetową za pośrednictwem smarfonów lub tabletów.

Znaczący skok popularności odwiedzin strony internetowej i zakupów w sklepie online może być skutkiem innowacji wprowadzonych przez hiszpańską markę w 2017 roku. Jedną z nich jest wprowadzenie sztucznej inteligencji, która ma na celu pomoc w rekomendacji odpowiednich produktów w trakcie wizyty na stronie. Wysyła ona również spersonalizowane wiadomości w oparciu o preferencje klientów. Mango wprowadziło także do swojego sklepu rachunek w formie elektronicznej.  W 2018 roku marka planuje kolejne inwestycje w kwestii udoskonalania systemów technologicznych.

Rozszerzenie powierzchni

Mango znacznie rozwija się w kwestii otwierania nowych butików. W 2017 roku łączna powierzchnia sklepów Mango, których liczba wynosi niemal 2200 w 110 krajach, wyniosła 812 000 m2. W stosunku do ubiegłego roku, w tej kwestii nastąpił wzrost o 1,8%. W roku 2017 firma otworzyła 20 nowych salonów typu megastore, a obecnie ich łączna liczba wynosi 211. Sklepy megastore to salony posiadające średnią powierzchnię 1100 m2, a ich powstawanie (przy jednoczesnym zamykaniu mniejszych sklepów) to cel nowego modelu detalicznego hiszpańskiej marki.

>>> Zobacz również: Kering notuje rekordowe wyniki sprzedaży

Strategia skupiająca się na kliencie

Mango obecnie znajduje się w trakcie procesu transformacji, czego celem jest przekształcenie w firmę klientocentryczną. Firma zdecydowanie stawia na umieszczenie klienta w centrum wszystkich swoich decyzji. W związku z tym celem pod koniec 2017 został stworzony Dział Obsługi Klienta. Jego głównym zadaniem jest dostarczenie firmie bardziej szczegółowej wiedzy o klientach Mango w celu zaprojektowania i wdrożenia nowych inicjatyw. Pomogą one pozytywnie wpływać na wrażenia i odczucia klientów w stosunku do marki, a tym samym zwiększyć poziom ich lojalności.

W 2017 roku sprawdziliśmy, że nasz model biznesowy oparty na omnichannel i fast fashion jest drogą, która powinniśmy podążać. Przy zachowaniu poziomu sprzedaży w drugim półroczu, podobnego do tej z pierwszej połowy roku, spółka wkroczyłaby na ścieżkę zysków. To był nasz cel na początku roku. Mamy nadzieję na dalszą poprawę w 2018 roku. Pod koniec lipca dokonaliśmy ulepszeń. Sprzedaż łączna przeszła bardzo dobrą zmianę: utrzymywała stały wzrost w ciągu ostatnich 5 miesięcy. W tym samym czasie kanał sprzedaży internetowej rozwija się powyżej celów ustalonych na początku roku. Wszystkie kroki, które podejmujemy ukierunkowując decyzje naszej firmy względem klienta, są trafne. Jest to oś, na której opiera się nasza strategia – przyznał w oświadczeniu wiceprezes Mango, Daniel López.

>>> Zobacz również: Kobiety biznesu, które warto obserwować na Instagramie

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES