Wystawa w DESA Unicum „Magdalena Abakanowicz. Synteza sztuk”, organizowana w otoczeniu minionej ekspozycji prac polskiej artystki w Tate Modern w Londynie i bieżącej wystawy w galerii Heine Onstad pod Oslo, prezentuje wszystkie techniki i materiały w bogatym repertuarze Abakanowicz. Nie zabraknie rzeźb i grafik, a także niezwykle rzadkich w kontekście jej całej twórczości obrazów olejnych na płótnie. Przede wszystkim jednak warto odwiedzić wystawę ze względu na Abakany – tkaniny, które zdają się żyć własnym życiem.

Londyn, Oslo, a teraz Warszawa – przekrojowa wystawa Magdaleny Abakanowicz w DESA Unicum

Wystawa w DESA Unicum „Magdalena Abakanowicz. Synteza sztuk”, organizowana w otoczeniu minionej ekspozycji prac polskiej artystki w Tate Modern w Londynie i bieżącej wystawy w galerii Heine Onstad pod Oslo, prezentuje wszystkie techniki i materiały w bogatym repertuarze Abakanowicz. Nie zabraknie rzeźb i grafik, a także niezwykle rzadkich w kontekście jej całej twórczości obrazów olejnych na płótnie. Przede wszystkim jednak warto odwiedzić wystawę ze względu na Abakany – tkaniny, które zdają się żyć własnym życiem.

Przeczytaj również: “Architektura brandu – jak stworzyć markę odzieżową?” – Fashion Biznes zaprasza na panel dyskusyjny z młodymi polskimi twórcami w ramach ŁYF

Wystawa monograficzna Magdaleny Abakanowicz w DESA Unicum to unikalna szansa zobaczenia znacznej liczby prac z różnych okresów twórczości artystki w jednym miejscu. Jej sztuka, która nieustannie święci triumfy za granicą, regularnie pojawia się w najlepszych galeriach i muzeach na całym świecie. W ostatnim czasie odbyły się dwie duże wystawy w Londynie i w Oslo, które zdecydowanie skradły Abakany.

Abakany to gobeliny o trójwymiarowym, performatywnym charakterze – tkaniny pracują ze światłem i powietrzem, a dodatkowo mogą być odbierane także zmysłem węchu. Stąd często nazywane są dziełami totalnymi, które, podobnie jak architektura, działają na wiele zmysłów, nie tylko na wzrok czy dotyk. Sama artystka uważała, że Abakany były swoistym pomostem między nią a światem zewnętrznym i kreowały jej własny, bezpieczny świat.

Abakanowicz mówiła, że człowiek to „struktura włóknista” i ten zamysł najlepiej widoczny jest właśnie w tkaninach. W latach 60.-80. ubiegłego wieku stworzyła serię monumentalnych dzieł wykonanych z różnych włókien, m.in. sizalu czy mocnego powrozu. Odeszła tym samym od tradycyjnego rozumienia gobelinu i stworzyła nową tendencję w europejskiej sztuce tekstylnej. Wykonywała także rzeźby z tkanin, swobodnie zwisające z sufitu, które będzie można podziwiać na wystawie w DESA Unicum. W sumie znalazło się na niej aż 6 Abakanów – mówi Wiktor Komorowski, kurator wystawy i ekspert DESA Unicum.

Jednak nie tylko Abakany pojawią się na listopadowej ekspozycji. Warto zwrócić uwagę także na obrazy olejne na płótnie, które są rzadkością w twórczości Abakanowicz. Artystka tworzyła je tylko na początku swej twórczej działalności, lecz widać w nich wiele wątków, które przewijały się potem w tkaninach i rzeźbach.

Rysunki na papierze, akwarele, grafiki oraz oleje obrazują sposób myślenia Abakanowicz o formach przestrzennych. Stanowią przykład artystycznej syntezy sztuk, co staraliśmy się pokazać na wystawie. W niezwykły sposób potrafiła wyrazić to samo doznanie zmysłowe za pomocą różnych technik. Dzięki temu, obcując na przykład z jej tkaninami, możemy doznać tych samych wrażeń, co podczas podziwiania jej prac olejnych czy rzeźb – dodaje Wiktor Komorowski.

Wystawa nie byłaby pełna bez figur kroczących, będących znakiem rozpoznawczym Abakanowicz. Prezentowany Tłum to zestaw 20 posągów z brązu „Caminando”. Pochodzą one ze słynnej kolekcji Robina Williamsa, światowej sławy komika oraz aktora, oraz jego żony, Marshy Williams. Jak opowiadała córka, Zelda Williams, gwiazdor podążał za instynktem w wyborze obiektów do swojej kolekcji. Uwagę Marshy zwracały za to prace, które przemawiały do niej pod względem estetycznym. Pomimo iż sama nigdy nie aspirowała do bycia artystką. Otaczała się ludźmi kreatywnymi, a poprzez kolekcjonowanie starała się dodatkowo stwarzać artystom okazję do tworzenia. Wystawa w DESA Unicum to niepowtarzalna okazja, aby obejrzeć rzeźby, znajdujące się do tej pory w prywatnej kolekcji i niedostępne szerszej publiczności.

Przeczytaj również: Sonia Rykiel – prawdziwa królowa dzianiny

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie

W sobotę 18 listopada o godz. 13.30 odbędzie się otwarte oprowadzanie kuratorskiepo wystawie „Magdalena Abakanowicz. Synteza Sztuk”. Spotkanie poprowadzą Wiktor Komorowski i Natalia Kowalek – eksperci DESA Unicum, którzy przybliżą fenomen i wielowymiarowość dzieł Abakanowicz. To niepowtarzalna okazja, by w jednym miejscu i czasie doświadczyć różnych wymiarów artystycznej ekspresji. Szczegółowy harmonogram i dodatkowe informacje pojawią się wkrótce na stronie wydarzenia.

***

Kuratorzy wystawy: Wiktor Komorowski i Natalia Kowalek

Estymacje: W ofercie znajduje się szeroki wachlarz przedziałów cenowych, od prac, których cena startowa waha się w okolicach 12 000 – 18 000 zł, aż po reprezentację w przedziale 1 200 000 – 12 000 000 zł. Najwyższą estymację osiągnął zestaw figur kroczących „Caminando” (8 000 000 – 12 000 000 zł).

Wystawa monograficzna Magdaleny Abakanowicz: 10 – 23.11.2023

Aukcja: 23.11.2023, godz. 19:00, dom aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

Przeczytaj również: Zoom na Kate Moss

Zdjęcie główne: mat. prasowy

Tagi

moda

sztuka

Newsletter

FASHION BIZNES